Mitt tips är att hyra in en person som mäter, blir nog billigare än att köpa för att använda en gång. Kan dessutom vara praktiskt att ha en objektiv part vid en tvist.
 
Jag har bott i blåbetonghus. Den var ljusgrå i färgen. Ganska nära betong men kanske med en något lila ton.
 
Det jag har hört är inte att man ska använda frånluftsfläktar, utan tvärtom, att man ska ta in mer luft utifrån så att det bildas ett övertryck i huset. Övertrycket gör sedan att radonet hålls tillbaka i väggarna. Dvs satsa på en anläggning med mekanisk till- och frånluft (med värmeväxlare för återvinning av frånluftsvärmen helst) och reglera flödena så att du har ett större inflöde än utflöde. Jag är övertygad om att en seriös radonsanerare borde ha med ett sådant förslag. Om du inte får ett sådant förslag bör du åtminstone fråga varför etc.

Att fläkta ut radonet kan till synes låta som en enkel och självklar metod, men dyrt vintertid om det också innebär att husvärmen följer med ut!
 
För radonet, kanske bra med övertryck i huset. Men inte bra för huset ur fukthänseende.

Ja, det går åt energi. Men med FTX så återvinns ju iaf runt 80%.
 
Även om du ser grå/vit lättbetong på vissa ställen så kan någon pall vid murningen varit med blå radonhaltig lättbetong.Det är därför svårt att avgöra och lätt att dra förhastade slutsatser. Kanske en bärande mellanvägg i källaren är av lättbetong? Om bjälklaget är boven förutsätter jag att du kollat. Någon vidare undersökning behövs väl inte eftersom mätta värden överstiger gränsvärdena.
Naturligtvis så kan man åtgärda lokalt om det är en enstaka vägg men en riktig ventilation är att föredra. Radonhaltig mark brukar ha mycket högre värden och i ett stort husomräde kan ett hus ha väldigt höga värden och andra inget alls.
 
Montera tilluftsventiler på fönster så halverade jag radonen, lite över 200 ner till 90 bor på grusås med markradon huset har självdrag 2 plan med källare
 
stoif skrev:
För radonet, kanske bra med övertryck i huset. Men inte bra för huset ur fukthänseende.

Ja, det går åt energi. Men med FTX så återvinns ju iaf runt 80%.
Även undertryck drar in fukt (fukten sugs då upp genom platta/grund, även väggar i t ex tegelhus). Bäst mot fukt är att ha bra omsättning på varm/rumstempererad luft, vilket du får med mekanisk till- och frånluft reglerad för övertryck.
 
Vi fick låna en gratis från kommunen.
Men det var i början på 90-talet...
 
shobaki skrev:
Även undertryck drar in fukt (fukten sugs då upp genom platta/grund, även väggar i t ex tegelhus). Bäst mot fukt är att ha bra omsättning på varm/rumstempererad luft, vilket du får med mekanisk till- och frånluft reglerad för övertryck.
Har du några källor på det?

Jag vill nog påstå att man skall undvika att varm luft (med högre fuktinnehåll) skall möta kall yta, så det kondenserar inne i vägg/på vind.

Detta undvikes genom att ha ett visst undertryck i huset. Och självklart skall man ha god luftväxling.
 
