Vi har ett kök vi har krånglat med i över ett halvår, och springer bara i cirklar. Vi har pratat med 2 ikeaplanerare, en electrolux home-planerare och en professionell köksplanerare.
Totalt har vi väl haft 4-5 "riktiga" förslag, som alla har känts som att "något" inte riktigt funkar. Nu är vi tillbaka på första tankegången igen, den som har blivit sågad av alla...

bara mått.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag är det ett litet kök i anslutning till ett vardagsrum. Vi vill göra köket rätt mycket större och sno utrymme från vardagsrummet. Problemet är bara att måtten gör det hela besvärligt.

Vi har några grejer som vi är ute efter (mer eller mindre krav):
- "Mer" öppen planlösning. Dock med någon typ av avgränsning mellan kök och vardagsrum.
- Full kyl. Helst full frys med ismaskin.
- Upphöjd ugn.
- Stor ho - plats för hel ugnsplåt.
- Stor häll
- Hyfsat mycket arbetsyta, gärna ö/halvö.
- Bra med förvaring. Har mycket maskiner och grejer.
- Schysst fläkt

önskemål:
- liten ho utöver den stora
- avrinningsyta

Detta är vårat förslag:
uppifrån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

framifrån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3d1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3d2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har några tankar?
 
  • framifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Varför har alla klagat på denna lösningen ?
 
Lite olika:
- att det plötsligt dyker upp ett högskåp i mitten av en arbetsyta är lite skumt.
- högskåpet "stänger in" köket och förtar en del av öppenheten
- köksön kommer bli dåligt utnyttjad om man har folk hemma. den som står längst till höger kommer känna att den står i ett hörn
- totalt 40 cm till höger om ugnen gör att det hörnet blir lite knökat och kanske inte tillför så mycket.
- och sammantaget; köksön "blir nog outnyttjad"

Jag håller inte med om allt ("folk hemma" betyder i 95% av fallen småbarnsfamiljer och något barhäng är det inte tal om då), men det har ju sina poänger. Hjälper det om jag även visar de andra förslagen?
 
j.f.s
Det vi använder vår utstickande (köksö) del till är avlastning. Något häng är det aldrig tal om. Kommer det gäster så hängs det i soffor och liknande.

Jag stör mig inte på pelarens placering som sådan men det ser ut att vara lite långt till vatten och kyl/frys. Dvs kökstriangeln blir lite utdragen. Det är såklart en smaksak och hällen är ju nära vattnet.
 
Redigerat:
Jag håller med om att högskåpet stänger in köket. I övrigt gillar jag er plan som är ganska likt vårt kök.

Alla våra gäster hänger vid bardisken!! Perfekt att kunna snacka med gästerna medan man håller på i köket. Med högskåpet försvinner tyvärr den möjligheten. Den som står vid bänken vid spisen kan inte bara vrida på huvudet och få ögonkontakt, utan måste ta ett steg bakåt.

Jag skulle saka full kyl/frys, ta ett kombiskåp och sätta högskåpet bredvid.
 
Nu vet jag inte om Ikea har ett upphöjt ugnskåp som inte är ett högskåp men jag vet att andra kökstillverkare har det. Då blir det mer luftigt.

Alternativet är att kapa ner högskåpet och höja upp bar delen så det blir rätt höjd till bar delen (120cm). Jag kollade på mitt kök och då kommer ugnen ca 17 cm lägre än vad den kommer ifrån Hth
 
Glömde skriva att micron får man placera någon annanstans alt en vanlig micro ovan på ugnskåpet
 
Med ett parallellkök blir det mer plats för högskåp i nischen, beroende på bredd på kyl/frys kan det rymmas ett smalt skafferiskåp också Med överskåp på hela andra sidan blir det rätt bra med förvaring där också.


kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Alla har ju olika smak. .. men håller med om invändningarna du fått från köksplanerarna. Ser också plottrigt och osammanhängande ut med så mycket olika bredder på skåpen. Hade försökt använda en skåpsbredd överallt så långt som mökligt. Samt att löksfläkten ser intröngd ut mellan överskåpen. Hade bytt till fläkt inbygd i överskåp.
 
Apollonias förslag är mycket bättre!

Håller med om att ett högskåp mitt i stör en hel del, och hörnet bredvid kyl/frys i ditt första förslag är riktigt dumt. Vill man fortfarande ha bänkar längs kortväggen är ett skafferi med sned dörr bättre att ha i det hörnet.

Man kan också tänka sig att strunta i bardisken och sätta kyl/frys/högskåp längst ut i den raden, och grunda skåp (överskåp som sätts på golvet, med en smalare bänkskiva och eventuellt öppna hyllor) på väggen mittemot dessa.
 
