Har en liten radhustomt. Täppan på baksidan har i bakkant dels en slänt, dels en ca 60-70 cm hög stödmur mot granntomten. L-stödet lutar utåt, ca 6-7 grader som mest.

Muren är 40 år gammal och vi har bott i huset i två år. Det har, vad jag kan se, inte hänt något mer på den tiden. Nedanför muren står ett plank på plintar som också blivit lite snett förmodligen till följd av muren. Av gammalt målningsarbete kan man se att det varit snett väldigt länge. Kan l-stöd sätta sig så här mycket och sedan stanna så?

Jag tänkte i första hand mest ha koll så att det inte rör sig mer, men finns det något annat man kan göra i dagsläget? Om l-stöden förr eller senare ger vika så är det väl inte lika dramatiskt som en uppmurad stödmur som bokstavligen rasar?

L-stödens krön ligger vid den röda linjen i fotot nedan.

Trädgård med gräs, staket, leksak, träd, röd skottkärra och trädäck. Molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det var dåligt underarbete när L-stöden sattes dit så är det ju fullt rimligt att de satte sig lite för att marken under inte var komprimerat ordentligt, när det naturligt då skett står de still. Gissning förstås, men skulle tro att den största rörelsen normalt sker ganska initialt om det inte finns utrymme för markerosion nedanför.
 
  • Gilla
Nossungam
  • Laddar…
L-stöd faller p.g.a tjälen som blir bakom, det som missas är att det måste finnas en ganska stor dränering i form av makadam bakom och en markduk som skiljer jord och makadam. En mur oavsett konstruktion som ger sig, kan aldrig rätas upp. Det blir till gräva upp på insidan ända ner i botten. för att få till ett bra underlag och dränering
 
J jonaserik skrev:
L-stöd faller p.g.a tjälen som blir bakom, det som missas är att det måste finnas en ganska stor dränering i form av makadam bakom och en markduk som skiljer jord och makadam. En mur oavsett konstruktion som ger sig, kan aldrig rätas upp. Det blir till gräva upp på insidan ända ner i botten. för att få till ett bra underlag och dränering
Du tror inte på teorin om en sättning som sedan stannat av? Utifrån en del målningsarbeten på planken så ser det ut som att det varit snett ett bra tag åtminstone.

Om man ska gräva ut och göra om så antar jag att även L-stöden behöver flyttas för att fixa till underlaget, eller hur går ett sådant arbete till? Är det görbart att göra för hand? Vette tusan hur man skulle kunna komma till med en grävare bara…
 
En mur som sätter sig kan bli lite vind och stå många år, så där finns ingen given tidsgräns. Sen rikta upp, det blir till att kavla upp ärmarna, en back öl och spade. Hur lång tid som det tar att gräva ???. Men det blir mycken jordmassa att flytta på, allt beror på vilken höjd som stöden har. Räkna med att frilägga minst 75 cm från muren för att få ditt dräneringen. Ett sommarjobb kanske.
PS under L-stöden är det lämpligt att lägga in några rör, så ev vatten kan gå undan, lika där ett dränerande lager på någon dm.
 
J jonaserik skrev:
En mur som sätter sig kan bli lite vind och stå många år, så där finns ingen given tidsgräns. Sen rikta upp, det blir till att kavla upp ärmarna, en back öl och spade. Hur lång tid som det tar att gräva ???. Men det blir mycken jordmassa att flytta på, allt beror på vilken höjd som stöden har. Räkna med att frilägga minst 75 cm från muren för att få ditt dräneringen. Ett sommarjobb kanske.
PS under L-stöden är det lämpligt att lägga in några rör, så ev vatten kan gå undan, lika där ett dränerande lager på någon dm.
Strategin just nu får bli det lata alternativet, att iaktta och se vad som händer :)

Men, flyttar man verkligen på ett L-stöd med bara handkraft? Det är iofs inte så väldans högt (800 mm skulle jag tro) och 1750 mm brett, men det lär väl ändå väga ett par hundra kilon?
 
J jonaserik skrev:
Här har du vikterna, kan variera lite mellan fabrikat och täthet. Blir nog att ha någon form av lyft, kanske bockrygg och spel.

[länk]
Tack. Lär ju röra sig om minst 500 kg per L-stöd.

Är det någon som faktiskt fixat till lutande L-stöd och lyckats göra det utan några större maskiner? Hade varit intressant att höra hur det gick till i så fall!
 
Man kör in värmestavar i jorden och när den torkar så sjunker den och stödet ovanpå.
Funkade tydligen delvis för lutande torget i Pisa men då hade de (antagligen?) en annan budget.

En annan metod är hävstänger och lite fler personer än en. Lyft, kila under, lyft, kila under osv. Referens statyerna på Påskön.

Allt går med pengar och/eller arbetskraft.

Annars är en bra maskinist med lämplig grävmaskin riktigt trevlig för typ alla grävjobb.
 
Värmestavar låter som en häftig lösning!

