EddieHansson
Målar man ytor som ska ligga ann så måste man låta torka mycket länge innan man stänger.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Eh, varför byta? Orkade inte hantverkaren rengöra utan slänga och skruva in ny?
Du hade inte betalat några pengar?
Nu vet jag inte vad TS betalat för beslagen men det kan kosta mer att rengöra än att byta beslag samt att det kan uppstå en tvist resultatet om beslagen rengörs.
https://www.biltema.se/bygg/beslag/fonsterbeslag/fonsterhakar/fonsterlas-2-st-2000017310
Däremot så kan metallen skilja mellan nya och äldre beslag men TS beslag har spår av gjutning och är troligtvis av samma kvalitet som de nya.
TS fönsterlås är inte samma som länkad av biltema (280) men även Fönsterlås 177 är rätt billiga.
https://habo.com/se/sortiment/fonsterbeslag/fonsterlas/fonsterlas-57687
Av någon orsak så har de ersatt TS fönsterlås 177 med fönsterlås 180
https://habo.com/se/sortiment/fonsterbeslag/fonsterlas/fonsterlas-11403
De flesta säljer beslagen under de pris som Habo har på sin hemsida t.ex 2-pack för 90kr på byggmax.
https://www.byggmax.se/fönsterlås-180-nickel-habo-p25441
 
B Boende45 skrev:
Du är inte lurad.

Det här är vad hantverkstjänster kostar och materialåtgång är inom ramen för praxis.

Även utförandet är godkänt även vid om det inte är perfekt.

Däremot borde du istället ha bytt fönstren. Du hade fått nya 3-glas fönster och fönsterbläck för den summan som renoveringen kostade. Arbetskostnad hade då tillkommit.

Det är väldigt sällan det lönar sig med en omfattande och tidskrävande renovering av fönster jämfört med att byta.

Är du miljöpartist?
Allt du säger är fel, och avslutar med att vara otrevlig, synd.....
 
  • Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Nu vet jag inte vad TS betalat för beslagen men det kan kosta mer att rengöra än att byta beslag samt att det kan uppstå en tvist resultatet om beslagen rengörs.
[länk]
Däremot så kan metallen skilja mellan nya och äldre beslag men TS beslag har spår av gjutning och är troligtvis av samma kvalitet som de nya.
TS fönsterlås är inte samma som länkad av biltema (280) men även Fönsterlås 177 är rätt billiga.
[länk]
Av någon orsak så har de ersatt TS fönsterlås 177 med fönsterlås 180
[länk]
De flesta säljer beslagen under de pris som Habo har på sin hemsida t.ex 2-pack för 90kr på byggmax.
[länk]
intressant med de olika (?) modellerna. Kan det delvis vara därför de passar dåligt?
 
S sepani skrev:
intressant med de olika (?) modellerna. Kan det delvis vara därför de passar dåligt?
Nej det beror på montaget.
Skillnaden mellan 177 och 180 är endast öglan som skiljer 90° vilket du ser på produktbilderna om du följer länkarna.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S sepani skrev:
Även om jag känner mig blåst blir det nog mkt svårt för mig att driva detta.
Det är jätte enkelt.
Betala det du tycker ni har kommit överens om. Efter de fixat till det som är dåligt.
Vilket egentligen är det mesta :confused:
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Allt du säger är fel, och avslutar med att vara otrevlig, synd.....
Nej.
 
Är nya fönster så dåliga som alla hävdar? Jag har "nya" fönster i aluminium och plast på 2 ställen i huset och dom är nu över 20 år gamla. när man tvättar dom ser de helt nya ut.
Enligt många här borde dom har exploderat av sig själva vi det här laget. En annan fördel är att dom isolerar bra på vintern och ljud utifrån dämpas starkt.
De gamla fönstren drar mer, låter mer och måste vårdas medan plast och aluminium håller väldigt länge och torkar jag av dem ser de nya ut.
Dessa fönster är dessutom i gammal stil så de passar in perfekt i huset.

De gamla fönstren har jag målat ett par gånger medan de nya har jag enbart tvättat.
 
Miljöpartiet lade ett förslag om avdrag för reparationer av hushållsorodukter 2017.
https://www.mp.se/just-nu/nytt-avdrag-mer-hallbar-konsumtion/
Det är väl självklart att man lagar en pryl som är trasig om det är ekonomiskt försvarbart.

Tyvärr har i stort sett samtliga stora tillverkare av konsumentprodukter ett extremt högt pris på reservdelar. Det kan t ex kosta över 200 tkr att köpa samtliga ingående delar till en vanlig gräsklippare som i handeln kostar 4 tkr osv. Ett litet plasthjul kostar 500 kr, en startlina 900 kr osv.

Vitvarutillverkarna är ett annat exempel på hutlösa priser på reservdelar.

Detta innebär att ”gamla sanningar” inte längre gäller vilket jag förstår att den äldre delen, 50+, av befolkningen har svårt att förstå.

Jag tror inte att jag kan övertyga en enda person som är av den gamla uppfattningen att ändra inställning till detta.

Jag säger inte att detta är bra och har man det väldigt gott ställt kan man naturligtvis strunta i det ekonomiska.
 
B Boende45 skrev:
Miljöpartiet lade ett förslag om avdrag för reparationer av hushållsorodukter 2017.
[länk]
Det är väl självklart att man lagar en pryl som är trasig om det är ekonomiskt försvarbart.