Tackar för svar. Ni har ungefär samma process som vi, märker jag... :D

flimsy skrev:
Jag skulle saka full kyl/frys, ta ett kombiskåp och sätta högskåpet bredvid.
Det är för oss en no go. Full kyl måste det vara, med tanka på hur full den är idag.
Låg frys har jag experimenterat med, men då blir vi av med ismaskin, som känns jävligt tråkigt att fimpa

Fredrik.engdahl skrev:
Nu vet jag inte om Ikea har ett upphöjt ugnskåp som inte är ett högskåp men jag vet att andra kökstillverkare har det. Då blir det mer luftigt.
140-skåp eller vad det är? vi testade det men det gav inte mycket nytta i den här planeringen. Det kändes som att vi bara blev av med förvaring, och inte mycket luftigare, åtminstone inte enligt 3dprogrammen.


Apollonia skrev:
Med ett parallellkök blir det mer plats för högskåp i nischen, beroende på bredd på kyl/frys kan det rymmas ett smalt skafferiskåp också Med överskåp på hela andra sidan blir det rätt bra med förvaring där också.
Denna var vi inne på ett litet tag. Nackdelar:
  • 2 meter från kyl/frys/ugn till avställningsyta... jävligt jobbigt.
  • vatten/avlopp kommer idag upp under fönstret. Det kan vi flytta dock, men man slipper ju ett moment.
  • mindre förvaring



Drövel skrev:
Ser också plottrigt och osammanhängande ut med så mycket olika bredder på skåpen. Hade försökt använda en skåpsbredd överallt så långt som mökligt. Samt att löksfläkten ser intröngd ut mellan överskåpen. Hade bytt till fläkt inbygd i överskåp.
Ja, men såna petitesser löser vi sen om det är så. De stora grejerna är det som vi behöver bestämma nu.

Anna_H skrev:
hörnet bredvid kyl/frys i ditt första förslag är riktigt dumt.
Vi tänkte sätta jalusiskåp där. Men håller med, vi har motsvarande hörn idag och det var en issue jag hade med den här.

Anna_H skrev:
Vill man fortfarande ha bänkar längs kortväggen är ett skafferi med sned dörr bättre att ha i det hörnet.
Det hade vi också uppe som tanke. Men med tanke på att avståndet är 60 mellan vägg och fönster så har vi inte riktigt fått till det på ett bra sätt utan att flytta kyl/frys/ugn någon annanstans, och därmed tillbaka på ruta ett igen.

Anna_H skrev:
Man kan också tänka sig att strunta i bardisken och sätta kyl/frys/högskåp längst ut i den raden, och grunda skåp (överskåp som sätts på golvet, med en smalare bänkskiva och eventuellt öppna hyllor) på väggen mittemot dessa.
Ungefär detta var den "professionella köksplanerarens" förslag. Jag gillar vissa delar, men några problem vi har känt:
  • Lyssnar man på dem som säger att man inte ska ha ett högskåp mot vardagsrummet för att det blir instängt så blir ju 3-4 ganska mycket.
  • Hela poängen med öppenheten försvinner lite. Står man långt inne i köket och arbetar så har man ingen kontakt med vardagsrummet och då hade vi lika gärna kunnat bygga en ny vägg och inte ha ett öppet kök.
  • Samtidigt försvinner övergången vardagsrum/kök nästan helt, jag får känslan att det bara flyter ihop
 
A
Fördelen med högskåp mot vardagsrummet är att det kommer ut mindre matos dit för att fläkten jobbar bättre
 
Flera högskåp på rad stänger in mindre än ett. låter paradoxalt, men så är det.
 
Anna_H skrev:
Flera högskåp på rad stänger in mindre än ett. låter paradoxalt, men så är det.
Det kan jag köpa. Men jag har andra problem med det; vi har gått och kollat hur det skulle se ut (det är lite svårt eftersom det är en vägg i vägen idag), och det känns verkligen som att man står hur långt bort som helst från allt. Öppenheten gör så att det blir ett vakuum mellan den som jobbar i köket och vardagsrummet, och eftersom det inte ens blir avskilt känns det väldigt "tomt". Det är vår känsla när vi faktiskt står där.

Idag har vi matbordet mitt emellan "pelarna" på min första ritning (murstock och utstickande vägg om man ska vara noga), och även om man står i ett annat rum känns det mycket närmare.
 
Den här varianten var vi inne på ett tag. Samma som parallellköket, men med en extra snutt för att kunna ha lite avställning och lite mer arbetsyta. Jag har problem med att man får stå framför halvön för att nå saker i frysen (för det blir den som hamnar längst in), och för att det blir så löjligt lite yta till vänster om hon. Sambon gillar inte att det är asymmetriskt framför fönstret.

halvfönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

halvfönster 3d1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

halvfönster 3d2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.