Jag hade ett hus byggt i blåbetong innerväggar som ytterväggar med c:a 350 beq/m3. Huset var från början utfört med självdrag. Jag drog ihop alla ventilatioskanaler till ovan yttertak och förde in dessa i en samlingslåda. Ovanpå detta satte jag en frånluftsfläkt och en kineshatt. Fläkten styrde jag med en varvtalsreglerare (reostart) från köket. Jag fick ner radonhalten till 220 beq/m3. På sommarhalvåret körde jag fläkten fortare eftersom det är lika varmt inne som ute. På vintern körde medlägre hastighet då jag fick hjälp av självdraget. Den här installationen är både billig och enkel.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
KOntakta MIljökontoret hos din kommun så kan dom hänvisa till nån som kan komma och mäta åt dig, kostar runt 2-3000:- men det kan det vara värt då dom har riktiga grejjer att mäta med. Har nyss gjort en sån mätning hemma hos oss och resultatet blev markradon som kommer in genom skarven mellan plattan och väggarna och åtgärden blir att täta skarven med nån typ av Sikaflex som jag inte kommer ihåg namnet på nu. Skulle inte den enkla åtgärden hjälpa så blir nästa steg en radonbrunn inomhus, ett hål i bottenplattan in mot mitten av källaren och därifrån koppla en utsugsfläkt som suger ut radonet som blidas under plattan så det behöver inte bli tokdyrt att åtgärda problemet.
 
Hemmakatten
En liknande lösning med utsug under plattan hade vi o vårt förra hus. Detta var på 90-talet och alla hus i Sthlms-trakten såldes med hissnande budgivning på ett par dagar. Utom vårat hus. Säljaren hade försökt sälja ett år innan, men alla köpare backade pga att det inte fanns någon radonmätning och när en korttidsmätning gjordes visade den på värden mellan 175-1100 Bq/m3. Året efter var huset ute till försäljning igen. Nu efter en dokumenterad radonsaneringsåtgärd och det högsta värdet var 140 Bq/m3. Trots det fanns det inga köpare så vi kunde trots alla andra husprisbudgivningar pruta. Ett dokumenterat radonsanerat hus är ett bra köp.
 
På ebay finns geigermätare för runt tusenlappen till exempel Radex 1503.
Radonet kommer från sönderfallande uran. Det är inte radongasen i sig som är farlig, den andas man ut. Det som är farligt är vissa alfastrålande radondöttrar som är fasta ämnen och kan bli kvar i lungorna. Om det finns blåbetong i väggen finns det också gammastrålning som du kan detektera med en enkel geigermätare.
Ett tips är att fråga kommunens miljö- och hälsoskydd om de har en mätare att låna ut.
 
Bodega skrev:
...
Alternativet är väl att ansöka om radonbidrag, anlita en radonexpert och installera ventilation/frånluftspump - men då krävs en långtidsmätning och det skjuter vår husförsäljning minst 3 månader på framtiden och då tvingas vi till dubbla boendekostnader. Alternativ två är att dumpa huspriset, skriva in att köparen får stå för radonsaneringen/alternativt att vi delar på den kostnaden och att göra en jätteförlust med kvarstående lån som kommer att jaga oss många år i framtiden.
Det finns ett tredje alternativ. Det är att ni säljer nu, utan prisavdrag, och skriver in en klausul om att ni som säljare står för kostnader för eventuella radonåtgärder om en långtidsmätning och utredning skulle visa att det behöver åtgärdas. Fördelar? Att ni får igenom husaffären nu, utan fördröjande utredning, och slipper behöva gissa vad som är "rätt pris". Risk: Ni belastas eventuellt med en kostnad nästa år (men det blir ju ändå "rätt pris" i slutändan, och köparna hade kanske prutat eller dragit sig ur affären utan denna klausul). Ni har också tid på er att planera den eventuella utgiften, samt hinner processa mot förra besiktningsmannen och/eller Anticimex om ni väljer att göra det.
 
Mät radonet i väggarna. Det finns många grader på blåbetong, en del strålar nästa inte alls, andra mycket mer. Du måste kolla var radonet kommer ifrån tycker jag, det gör köparen tryggare.

Att sätta in en radonsug som suger under plattan kostar 30.000:- av det får ni 15.000:- i bidrag. Man kan också ta materialet på radonbidrag och arbetet som ROT. Hur som helst betalar du bara hälften. OCAB fixade vårt hus, det blev bra. Från 800 till 85 i radonvärde.
 
  • Gilla
Mathlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.