J jonaserik skrev:
Önskvärt med drän på baksidan så behövs det nog ett eller flera rör under muren så ev vatten kan få utlopp. är inget absolut måste, I övrigt så kommer muren att stå pall många år om den ankras upp. men se till att ankaret kommer min 2meter bakom muren, ju längre i från desto mer kraft för att hålla tillbaka. Järnet i botten kan då nog inte få dit, men går att slå ner järn direkt kloss muren som sicker upp kanske 5 cm och håller emot
Tack för svar! Ja, det blir nog att i första hand strunta i dräneringen helt och bara försöka ankra upp muren.

Angående järnet i botten: det rör ju sig om L-stöd i det här fallet. Hur har du gjort när du ankrat upp?

Edit: Nu kanske jag tänker fel, men blir inte järnet neråt lite överflödigt i och med att det är L-stöd? Trycket i sidled gör väl främst att murens krön trycks utåt och att det är därför som muren lutar? Den rörelsen borde väl ankaret/strävan hålla emot?
 
Redigerat:
Beror helt på underlaget, har inte stöden flyttat sig ut i botten så behäver du inte tänka på det. Det med L-stöd är att en vinge går in bakom och massorna från ovan ska tynga ner vingen så inte den inte fäller framåt. Bakom stödet på vinten kan det bli rätt häftig tjäle och den spränger utåt och då lyfter vingen från botten. Därav att man försöker få till dränerande massor bakom. Det finns då ingen massa för tjälen att bygga i och exspandera, När man ankrar på mitt förslag så kan den inte fälla utåt upptill, men har man riktig otur så knuffas botten ut. Så några 16 mm järn 50 - 60 cm långa nedslagna direkt i framkant på varje meter och sticker upp ca 5 cm så brukar det hålla mycket bra. Gör ju inget att järnen syns lite längst nere vid backen.

PS när du riktar upp elementen så kommer dom kanske att lyfta lite i framkant, det beror på att vingen har lyft längst in och massor har ramlat ner mellan, kan röra sig om ett par centimeter som jag ser det på vinklen nu. Och helt beroende på vad som finns i backen där. sand/grus så har det säkert runnit ner lite, lera så är det kaka som lyft och då går vingem tillbaka på samma ställe som ursprunget ( är ett hål under vingen ) Du kan aldrig återställa det som kommit under vingen utan lyfta upp hela elementet, oavstt om du gräver ur helt på baksidan. Lite sport ska det väl vara :)
 
J jonaserik skrev:
Beror helt på underlaget, har inte stöden flyttat sig ut i botten så behäver du inte tänka på det. Det med L-stöd är att en vinge går in bakom och massorna från ovan ska tynga ner vingen så inte den inte fäller framåt. Bakom stödet på vinten kan det bli rätt häftig tjäle och den spränger utåt och då lyfter vingen från botten. Därav att man försöker få till dränerande massor bakom. Det finns då ingen massa för tjälen att bygga i och exspandera, När man ankrar på mitt förslag så kan den inte fälla utåt upptill, men har man riktig otur så knuffas botten ut. Så några 16 mm järn 50 - 60 cm långa nedslagna direkt i framkant på varje meter och sticker upp ca 5 cm så brukar det hålla mycket bra. Gör ju inget att järnen syns lite längst nere vid backen.

PS när du riktar upp elementen så kommer dom kanske att lyfta lite i framkant, det beror på att vingen har lyft längst in och massor har ramlat ner mellan, kan röra sig om ett par centimeter som jag ser det på vinklen nu. Och helt beroende på vad som finns i backen där. sand/grus så har det säkert runnit ner lite, lera så är det kaka som lyft och då går vingem tillbaka på samma ställe som ursprunget ( är ett hål under vingen ) Du kan aldrig återställa det som kommit under vingen utan lyfta upp hela elementet, oavstt om du gräver ur helt på baksidan. Lite sport ska det väl vara :)
Nu är jag igång igen… :)

Har funderat på alternativet att ta in en anläggningsfirma som får göra om muren så att det verkligen blir rätt. Är det möjligt att återanvända L-stöden i så fall? De är 40 år gamla.

Jag tänker att en stor del av kostnaden vid L-stödmurar är ju själva elementen och frakten, så hade varit fint att kapa kostnader där.
 
Själva elementen har nog inte gett sig och är hela och går att använda igen, dom brukar vara ankrade med varandra mellan dom med en rostfritt bit. Ta under bekting om du ska sätta strävor bakom som kommer at hålla ellementen på plats i mååånga år och inte ge bekymmer för nästa ägare eller nästa därpå. Ta foton hur det ser ut och kunna visas. Det med sträva är en marginell kostnad i det hela. Och varför inte göra något som håller.
 
J jonaserik skrev:
Själva elementen har nog inte gett sig och är hela och går att använda igen, dom brukar vara ankrade med varandra mellan dom med en rostfritt bit. Ta under bekting om du ska sätta strävor bakom som kommer at hålla ellementen på plats i mååånga år och inte ge bekymmer för nästa ägare eller nästa därpå. Ta foton hur det ser ut och kunna visas. Det med sträva är en marginell kostnad i det hela. Och varför inte göra något som håller.
Precis vad jag tänkte! Uppskattar verkligen att du tar dig tid att svarar på alla mina funderingar :)

Mitt stora huvudbry är hur man skulle komma till för att göra arbetet med att förbättra underlaget och dräneringen, särskilt med maskiner som är kraftiga nog att flytta på elementen.

Tror du det är en hållbar lösning att bara sätta dit strävorna och inte göra något annat?
 
Nu syns det inte hur mycket som dom har gett sig. Men med egen erfarenhet så är det omöjligt att rätta upp dom, utan att frilägga bakom. Det är ett häftigt jordtryck bakom och kommer att hålla emot vad du än gör i försök att rikta upp.och dömt att misslyckas. Så att shakta ur till minst halva djupet är ett måste för att kunna vika tillbaka stöden. Kanske inte ens då går det, utan måste ner nästan till botten. Har dragit med en tyngre bil vid något tillfälle, men var svårt. Kanske bara bita i äpplet och gräva för att få det bra, alla stöd ska ju malla med varandra och strävor enligt skiss är bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.