Tyvärr har i stort sett samtliga stora tillverkare av konsumentprodukter ett extremt högt pris på reservdelar. Det kan t ex kosta över 200 tkr att köpa samtliga ingående delar till en vanlig gräsklippare som i handeln kostar 4 tkr osv. Ett litet plasthjul kostar 500 kr, en startlina 900 kr osv.

Vitvarutillverkarna är ett annat exempel på hutlösa priser på reservdelar.

Detta innebär att ”gamla sanningar” inte längre gäller vilket jag förstår att den äldre delen, 50+, av befolkningen har svårt att förstå.

Jag tror inte att jag kan övertyga en enda person som är av den gamla uppfattningen att ändra inställning till detta.

Jag säger inte att detta är bra och har man det väldigt gott ställt kan man naturligtvis strunta i det ekonomiska.
Right to repair, mer aktuellt än nånsin, mycket viktigt att lägga fokus på att komma bort från detta synsätt. Visst måste reservdelar vara dyrare än när de säljs som en komplett produkt då man måste lagerhålla och troligen i slutänden skrota ett ej sålt lager med delar, men det borde vara lagkrav på att komplexa saker ska gå att reparera om vår planet ska kunna överleva.

Tyvärr har du just nu rätt när det tex gäller billig elektronik, vitvaror och mest av allt Appleprodukter. Men det är något vi konsumenter inte ska acceptera! Du behöver inte övertyga mig, men det är fel väg...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Är nya fönster så dåliga som alla hävdar? Jag har "nya" fönster i aluminium och plast på 2 ställen i huset och dom är nu över 20 år gamla. när man tvättar dom ser de helt nya ut.
Enligt många här borde dom har exploderat av sig själva vi det här laget. En annan fördel är att dom isolerar bra på vintern och ljud utifrån dämpas starkt.
De gamla fönstren drar mer, låter mer och måste vårdas medan plast och aluminium håller väldigt länge och torkar jag av dem ser de nya ut.
Dessa fönster är dessutom i gammal stil så de passar in perfekt i huset.

De gamla fönstren har jag målat ett par gånger medan de nya har jag enbart tvättat.
Visa gärna de fönstren i gammal stil. Jag har letat, men bara hittat de med modernt utseende inspirerat av gamla fönster. Inga som på riktigt skulle gå att använda i ett gammalt hus med gott samvete. Jag har gärna fel och behöver byta ett par fönster, så gärna tips eller bilder.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Visa gärna de fönstren i gammal stil. Jag har letat, men bara hittat de med modernt utseende inspirerat av gamla fönster. Inga som på riktigt skulle gå att använda i ett gammalt hus med gott samvete. Jag har gärna fel och behöver byta ett par fönster, så gärna tips eller bilder.
De fönster jag har är stora, sådana där man öppnar genom att vrida hela rutan på mitten horisontellt. Ett gammalt är kvar medan 2 är nya(re).
Sedan har jag andra gamla som man öppnar med haspar med en stolpe emellan. De absolut vanligaste gamla fönstren som jag tror du är ute efter. alla mina är gamla men har själv kikat på ett bolag som gör "energi glas" som man sätter in som en 3dje ruta på gamla fönster och kan då ha kvar dessa. har helt glömt vad denna firma hette men har nog foldern som ligger och skräpar någonstans. Annars kan du pröva google, de lär ju inte vara de enda som erbjuder detta. Snackade med en kille från företaget när jag var på mässa och han sa att man anger mått så skickar de hem glas och allt som behövs för att sätta dit dessa och det såg väldigt diskret och bra ut faktiskt. Man kunde även få monterings hjälp såklart om man ville det.
Däremot lär det inte vara så billigt och tror det var därför jag lagt det åt sidan ett tag.
 
Tack för bra info. Det där med att byta ut själva glasen är gjort här, men några nytillverkade fönster i plast och alu som skulle funka utseendemässigt har jag inte hittat. Alla är lite för grova och klumpiga jämfört med gamla träfönster. Och jag har verkligen googlat och letat.
 
Hep Hep skrev:
Tack för bra info. Det där med att byta ut själva glasen är gjort här, men några nytillverkade fönster i plast och alu som skulle funka utseendemässigt har jag inte hittat. Alla är lite för grova och klumpiga jämfört med gamla träfönster. Och jag har verkligen googlat och letat.
Är glasen bytta är du ju halvvägs(y)

Tror nog du får fixa till dom själv eller lämna in? Kanske ta nått fönster lite då och då och under kalla tiden tex sätta en prvosorisk trä skiva när du renoverar ett fönster?

Har du gått till en glasmästare och frågat? Dom kanske har en lösning som fungerar?
 
Jag har inga problem med min fönsterrenovering på det sättet. Jag har paraplyer att sätta för när något ska renoveras och det rullar på. En del fixar vi själva och en del har lämnats bort.

Det jag fortfarande är nyfiken på är om det verkligen finns nytillverkade fönster i plast/alu som ser ut som äldre träfönster. Med tanke på att jag har drygt 80 fönster, så vore det rätt trevligt att byta ut de värsta mot något mer eller mindre underhållsfritt. Åtminstone högre upp där man ser dem på håll, men då får de inte vara så klumpiga som alla jag sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.