Som synes så börjar huset (41 kvm) att falla omkull och jag måste ta tag i saken. Det kan tyckas att huset inte är värt att "rädda" men invändigt är det renoverat med kök, bastu sen värderar jag även att det är ett timmerhus. Detta huset är ett av två på gården och det andra huset är i fint skicka och även där vi bor nu.

Som huset är nu undertill är det timmerbalkar och isolering, dock en torr och bra isolering.
Det är inget rinnade vatten så det ska inte grävas för vattenledningar under ev platta.

Så vad skulle ni ha gjort? betongplatta, nya plintar, torpargrund. Då det är en sommarstuga så ser jag gärna en kostnadseffektiv lösning som naturligtvis kommer hålla framöver. Tanken är att vrida huset 90' där det står placerat nu så en krabil kommer att behövas två gånger. Anledning till att jag vill ha det på samma ställe är att det passar sig bäst til gården och sen är det här enda stället som är någorlunda rakt. Marken är av jord och sten, resten av gården ligger i sluttning ner till en sjö. Därav även komplikationer för betong och kranbil att ta sig fram.

Jag har varit i kontakt med en firma som räknar på en offert nu, men det skulle hamna kring ungefär 130 000:- för att gjuta en platta med allt vad det innebär att ställa huset på.

Jag har tillgång till grävmaskin, inte så mycket mer.
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jaktuv
  • Laddar…
Lyft upp med domkrafter gräv ner o gjut en sula murblock på den

Edit du får givetvis säkra med med pallning längre in lita inte på domkrafter
 
Redigerat:
Jag gissar att det står eller borde stå på tre rader plintar som det är idag?

Då skulle jag gjuta en sarg som man sen kan ställa murblock på vid lämpliga punkter. Finjustera kan man sen göra med tex byggplywood.
I mitten får man fundera på om det räcker med ett par vanliga plintar
 
Gör nya plintar, men gör det bättre denna gång.
 
Sicken fin stuga! Klart att den skall stå kvar.

På den närmaste plinten syns det tydligt att stugan är uppställd på betongrör (avlopps).
En misstanke är ju att rören inte står ordentligt grundlagda nere i marken på frostfritt djup.

Förslag: Köp en stålbalk med längd = husets bredd.
Pumpa upp och avlasta plintarna i ena ändan av huset.
Gräv gjut och armera så det blir riktiga plintar.
Flytta sedan stålbalken till nästa plintrad och upprepa proceduren,
tills stugan står stabilt.

Sedan kan du nog sälja tillbaka stålbalken till skrotfirman.

När du ändå håller på, gjut tre extra plintar utanför långsidan,
så kan du göra en fin liten altan med sjöutsikt (y)
 
  • Gilla
AfrooDite
  • Laddar…
Jo, men AfroDite vill ju ha huset vridet 90 grader och det komplicerar det hela lite.
Det smidigaste borde dock vara att kranlyfta huset till en tillfällig väl avvägd plats och sedan gjuta frostfria plintar där du vill ha huset. Lyft tillbaks huset på de nya plintarna. Kräver dock som du skrev en kranbil två gånger.
En platta har inga fördelar på denna stugan, såvida du inte vill ha golvvärme ;)
 
Går det inte flytta hela huset så att man kan göra en grund utanför huset och sedan flytta dit huset?
 
tack för svaren. Angående plintarnas kondition nu så är dom helt uteslutna, dom som en gång i tiden har gjort plintarna har inte bemödat sig att trycka ner armeringsjärn. Jag gjorde om en plint för det lutade jätte mycket så gick den av när vi lyfte stugan=).

Angånde att vrida stugan är ju inget måste då det sparar bygglovs ansökningar och ett kranlyft på 20 000:-.

Dom flesta verkar överens om att göra nya plintar.
Hur ska jag göra för att det ska bli rätt denna gång, någon som har en guide att visa mig?
Huset är 8,6x4,7 m, hur många plintar bör jag har?
Hur gör jag med plintarna som ska stå rakt under stugan, svårt att gräva?


Mina tankar går i att gräva ner till frostfritt, gjuta en sula och sedan själva plinten. Räcker detta?
 
Mats skrev:
Jag gissar att det står eller borde stå på tre rader plintar som det är idag?

Då skulle jag gjuta en sarg som man sen kan ställa murblock på vid lämpliga punkter. Finjustera kan man sen göra med tex byggplywood.
I mitten får man fundera på om det räcker med ett par vanliga plintar

Hur menar du med sarg? Göra likt en torpargrund som muras upp av lecablock?
 
Inte riktigt som en torpargrund uitan mer som en platta med ett stort hål i mitten. Sen ställer man murblock på sargen på lämpliga platser. Då får man fortfarande öppet under huset så att det kan andas.
 
  • Gilla
AfrooDite
  • Laddar…
Vi har ett gammalt magasin som hade samma problem.
Min far fixade detta med domkrafter och att gräva ut och sätta ner nya plintar.
Vet att jag var med och hjälpte till att pumpa upp domkrafterna och gräva lite och så, men jag var inte så gammal då så jag minns inte riktigt hur han gjorde.
Men det var lite enklare än ditt hus då det inte fanns någon plint i mitten av huset utan bara runt om.
Resultatet blev bra i alla fall, för magasinet står kvar fint idag.

Bekymret för TS är väl att h*n vill vrida huset, det går ju inte om man gör så här.
Men det skulle bli rätt billigt om TS gör allt jobb själv.
 
  • Gilla
AfrooDite
  • Laddar…
Jag tackar än en gång för alla råd. Det här blir ju ett projekt till våren. Men jag kommer uppdatera tråden med såväl bilder som text när jag börjar arbetet. Vilken metod som ska användas får jag fundera över vintern.
 
Jag har fått ett svar från en annan byggfirma och dom vill ha 95 000:- för att göra en torpargrund. Dom kommer även att lägga ner dränerings slang från vägen som går ovanför. Jag tycker att det låter bra, borde jag ta det anser ni?
 
  • Gilla
Fuktskadad09
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle gjort om plintarna.
Och jag skulle gjort det själv, som ett sånt där skoj Karlakarl-projekt, en vacker sommar med kalla pilsner varje kväll. :)
(Om jag har tid, då ...)
Och jag skulle därmed skippa att vrida stugan om det bara inte blir helt tokigt då.

Vad har du för mark? Är den tjälskjutande?
Hur mycket finmaterial är det, är det lera, sand, stora stenar?
Blandat? Vad är minsta fraktionen? Mindre korn än sand?
 
Marken är blandad av jord och sten. Jag går själv i tankarna om att göra om plintarna, då skulle kostnaden landat på runt 30000:- skulle jag tro. Inte helt orimligt eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.