Hej, utedelen på min LVP har fryst. Tänkte ändå ha på den under natten för att förhoppningsvis värma upp utedelen tillräckligt så att den hoppar igång…

Så.. Vilket ”mode” värmer utedelen mest? Läste nånstans att AC-Mode värmer upp mest.

Men jag har värme, kyla, auto. Är det så att kyla värmer upp LVP bäst då i mitt fall?

Eller tänker jag helt tokigt? Bifogar bild på vilka lägen jag har. Modellen är en Bosch EHP 6.0-1 AA.

Tack på förhand.
 
  • Instruktioner för att välja driftläge och starta en luftvärmepump på svenska, med ikoner och knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast verkar ändå som att jag ska ha den på Heat…
 
  • Svensk text om en uppvärmningsenhets automatiska avfrostningsfunktion vid isbildning.
Vet inte riktigt vad du menar med fryst med utedelens baksida och vänster får frost/is som bygger på vid värmedrift.
Den kommer vända och avfrosta vid behov och sköter sig själv såvida inte något är fel på den.
Du ska ha den i HEAT så länge det finns värmebehov.

Lägg upp en bild på det som du beskriver som fryst .
 
C Comfort Thomas skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med fryst med utedelens baksida och vänster får frost/is som bygger på vid värmedrift.
Den kommer vända och avfrosta vid behov och sköter sig själv såvida inte något är fel på den.
Du ska ha den i HEAT så länge det finns värmebehov.

Lägg upp en bild på det som du beskriver som fryst .
Fläkten som sitter i utedelen (se bild) är fryst. Det är som en isklump i mitten. Jättesvårt att få bild tyvärr då den är inbyggd… Även snö/is på sidorna.
 
  • Svartvit illustration av en Bosch utomhusenhet, troligtvis för en värmepump eller luftkonditionering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om utedelen har fryst ihop är det något som är trasigt. Du behöver få dit en reparatör.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om utedelen har fryst ihop är det något som är trasigt. Du behöver få dit en reparatör.
Aj då. Tack…
 
Avfrostning av utedelen sker precis som den manual du läst i säger, när det bygger på för mycket så stannar pumpen och värmer upp utedelen under några minuter för att smälta bort.....

Jag vet om att många modeller behöver få en värmekabel ditsatt vid monteringen på våra breddgrader, annars riskerar smältvattnet från avfrostningen att börja bygga upp is i botten på utedelen...

Men om den är rätt monterad och allt fungerar som det ska så skall pumpen sköta om detta själv.

Din teori om att ställa om till att kyla inomhus är sund, då värms utedelen istället, men det blir nog svårt om fläkten i utedelen redan stannat....
 
Att utedelen isar igen helt och inte klarar av att avfrosta sig själv är ett tecken på att den har läckt kylmedia. Som tidigare nämnt, dags att ringa en reperatör eller fundera på att ersätta den med en ny. Beroende på hur gammal den så kan det helt enkelt vara värt att köpa en ny än att laga.
Råkade själv ut för detta för något år sedan, blev en gigantisk iskaka runt värmeväxlaren på utedelen. Jag avfrostade den manuellt några gånger, vilket fick tillbaka den i drift någon dag, men blev det kallt med hög luftfuktighet så isade den igen totalt igen. Året efter när det var dags att sätta igång den för säsongen så värmde den inte över huvudtaget. Då var den 15-16 år gammal, så det var bara att skaffa en ny.
(Man kan som sagt avfrosta manuellt, antingen genom att sätta den på av läge en stund, sedan stänga av strömmen, gå ut, montera bort paneler så att man kommer åt all is, och avlägsna isen utan att skada värmeväxlare, och andra komponenter. Man kan skippa ac delen och använda varmt vatten istället. Men, förmodligen är detta bara en tillfällig lösning.)

Hittade en bild på hur det såg ut när vår isade igen, topplocket på utedelen är avskrivas:
Öppen sopcontainer i mörker, snötäckt, skräp och däck synliga, undanskymd plats, kall atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag fick avisa min Daikin i Göteborg minst en gång om året, strax under nollan och hög luftfuktighet skapade snabbt is i hela utedelen.
Jag drog över en stor säck som täckte hela utedelen och satte in en kupevärmare som tinade isen.
Sedan finlir mellan lamellerna med värmepistol.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Tack för svaren. Ja problemet är att den inte ens verkar vilja köra avtining nu, den bara blinkar med orange lampa som indikerar att nåt är fel. Om jag startar om den verkar den kunna köra avtining ett tag, för att sedan stanna igen.

Antar att det är för att den känner av att det sitter fast.
 
Är det garanti kvar så bör du fort som tusan kontakta återförsäljare då åtmindst vi har svinkallt nu !
Ta annars av locket och häll tex varmvatten på isen och testa starta om den för att se om det var en engångsför på grund av mycket snö i kombination med vind som ställde till det.
Går åt mycket vatten så det blir skridskobana men går fortast, annars någon form av täcke över och dit med en kupevärmare eller byggvärmate men se till att den inte hamnar under smältvattnet.
 
F
Spolarvätska eller deicer? Kanske skadar lamellerna?
 
C Comfort Thomas skrev:
Är det garanti kvar så bör du fort som tusan kontakta återförsäljare då åtmindst vi har svinkallt nu !
Ta annars av locket och häll tex varmvatten på isen och testa starta om den för att se om det var en engångsför på grund av mycket snö i kombination med vind som ställde till det.
Går åt mycket vatten så det blir skridskobana men går fortast, annars någon form av täcke över och dit med en kupevärmare eller byggvärmate men se till att den inte hamnar under smältvattnet.
Fast att avisa den löser ju inte problemet. den kommer att frysa ihop igen.
 
Ingen garanti tyvärr…..
 
B Beckidekk skrev:
Tack för svaren. Ja problemet är att den inte ens verkar vilja köra avtining nu, den bara blinkar med orange lampa som indikerar att nåt är fel. Om jag startar om den verkar den kunna köra avtining ett tag, för att sedan stanna igen.

Antar att det är för att den känner av att det sitter fast.
Om fläkten har frusit fast kommer du aldrig kunna köra pumpen. Ta en vattenkanna med varmt vatten ur kranen och tina upp det nödvändigaste för att fläkten ska gå, sen startar du den i kylläge och ställer in lägsta temperatur.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.