Claes Sörmland
Lite ovanligt minst sagt att kräva kontant betalning på plats två gånger i följd. Men det är enligt konsumenttjänstlagens reglering. Å andra sidan kan kund ofta försena betalning genom att begära en specificerad räkning, många företag klarar inte av att producera en sådan på fem minuter. Men tydligen kan denna firma göra det.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
S SueCia skrev:
Sinnessjuka priser i storstäderna :O

Jag bytte ut en jordfelsbrytare på Jourtid hos en väldigt avlägset bekant. Skrev 2 timmar (vilket var tiden det tog med framkörning, felsökning, hämta material och byta ut jordfelsbrytaren) på jobbet och en Jordfelsbrytare.

Jag såg aldrig fakturorna på mina jobb men jag träffade på honom nån vecka senare o vi började prata, då fråga jag vad fakturan hade landat på. Det gick på 3700:- inkl. moms.
Detta var på landet..
 
Claes Sörmland
electroluxaren skrev:
Detta var på landet..
Nåja, Norrtälje må vara lantligt men det är hantverkare som jobbar mot Stockholms välbetalda och opraktiska medelklass. Vi har samma problem här söderöver ute på landet men för nära Stockholm.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nåja, Norrtälje må vara lantligt men det är hantverkare som jobbar mot Stockholms välbetalda och opraktiska medelklass. Vi har samma problem här söderöver ute på landet men för nära Stockholm.
Japp det är ett par förstörda generationer i detta land!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Detta var på landet..
Detta var i Tullinge
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skall man tolka det som att det avkrävdes kontant betalning på platsen?
Annars är det naturliga att vägra betala för nåt man inte anser sig ha fått.
Ja det krävdes kontant betalning innan de lämnade. Hon fick bara ett kvitto på betalningen, efter fler påstötningar från mig kom fakturan.
 
electroluxaren skrev:
Japp det är ett par förstörda generationer i detta land!
Tror hantverkarna ska vara tacksamma för dessa ”förstörda generationer”.
 
C
P petmal skrev:
Ja det krävdes kontant betalning innan de lämnade. Hon fick bara ett kvitto på betalningen, efter fler påstötningar från mig kom fakturan.
Hmm. Antar att de inte hade en kassaapparat med sig, så det är i så fall ett brott mot kassaregisterlagen om de inte presenterar en kontantfaktura direkt vid betalningen.
Hade de kortläsare med sig? Ville de ha cash gäller ju inte heller ROT-avdrag efter det nya kravet på elektronisk betalning.

Vad är posten "Extra timme VVS"?
Låter nästan som nåt de lagt till när jobbig kund ber om specad faktura och man inte får ihop summan med vad kunden redan betalt.
 
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
De har gjort rotavdrag så den faktiska kostnaden för byte av ett element var 21 735:-

Den här fakturan skulle inte ha betalats. Hur tvingades hon att betala innan de åkte iväg?
Vad hotade de med?

Gissar att de handlat på Dahl, 6738953 levereras med dolda konsoller.

6606035, Bruttopris på Ahlsell 170:-, de tar 381:-.
Det är lite dyrt, min far fick offert på fyra element till källaren 42000 utan rot
Och då drar de fram ledningar till elementen också :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P petmal skrev:
Hej, jag har en bekant som fick läck på en radiator, hon ringde en rörjour som kom och tätade det, hon fick betala på en gång. De kommer tillbaka vid ett senare tillfälle och byter ut radiatorn. De kom kl 09.00 och gick kl 12.00. De ville behålla radiatorn och bad rörmokarna att bära ut den, men de kunde de inte göra utan de fick släpa ut den själva. Men de tog med sig radiatorn i alla fall. De har debiterat ockerpriser och material som inte är levererat, de har även debiterat 13 timmars arbetstid men har bara varit där 3 timmar, 2 man gånger 3 timmar är ju 6 timmar men de har debiterat 13 timmar. Radiatorn har de debiterat 5.222,40:- för, den kan vem som helst köpa för under 2.000:-å nätet. Med radiatorn följer det med konsoller men de har fakturerat 463:- för konsoller. Jag vet vad sakerna kostar i inköp från Ahlsell, och de har tagit mer än dubbelt upp för allting. Hon fick ingen information, offert eller prisbild i förväg utan tvingades att betala 18.630:- innan de gick därifrån. Jag har vänt mig till ARN och har ett ärende där. Har kontaktat rörfirman och får till svar att allt är rätt inga pengar tillbaka. De är väldigt dåliga på att svara, man får fråga fler gånger för att få kontakt. De har fått väldigt dålig kritik på sin facebooksida, mycket negativt och mycket om överfakturering. De har fyra andra ärenden hos ARN.Nu undrar jag vad mer man kan göra än ARN för att få upprättelse.

Radiator k22 600/1000, Dahl (Altech är dahls egna märke) LISTPRIS = 3480 ex moms.

De har slafsat på 50% på dahls katalogpriser, jag hade hoppats på att företag som håller på så skulle självsaneras nu under 2023, men jag får fortsätta hålla tummarna för det.

Arn & lämna negativ kritik på t.ex google om det redan är betalt.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A
P petmal skrev:
Detta var i Tullinge
Landet
Se historien
 
A
P petmal skrev:
Ja det krävdes kontant betalning innan de lämnade. Hon fick bara ett kvitto på betalningen, efter fler påstötningar från mig kom fakturan.
Kvitto gäller allt annat är efter konstruktion
 
A
C cpalm skrev:
Hmm. Antar att de inte hade en kassaapparat med sig, så det är i så fall ett brott mot kassaregisterlagen om de inte presenterar en kontantfaktura direkt vid betalningen.
Hade de kortläsare med sig? Ville de ha cash gäller ju inte heller ROT-avdrag efter det nya kravet på elektronisk betalning.

Vad är posten "Extra timme VVS"?
Låter nästan som nåt de lagt till när jobbig kund ber om specad faktura och man inte får ihop summan med vad kunden redan betalt.
ROT gäller, dummhetstillägg tillkommer slltid
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
A
M Manhunter skrev:
Skriv på svenska tack
Lär dig utrikiska
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
P PRLS skrev:
Radiator k22 600/1000, Dahl (Altech är dahls egna märke) LISTPRIS = 3480 ex moms.

De har slafsat på 50% på dahls katalogpriser, jag hade hoppats på att företag som håller på så skulle självsaneras nu under 2023, men jag får fortsätta hålla tummarna för det.

Arn & lämna negativ kritik på t.ex google om det redan är betalt.
Jag lägger på fubbelt minst
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.