Köpte hus 2008. Före affären var jag med under besiktningen tillsammans med säljaren, och frågan om radon kom upp. Besiktningsmannen från anticimex tyckte inte någon radonmätning behövdes för huset var ju inte byggt av blåbetong och han kände inte till några andra hus med radonproblem i området, så vi lyssnade godtroget på det och genomförde affären utan någon radonmätning.

Nu, 4 år senare, måste vi sälja huset eftersom vi ska börja jobba på annan ort. Vi tog in en besiktningsman från OBM och gjorde en besiktning. Han konstaterade att det var blåbetong i ytterväggarna, och det var ju märkligt eftersom den tidigare besiktningsmannen sa att det inte var det. En intresserad spekulant ville se en radonmätning. Jag beställde hem en korttidsmätning och mätte med dosor under 10 dagar. Idag kom protokollet.

Lägsta värdet är på 300 beq/m3, högsta på 380.

Då blir man ju lite upprörd. Den besiktningsman vi anlitade när vi köpte missade blåbetongen. Tittar man på det besiktningsprotokollet finns det ju därför ingen anmärkning om byggnadsmaterialet, men det finns ju förstås i det besiktningsprotokoll OBM gav oss, i form av en färgglad varningstriangel med hänvisning till blåbetongen. Hade den första besiktningen avslöjat blåbetongen hade vi ju också velat se en radonmätning innan köpet - och hade radonet legat på närmare det dubbla gränsvärdet hade vi ju aldrig köpt huset utan radonåtgärder.

Man känner sig aningen maktlös. Att ta en strid mot Anticimex om felaktigheten med besiktningen känns fruktlöst och skulle nog bara resultera i en sandlåde-ord-mot-ord-diskussion. Alternativet är väl att ansöka om radonbidrag, anlita en radonexpert och installera ventilation/frånluftspump - men då krävs en långtidsmätning och det skjuter vår husförsäljning minst 3 månader på framtiden och då tvingas vi till dubbla boendekostnader. Alternativ två är att dumpa huspriset, skriva in att köparen får stå för radonsaneringen/alternativt att vi delar på den kostnaden och att göra en jätteförlust med kvarstående lån som kommer att jaga oss många år i framtiden.

Det känns som en mörk dag idag. Jag vet inte vilka skyldigheter eller rättigheter jag har i sådana här fall och jag känner mig grundlurad.

Ska jag ta fajten med Anticimex? Skylla mig själv? Bita ihop och radonsanera? Hjälp!
 
Anticimex har ju ett rykte om sig att ge nästintill värdelösa besiktningar som inte säger nånting och garanterar ännu mindre, så det är väl bara säljare som vill anlita dem? Som köpare skulle jag aldrig välja Anticimex för att göra en besiktning. Låt dem hålla sig till skadedjursbekämpning.
 
  • Gilla
Sievert och 5 till
  • Laddar…
Du bör åtminstone ha en dialog med Anticimex. Vad har du att förlora? Inget såsom jag ser det. Det kanske står ngt i protokollet från 2008 ang radon, som är till din fördel.

Har du koll på vad en sanering kostar i förhållande till att sänka priset? Själv hade jag försökt att minimera kostnaden för mig men säkerställa att jag slapp framtida strul. Dvs det är inte säkert att rätta till detta precis före en försäljning är bäst.
 
Fjelie: Eftersom det är blåbetong i väggarna är det väl mest troligt därifrån radonet härstammar. Borde gå att sänka värdena ganska rejält med enbart frånluftsventiler och i så fall är det ju inga jättekostnader som jag ser det, har hittat kostnadsuppskattningar från 3.000-120.000 kr beroende på vilka åtgärder som behövs. Det är ett 1,5 planshus med källare så det är ju tre våningar som måste ventileras. Högst värden på mellanvåningen.

Jag kommer att ta en dialog med anticimex om deras miss, men även om de kommer fram till samma sak - dvs att besiktningsmannen missade att det var blåbetong - så är det ju bara ett konstaterande.
 
Ja du bör definitivt reklamera till anticimex. Problemet du har är att i uppdragsbeskrivningen brukar det oftast stå att de ger 2 års garanti på tjänsten. I slutändan har du ändå reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen. Det innebär då att du har bevisbördan för att visa att besiktningsmannen missat något inom sitt uppdrag.

Frågan blir då om besiktningsmannen borde ha upptäckt att fastigheten är byggd på blåbetong och att det därför finns en förhöjd risk för hög radonhalt. Detta går inte att svara tvärsäkert på men jag ser stor chans till framgång.

Börja anmäl skadan och försök förhandla med anticimex. Slår de ifrån sig får du fundera om du med hjälp av rättsskyddsförsäkringen skall processa mot besiktningsmannen.

Mot säljaren är det svårt att lyckas överföra ansvar då det gick att upptäcka på ett relativt enkelt sätt
 
O
Är det inte så att radon nästan aldrig är dolt fel?
Har för mig jag läst det någonstans....
 
Höga radonhalter som sådant är inte ett dolt fel eftersom man enkelt kan kontrollera det. Om det däremot tydligt framgått att det inte finns blåbetong i huset vid köp och det visar sig vara det är det en fråga om felaktig information och där har också mäklaren ett ansvar.
Kontakta mäklaren och Anticimex och se vad de säger!

