Det kommer ingen påminnelse. Det har dom inte råd att skicka till alla eftersom dom letar efter lätta offer. Ja att bestrida en uppenbar bluffaktura signalerar osäkerhet, de flesta ser igenom bluffen och kastar räkningen och återgår till vardagen. Onödigt att bestrida nått innan det kommer en påminnelse ifrån ett inkasso, vilket det inte gör i det här fallet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nja. Att bestrida kan ju lika gärna signalera beslutsamhet och kunskap.

Dessutom är det ju det korrekta formella sättet att agera.
 
Ibland dyker det upp fakturor eller räkningar som efter lite läsande bland texten i själva verket är erbjudande. Här är det bara att stoppa i pappersåtervinningen.
Dock om det kommer en faktura på någon produkt eller tjänst som företaget säger sig ha levererat eller utfört då ska man ta kontakt och bestrid fakturan.
Tyvärr har postgången blivit så pass osäker och dyr att epost eller telefon är att rekommendera.
 
Fast det var ju ett rätt roligt initiativ mot de vanliga "företags katalog skojarna". De som försöker lura en att skicka in korrigerade företagsuppgifter, men som visar sig vara en beställning av en katalogtjänst för typ 20 000.

En person kom på att man kunde skicka in något väldigt tungt i deras svarskuvert, med "gratis porto", Och gjorde ett upprop om det. De får då betala portot. Skickar man in en 1 kg sten som svar så kostar det bluffmakaren 50 kr i porto. är vi 1000 som skickar in stenar så...

Sist jag fick ett sådant "erbjudande" så stod det i stora bokstäver på kuvertet att det bara fick användas för att skicka in deras blankett. Så uppenbarligen har de fått problem med alla stenarna de får in.
 
  • Haha
dicliff och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det var ju ett rätt roligt initiativ mot de vanliga "företags katalog skojarna". De som försöker lura en att skicka in korrigerade företagsuppgifter, men som visar sig vara en beställning av en katalogtjänst för typ 20 000.

En person kom på att man kunde skicka in något väldigt tungt i deras svarskuvert, med "gratis porto", Och gjorde ett upprop om det. De får då betala portot. Skickar man in en 1 kg sten som svar så kostar det bluffmakaren 50 kr i porto. är vi 1000 som skickar in stenar så...

Sist jag fick ett sådant "erbjudande" så stod det i stora bokstäver på kuvertet att det bara fick användas för att skicka in deras blankett. Så uppenbarligen har de fått problem med alla stenarna de får in.
Jag fick erbjudande igår. Bara 13 000 för två års sökprioritering på bolagsupplysningen.se. Automatisk förlängning. Det är väl för övrigt en sajt många kunder söker på.
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag fick erbjudande igår. Bara 13 000 för två års sökprioritering på bolagsupplysningen.se. Automatisk förlängning. Det är väl för övrigt en sajt många kunder söker på.
Bolagsuppl... vahetteresaru??
 
Fast deras "erbjudande" har jag för mig är förhållandevis seriöst utformat, inte utformat för att lura en att beställa.
 
hsd
Vaa
Brevet är ju utformat så man ska tro det är någon myndighet som ska komplettera uppgifterna, baksidan fullskriven med torrtext så väldigt många bara fyller i och postar
Man får söka efter uppgiften att man beställer ett abonnemang för tusenlappar
 
Då blandar jag ihop det. Låter som en klar kandidat för en stensamling.
 
hsd
Jag skrev om bolagsupplysningen , som hempularen tog upp
Det kan bli lite tokigt när det handlar om flera lurendrejare
 
H hempularen skrev:
Fast det var ju ett rätt roligt initiativ mot de vanliga "företags katalog skojarna". De som försöker lura en att skicka in korrigerade företagsuppgifter, men som visar sig vara en beställning av en katalogtjänst för typ 20 000.

En person kom på att man kunde skicka in något väldigt tungt i deras svarskuvert, med "gratis porto", Och gjorde ett upprop om det. De får då betala portot. Skickar man in en 1 kg sten som svar så kostar det bluffmakaren 50 kr i porto. är vi 1000 som skickar in stenar så...

Sist jag fick ett sådant "erbjudande" så stod det i stora bokstäver på kuvertet att det bara fick användas för att skicka in deras blankett. Så uppenbarligen har de fått problem med alla stenarna de får in.
Fast det fungerar visst inte på det viset. Har man svarspost så kan man ha en spärr som gör att det bara går igenom försändelser med normal vikt och de delas ut till mottagaren. Resten fastnar nånstans. Man kan alltså inte skicka tunga saker och tro att mottagaren får betala dyrt. Det hindrar dock ingen att skicka valfri hälsning i kuvertet för det.
 
Nu kom nästa drag från lurendrejeri-företaget, efter orderbekräftelsen som de skickade ut och som bestreds, men som de då svarade att de inte kunde hitta i sitt system. Nu har de skickat en faktura till min släkting (pensionär).
 
Kan vara lämpligt att bestrida igen, ange fakturanumret, men undvik onödiga personuppgifter. Och jag skulle nog polisanmäla dessutom.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det fungerar visst inte på det viset. Har man svarspost så kan man ha en spärr som gör att det bara går igenom försändelser med normal vikt och de delas ut till mottagaren. Resten fastnar nånstans. Man kan alltså inte skicka tunga saker och tro att mottagaren får betala dyrt. Det hindrar dock ingen att skicka valfri hälsning i kuvertet för det.
Aha, nästa gång jag får en sådan där, så tror jag att jag kopierar upp typ 1000 ex, i A6 format och skickar in då
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
M Mikaela123 skrev:
Nu kom nästa drag från lurendrejeri-företaget, efter orderbekräftelsen som de skickade ut och som bestreds, men som de då svarade att de inte kunde hitta i sitt system. Nu har de skickat en faktura till min släkting (pensionär).
Bara att bestrida men ta kopia på det. Så länge du har bestridit fakturan så kan de skicka den till fogden hur mycket de vill. De kommer ingenstans med det då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.