Beställde en Samsung Smartthings i måndags från UK tillsammans med lite sensorer. Men det verkar som de tagit tillbaka ordern och krediterat mig. Undrar varför?

Nu vet jag inte om jag ska vänta på Smartthings-lanseringen i Sverige vilket kan vara när som helst eller satsa på en Fibaro Homecenter 2 istället.

Fördelarna med Smartthings:
- Verkar inte kräva enorma utvecklarkunskaper
- Stort användar/utvecklar-community och de verkar vara snabba på nya integrationer och appar.
- Support för Sonos, Harmony, IFTTT, HUE m.fl out of the box.
- Har precis skaffat Ring Video Doorbell och Philips HUE vilket verkar fungera bra med ST.
- Billig. Typ 99 USD.
- Ägs av Samsung
- Nya v2.0 har batteribackup och möjligheten att köra lokalt på hubben istället för bara i molnet.
- Verkar vara en ganska stabil plattform även om vissa verkar missnöjda.
Nackdelar: Finns inte att köpa här, kanske inte det snabbaste eller mest robusta systemet.

Fördelarna med Fibaro:
- Verkar stabil och har bra prestanda vilket är viktigt.
- LUA
- Verkar framtidssäker tackvare LUA.
Nackdelar: Mindre leverantör än Samsung = sämre support och utveckling, DYYR, verkar inte stödja Sonos, Harmony Hub, Ring Doorbell eller IFTTT out of the box, kräver ganska mycket konfig som jag förstått.

WHAT-TO-DO?
 
Intressant tack för tipset måste kolla närmare på samsung lösningen
 
C
Kanske du borde titta på www.cozify.fi stöder sonos, hue etc. Hanterar följande signaler WIFI, Bluetooth, Zigbee, 433MHz samt är redo för Z-wave.
 
Tack för tipset men jag är nog ute efter något som är så etablerat som möjligt med så få problem som möjligt och min korta erfarenhet säger mig att även om dagens system aldrig är felfria är förutsättningarna för små spelare på marknaden sämre både vad gäller support och utvecklar-community.
Jag tittar på Vera Edge just nu som en kompromiss mellan HC2 och Smartthings. Verkar ha många integrationsmöjligheter, stort antal användare/utvecklare, öppet och betydligt billigare än Fibaro.
 
De kanske inte får skicka till Sverige. Om det är fallet kan du testa att använda en parcel forwarder. Själv brukar jag använda www.skypax.com från England.
 
C
DarrenB - Jag förstår dig, om du inte kan finska så har du svårare att få hjälp. Har själv idag ingen "smart box" men kommer nog att skaffa en. Har läst mycket om olika system här på byggahus och andra ställen och tycker inte att supporten är mycket bättre bara för att tillverkaren är stor. Tycker att mindre aktörer reagerar snabbare på önskemål men att de "större" har ett större användarforum där man kan få hjälp av andra användare snabbare.....
Kommer att bli ett svårt val men jag är glad att det kommer fler och fler tillverkare som bygger in de olika systemen färdigt i boxen, gör det lättare att använda billiga sensorer där man kan och bättre/dyrare vid mer krävande system
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Känns som att marknaden behöver några år på sig. Å andra sidan har ju marknaden sett ut så här i evigheter enda från att man trilskades med X10. Jag höll på med HTPC och fjärrstyrt för länge sen och tog en lång paus fram till nu och hoppades på att man hade kommit längre.
 
@DarrenB Blev det en Samsung Smartthings hubb till slut? Vart köpte du den i så fall?
 
Tyvärr luskade de ut att jag bodde i Sverige, avbokade min order och gav mig pengarna tillbaka. Sedan dess har jag provat Vera och kör nu Fibaro HC2. Båda med sina utmaningar.
Drömmer fortfarande om hemautomation som inte kräver LUA så fort man ska göra lite halvsvåra script.
 
har själv fått upp ögonen för smartthings v2..är det någon som har den här? var köpte ni den isåfall? och vilka smarta elutag kan man köpa till den isåfall? har tittat på startkittet för engelska marknaden..är ju ingen idé att köpa det då det följer med engelska smarta eluttag.
 
kallstrom_74 skrev:
har själv fått upp ögonen för smartthings v2..är det någon som har den här? var köpte ni den isåfall? och vilka smarta elutag kan man köpa till den isåfall? har tittat på startkittet för engelska marknaden..är ju ingen idé att köpa det då det följer med engelska smarta eluttag.
Jag köpte min i juli från ebay.co.uk. Currys som är den enda återförsäljaren i England säljer inte vidare till resten av EU. Hittade i slutändan en från en privatperson som sålde en på EBay.
 
När jag vill köpa något från UK från en säljare som inte skickar till Sverige så brukar jag använda www.skypax.com
Funkar finfint.
 
Hej,
Jag beställde min Smartthings till en av mina vänners föräldrar som bor i USA och whola jag fick min ST hemskickat till Svergie när det kom till de :p

Jag hade tänkt att köra den med mina Wemo strömbrytare som jag har monterad i hela lägenheten och köra olika kommando. Enda saken jag inte visste att det går att göra en del av det jag ville göra genom IFTTT appen, som jag nyligen har blivit jätte fan av. Nu har jag "programmerat" en himla massa regler och det är jätte kul att leka runt med olika inställningar.

Detta lede dock att jag nu helt plötsligt inte har samma nyttja av smartthing längre. Då jag bor i lägenhet så är det mest lampor jag kan lägga till och leka runt, då allt annat som värme och vatten, osv är helt centralstyrd.

Om det är någon här som är intresserad att köpa min smartthing så kan ni kontakta mig. Den kan hämtas upp i Göteborg :)
 
  • Gilla
Jim Saari
  • Laddar…
@The Matrix - bör väl påpekas att din SmartThings från USA kör en annan frekvens för Z-wave än EU-standard. ZigBee som Samungs medföljande komponenter kör är dock samma i USA samt EU.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.