Orsak till detta är - Grunden har satt sig runt hela huset (5-10cm) och grundstenarna har börjat skjuta ut vilket resulterar i att även väggarna glider ut och det uppstått en springa längs med hela golvet invändigt.

Jag funderar nu om det är någon här som har lyft ett hus (själv) och gjutit platta under huset under tiden man har huset "hängande" ovanför?

Min grundtanke var att använda mig av 8st 20ton domkrafter för att lyfta huset rakt upp och inte mer än vad som verkligen behövs för att sedan gjuta en platta under huset. Det kommer då bli urtag i plattan för att domkrafterna måste finnas där under hela processen. Tänkte då att detta får åtgärdas i efterhand då huset står på plats.

Har fått offert på 75-100.000:- ex.moms för att lyfta flytta och ställa tillbaka huset till sin ursprungliga plats. Kändes väldigt saftigt då ny grund ej är inräknat i denna offerten.


Synpunkter idéer och erfarenheter inom detta mottages med glädje!

Mvh Daniel
 
Ska du plocka bort grundstenarna då hade du tänkt dig?
Har hela grunden börjat sjunka eller är det bara enstaka stenar?
en bild vore bra
 
Redigerat:
Grundstenarna är inte i så bra skick och har även sjukt ned dom flesta så tanken var att man skulle avlägsna dem helt och hållet.

Mest märker man i köket att det har satt sig då matkälla "börjat komma upp ur golvet"!
 
Hjälpte min far för längesen att lyfta magasinet, som var på väg att ramla av sina plintar, och gräva ur och sätta dit nya bättre stenplintar, och vi använde då ett antal domkrafter och det gick bra, en hel del jobb som jag mins det med det blev bra, för magasinet står kvar än idag... Vilket måste vara strax lite mer än 20 år... (oj tiden går fort...)
 
  • Gilla
fredriksson90
  • Laddar…
Har gjort liknande som ovan. Jag har lyft och gjort nya plintar. Nedgrävda så klart. Men på baksidan låg jorden så högt att jag tog bort nedersta timmervarvet och ersatte det med "krypgrund" lecablock.
Gamla timmerhus står fantastiskt bra på de tilltänkta hörnstenarna. Annars kan jag rekommendera lecastenar runt om. Men bara om du har bra förutsättningar i jorden. Jag har sten-ås som mark vilket är stenhårt och mycket enkelt. Har du lerjord blir det nog värre. För mig räckte det med 5-10 tons domkrafter. Huset ca 10x5 meter. Lycka till!!
/Niklas
 
Plintar på frostfritt djup skulle även de kanske vara ett alternativ men då jag själv är utbildad betongarbetare så hade jag velat gjuta en platta för att på så sätt få "färdigt" golv också.
 
Har ett matjordslager på 30-40cm och sedan sand under det men hur långt ned sanden sträcker sig vet jag tyvärr ej.
 
Kanske skulle säga att huset i fråga är tvåvåningshus 10x8meter.
 
Oj, det låter som ett intressant tankeexperiment. Låt se...en binge osorterade tankar....

1. Varför skall du gjuta platta? Om huset inte har haft platta tidigare finns det väl risk för andra fel i efterhand? Går det överhuvudtaget att komma åt att göra plattan, hur kommer t.ex. glättningsmaskinerna åt? Varför inte bibehålla och förbättra den befintliga konstruktionen? Stabilisera och förankra stenarna t.ex genom att gjuta stödmur på insidan följt av att höja genom extra träsyll för att återfå ordinarie höjd? Eller bara ersätta med gjuten mur?
2. Jag antar att alldeles oavsett åtgärd så måste du ta bort alla golv och bjälklag för att komma åt?
3. Jag tror att om du skall lyfta så kan du ha en lastfördelare typ ett gäng med H-balkar som du sticker in under huset och kan då ev. lyfta utanför huset. Du tar bort lämpliga grundstenar och skapar gluggar för att skjuta in balkarna på lämpliga ställen (under bärande väggar t.ex).
4. Punktlaster kommer ändå riskera komprimera syllarna, speciellt om de har sett bättre dar....Hur planerar du i övrigt stabilisera huset från skjuvning under lyftet?
5. Är det något som inte går att lyfta, typ skorstenar etc? Hur gör du med dessa då?
6. Har du själv erfarenhet från lyft eller är det ett experiment in skala 1:1 du ger dig in på? Kan du bolla på plats med någon erfaren om du själv inte har stenkoll?
7. Hur gör du med grundarbetet i övrigt. Det låter ju som marken behöver stabiliseras, mjuka massor behöver grävas undan m.m.?

