Hej

Visste inte om jag skulle post här eller på VVS så jag ställer frågan här också med länk till VVS.

Vad skall det vara för lutning på avloppsrören från vasken.
Är 2-3 grader ok? Se nedan länk för bild på hur jag monterat samt lutning (2,5 grad) och kommentera gärna.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18341/0

Mvh
Boogieman
 
Är lite osäker men har för mig att jag blev tillsagd 1cm fall per meter.
 
När jag bytte stamledningar från wc, dusch och handfat sa min röris att det inte spelade någon roll om lutningen var för brant. Det att smutsen skulle stanna om vattnet rann undan för snabbt var enligt honom en skröna. Gamla gjutgärnsrör har jag för mig skulle läggas med 2,5cm/meter eller något snarlikt. Minna rör lutar i källaren betydligt mer än 1cm/meter. (Satte dock för säkerhets skull dit en renslucka om nu inte skrörnan skulle vara en skröna ;)) Däremot så är det vanskligt med liggandes 90 graders krökar, åtminstone från WC, vet inte hur det är från diskbänk, men jag har undvikit det och kört med 2x45 graders istället.

Tompa
 
Det sa min röris med. Undvik 90 graders krökar, bättre med 45 grader (tror jag heter språng då istället för krök).

Vi flyttade vårat avlopp till andra sidan diskmaskinen, vilket gjorde rördragningen knepig. tror vi har 7 eller 8 språng på avloppet. Rörmokaren var lite skeptisk men trodde att det rensar bra om man kör med diskmaskin.

rörmokarens kollega som drog avlopp i tvättstugan. sa även att 1 cm/m var i överkant. Dagens glatta plaströr rinner det så lätt i så det rinner i motfall till och med ;)
kanske lite överdrivet ;D
 
Ok 1 cm per meter och jag har monterat med 5cm/meter :)
Då är det bara att lossa på det igen och sänka distanserna en hel del.

Sen har jag 2st 45 graders börjar prcis innan röret går in i väggen - fast de bildar inte en 90-graders utan en "orm" då jag behövde få ut röret lite för att komma "runt" snedväggen (se bild som finns i sidan om man följer länken högst upp på sidan).
Men det kan ju inte vara några problem (hoppas jag).

Tacksam för alla svar.
Boogie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.