krillekubik skrev:
Vem ska man lyssna på, här på forumet?
Hur vet man att den som svarar vet vad han/hon gör?
Min koppling på vinst eller förlust som du nämner joflopp, provade jag efter ett annat inlägg här på forumet.

och det före R Strandberg rekomenderade samma koppling.
Så vem ska man lyssna på??

Kan meddela att elementet ligger ute på kärran ska bara gå ut å klippa kabeln!!

Mvh
KK
R Strandbergs rekomendation var tyvärr helt uppåt väggarna eftersom han/hon gjorde ett antagande utan tillräckligt med information. Information som framkom i den sista bilden som du postade.

Antag aldrig någonsin någonting, speciellt inte när det handlar om att pula med el.
Assumption is the mother of all fuckups.

Tycker det är snudd på tragiskt att ingen av alla de elektriker som hänger på detta delforum har bemödat sig med att ge ett konkret råd i frågan. De har väl varit fullt upptagna med att diskutera materiealpåslag i den numera låsta tråden...
 
Jag tror inte någon har haft något att tillägga till din utmärkta vägledning joflopp för hur inkopplingen skulle ske. Många fler skulle nog dragit fel slutsats ang färgerna utan att titta närmare på den faktiska numreringen i kontakten.

Och rådet att varmköra elementet utanför JFB/skyddsjord åtföljdes ju i båda fallen av en varning.

Men i grunden har du givetvis rätt - man provar sig inte fram inom el.
 
kisumisu
Tack för svaret. Hade själv övers lite el element sen jag konverterat till bergvärme.

Blev själv också lite fundersam när det var flera trådar i ett 230v element.
Konstigt också att Blå och Brun inte används till inkommande el.

I mitt fall var det 1 vit/svart sladd och en svart sladd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.