En grävare hade ju varit det självklara valet. Är lite struligt att komma till bara. Radhustomt mitt i radhuslängan. Behöver i så fall komma dit via villafastigheten som ligger bakom radhustomterna, vilket nog hade inneburit en del åverkan på deras trädgård. De har ju såklart också ett intresse av att muren finns där, så det kanske blir lösningen i slutändan, men det får i så fall vänta tills det verkligen behövs.

En fundering: Om det är så att underlaget varit dålig gjort så borde det redan satt sig vid det här laget efter 40 år. För att komma undan att flytta på L-stöden så kanske det är tillräckligt att gräva ur, räta upp så gott det går, och sedan lägga en dränering bakom? Eller vore det ogjort arbete?
 
Att dom ger sig är som jag skrev tidigare är att tjälen knuffar ut dom, samtidigt som det är tjäle under foten. När tjälen släpper så har den pressat massorna i sidled eller åt annat håll och massorna sjunker ned, tills nästa års tjäle pressar på igen. Då blir det som luft under och bakom ingen bärighet .Klart det går att gräva ur på baksidan och dra dom baklänges med något kraftigt. Nu finns ett aber i det hela.om stöden är bultade ihop i skarvarna, inget ovanligt för att få en starkare sammanhållning. Då måste nästan hela muren vikas bak samtidigt. Det går att få till en hållbar sak, om man ankrar upp baklänges och då kommer det att hålla i mååånga år till. Du kan se vad man kan göra enligt min skiss. och då ska järnen borras igenom stödet och sättas mutter och bricka mot grannen, Denna skiss är för att gjuta en mur/stöd, i stället för arrmeringsjärn så tar man helgängad ( helst rostfri ) galvad 16 mm och skarvar( gängmuff ) ihop så dom blir ca min 2 meter. det går utmärkt med vanliga betongplattor 300X300 som avhåll och sättes ett varje stöd ca 0,5 meter ner under marknivå. återfyllning runt plattorna ska trampas ner ordentligt så det blir stumt
Hänger du med, enda sättet att få dom stå kvar, har gjort det på flera ställen och dom har inte rört sig en mm.
 
  • Diagram över grundkonstruktion, betongplatta, armering, marknivå och järn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Att dom ger sig är som jag skrev tidigare är att tjälen knuffar ut dom, samtidigt som det är tjäle under foten. När tjälen släpper så har den pressat massorna i sidled eller åt annat håll och massorna sjunker ned, tills nästa års tjäle pressar på igen. Då blir det som luft under och bakom ingen bärighet .Klart det går att gräva ur på baksidan och dra dom baklänges med något kraftigt. Nu finns ett aber i det hela.om stöden är bultade ihop i skarvarna, inget ovanligt för att få en starkare sammanhållning. Då måste nästan hela muren vikas bak samtidigt. Det går att få till en hållbar sak, om man ankrar upp baklänges och då kommer det att hålla i mååånga år till. Du kan se vad man kan göra enligt min skiss. och då ska järnen borras igenom stödet och sättas mutter och bricka mot grannen, Denna skiss är för att gjuta en mur/stöd, i stället för arrmeringsjärn så tar man helgängad ( helst rostfri ) galvad 16 mm och skarvar( gängmuff ) ihop så dom blir ca min 2 meter. det går utmärkt med vanliga betongplattor 300X300 som avhåll och sättes ett varje stöd ca 0,5 meter ner under marknivå. återfyllning runt plattorna ska trampas ner ordentligt så det blir stumt
Hänger du med, enda sättet att få dom stå kvar, har gjort det på flera ställen och dom har inte rört sig en mm.
Jag hänger med! Vilken smart lösning i all sin enkelhet!

Det kanske kan vara en första åtgärd, att bara ankra upp muren på det här viset och låta den fortsätta luta. Är det så du gjort, eller har du även rätat upp och lagt ny dränering samtidigt?
 
Gjort så på ett par nya som var 2 meter höga och på den höjden så är risken för lut stor efter kanske 10 år, men en sådan ska stå i minst 50 år- Några stycken som lutade lite grävdes det upp på baksidan, drog tillbaka och ankrades + drän på baksidan. Att ankra så här går även med gjuten eller murad ( leca ) stödmur.
 
J jonaserik skrev:
Gjort så på ett par nya som var 2 meter höga och på den höjden så är risken för lut stor efter kanske 10 år, men en sådan ska stå i minst 50 år- Några stycken som lutade lite grävdes det upp på baksidan, drog tillbaka och ankrades + drän på baksidan. Att ankra så här går även med gjuten eller murad ( leca ) stödmur.
Funderar på att göra slag i saken och ankra upp enligt ditt förslag. Är det tillräckligt att bara ankra upp, eller tappar det sin funktion om man samtidigt inte lägger ny dränering bakom?
 
Önskvärt med drän på baksidan så behövs det nog ett eller flera rör under muren så ev vatten kan få utlopp. är inget absolut måste, I övrigt så kommer muren att stå pall många år om den ankras upp. men se till att ankaret kommer min 2meter bakom muren, ju längre i från desto mer kraft för att hålla tillbaka. Järnet i botten kan då nog inte få dit, men går att slå ner järn direkt kloss muren som sicker upp kanske 5 cm och håller emot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.