Mvh,
Anders
 
Nä, radon räknas inte som dolt fel. Men det svänger fort i det här ärendet. Senaste budet är att det inte alls är blåbetong i ytterväggarna, den besiktning (den senaste) som OBM gjorde var ju rent okulär när det gäller byggmaterialet i ytterkonstruktionen och hans gissning var att det var blåbetong - emedan Anticimex gissning var att det inte är det. Så nu har jag gjort en beställning av den tekniska byggbeskrivningen hos kommunen för att få svart på vitt vilket byggmaterial som är använt.

Grannarna runt omkring har ju exakt likadana hus och ingen av dom har haft höga radonvärden. Om man genomgående skulle ha använt uranrikad blåbetong så hade ju rimligen fler, om inte alla, haft radonproblem. Grannen närmast intill, på 15 meters avstånd, hade protokoll på radonmätning gjord året innan vi flyttade in och enligt det protokollet var deras högsta värde 80 beq/m3. Grannen mittemot, 25 meter bort, hade ett högsta värde på 120 beq/m3 på en mätning gjord för 10-talet år sedan.

Det låter med andra ord troligare att det är markradon vi råkat ut för. Sen om det är bättre eller sämre vet jag inte, en radonsanering kan ju som sagt variera inom de mest fantasifulla spann om man ser till kostnaden. Eftersom vi har huset ute till försäljning verkar den mest effektiva lösningen att vi skriver in i en klausul om att vi betalar 50% av saneringskostnaden ifall den nya ägaren vill ventilera radonet, och att vi sänker utgångspriset med bortåt 50-100.000 kr. Man vill ju inte vara oäven, men vi har en tidspress och för att få ett radonbidrag måste först en långtidsmätning genomföras.
 
Du kan inte borra ett litet hål nånstans där det inte syns? Det räcker med 5mm. Går det lätt att borra och är blå-svart material som kommer ut så är det högst troligt blåbetong.
 
Är det självdrag som ventilation i dag så räcker det troligen med några frånluftsfläktar för att komma ner till okej värden.....
 
Stoif: Jo jag har försökt minnas... Jag renoverade köket och rev hela innerväggen ända ner till ytterväggen 2008. Såvitt jag minns var det en "mellangrå" färg på den betong som lossnade. Den var inte mörk och såvitt jag minns fanns det inga skitfningar eller nyanser åt blått, men blåbetong kan ju se olika ut. Det var väldigt poröst i alla fall.

Om inte min beställning av den tekniska beskrivningen säger något om materialet kanske man kan borra ur på någon yttervägg och lämna ett prov till någon ackrediterad firma?
 
D09
Snabba lösningar brukar inte alltid vara dom bästa men är det möjligt att installera frånluftfläktar omgående, och sedan göra en ny mätning. Är värdena okej då så borde du slippa att minska huspriset.

Men sen kostade det en del med frånluftfläktar antar jag?

Vad är det för ventilation idag?
 
Bodega skrev:
Stoif: Jo jag har försökt minnas... Jag renoverade köket och rev hela innerväggen ända ner till ytterväggen 2008. Såvitt jag minns var det en "mellangrå" färg på den betong som lossnade. Den var inte mörk och såvitt jag minns fanns det inga skitfningar eller nyanser åt blått, men blåbetong kan ju se olika ut. Det var väldigt poröst i alla fall.

Om inte min beställning av den tekniska beskrivningen säger något om materialet kanske man kan borra ur på någon yttervägg och lämna ett prov till någon ackrediterad firma?
Det verkar av inläggen tidigare som du har koll på det, men mig veterligen så är det oftast i ytterväggar blåbetong förekommer. Mer sällan innerväggar och bjälklag. De färger jag har sett är mer åt svart än grått ( kan vara vanlig lättbetong i innerväggar t.ex., som ofta är mer åt det gråa och vita hållet)

Jag skulle först borra, kolla, eventuellt lägga upp en bild här, om du fortfarande känner dig osäker kontakta nån som håller på med radonsanering så de får komma och mäta. De har Geiger-Mueller rör (eller liknande mätare av strålning) så du kan få svart på vitt var källan till strålningen är.
 
Redigerat:
D
Jag tror inte att man kan utesluta blåbetong baraa för att grannarna inte har det. Jag bodde i ett område med seriehus byggda under samma period och där var ett av husen byggda med blåbetong medan grannarna inte hade det.
 
Jag har hämtat ut den tekniska beskrivningen från kommunen och den är gemensam för samtliga hus på kvarteret eftersom dom byggdes samtidigt och av samma entrepenörer. Där står det bara lättbetong utan någon djupare beskrivning, men efter att ha konsulterat en lite mer kunnig lugnades jag av att i de fall man använde blåbetong så står det ofta inskrivet i den tekniska beskrivningen (som "Ytong" t ex).

Jag har också tittat på en del bilder jag tagit i samband med olika renoveringsarbeten jag gjort, bland annat ett byte av panel på gavelspetsarna, och på ett par av dessa bilder är oputsad lättbetong i ytterväggen synlig. Den är ljusgrå till färgen, så jag är med båda dessa indicier ganska övertygad om att det inte är blåbetong i huset.

Jag jagar nu med ljus och lykta efter en billig radonmätare/gammamätare så att jag kan försöka hitta var koncentrationen är högst i huset och försöka få en bild av hur det sprider sig. Kommunen hade inga, men det finns ju mätare i olika prisklasser, allt från 900 kr upp till 70.000 kr. Tips, någon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.