Finns 100 frågor till!
 
  • Gilla
OskarL
  • Laddar…
1. För att jag anser att platta är en stabil att ha ett hus stående på. Även nybyggda hus sätter sig. Använder man sig av flytbetong så är glättning ingenting man behöver fundera på. Utvecka frågan med förankring av stenar ska man gjuta under dem eller ovan för att få huset i våg?

2. Golv och bjälklag ska avlägsnas.
3. Balkarna är det jag vill undvika mest för att dom begränsar möjligheterna att gjuta platta.
4. Tanken var att lägga u-balkar på 1-1.5meter där domkrafterna ska stå för att fördela kraften. Väggarna invändigt på bottenvåning kommer rensas till rena timmerväggar så inga problem att låsa ihop den inifrån då man fått den horisontell innan man lyfter.
5. Murstocken skal ses över innan lyft om den är förankrad på något sätt i byggnaden om så är faller kommer den nog mest troligt rivas.
6. Har själv ingen erfarenhet av liknande projekt så man kan säga att det är lite av ett experiment. Svärfar har gjort några mindre flytter men de har då varit "rena" timmringar.
7. Med tanke på den förhållandevis lilla sättningen som skett på 100år tänker jag att marken är rätt stabil och skulle klara belastningen bra då den fördelas ut på betydligt större yta vid gjutning av en platta. Sedan med 120-150cm isolering utanför platta bör kälen ej kunna få grepp att lyfta i plattan.

/Daniel
 
Känner en "timmerman" som jobbat större delen av sitt liv med att restaurera och laga gammla timmringar som eventuellt har koll på vad den kanske klarar av men är inte säker då han inte jobbat så mycket med att bygga dem från grunden. 305338_10150360203008132_4652947_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är bild på stugan som vi byggt upp med hjälp av honom.
 
fredriksson90 skrev:
1. För att jag anser att platta är en stabil att ha ett hus stående på. Även nybyggda hus sätter sig. Använder man sig av flytbetong så är glättning ingenting man behöver fundera på. Utvecka frågan med förankring av stenar ska man gjuta under dem eller ovan för att få huset i våg?

/Daniel
Jag har renoverat ett hus (flera hus faktiskt) som har haft behov av att stabilisera den stengrund som de har vilat på. Det har varit stengrunder av äldre snitt med natursten som man plockat ihop och fogat samman så gott det går. Det jag har gjort är helt enkelt att jag grävt ur närmast stenfoten, byggt en form på insidan av stenfoten där jag har en träsida och den andra sidan på formen är helt enkelt stenfoten själv. Formen har jag armerat upp, tvättat stenarna på insidan så att betongen får lite fäste, gjutit och vibrerat. Betongen tränger in i de naturliga sprickor och fixerar sten som ev. är på väg att skjuta iväg. Genom denna förstärkning på insidan kommer inte grunden röra sig eller glida iväg. Vill man säkra upp ytterligare kan man ju tänka sig att borra i viktiga stenar på insidan fästa armering med snabbcement som sedan blir en del av armeringen av den mur som gjuts på insidan.

I ditt fall, när du behöver höja hela huset så kan du ju göra som du tänkt (höja huset ett antal centimeter eller några decimeter kanske) och bara lägga en extra träsyll för att fylla lyftgapet innan du sänker huset igen. Du använder således den befintliga, men förstärkta, stenfoten att vila huset på. Alternativt kan du gjuta på ovansidan av stengrunden för att möta syllen, men det tror jag är meckigare och för tunn gjutning uppepå stenar riskerar att spricka också.
 
Hade ju helt klart varit billigaste alternativet känns det som!

Får be lite om ursäkt då jag ser att jag har lite bristfällig information... Huset rör sig även med kälskjutningen men kan jag på något sätt isolera bort detta genom att ändå behålla befintlig grund? Stenarna ligger ju ej på kälfritt djup och utan isolering under dem fortsätter dem väl att åka med kälen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.