Jehu skrev:
Folksams tester spänner inte över decennier.
Målarnas hälsa är intressant men har inte med fasadens hållbarhet att göra.
Om huset anses avskrivet på 30 år så är väl plastfärg utmärkt. ;)

Man kan notera att de trähus som stått längst i världen inte varit målade.
Trä behöver normalt inte 'skyddas', annat än ändträ och det som är konstant exponerat för fukt.
Färg gör ofta mer skada än nytta.

Jag byter fasad på vår sekelskiftesvilla, ommålad med akrylat utan grundning på det glada sjuttitalet.
Dåvarande ägaren fick sedan panik när han hörde om akrylat och röta, så han målade över med alkydoljefärg :)
Nu fyrtio år senare fanns det utbredd röta i ändträ och på andra håll.
Målar om enbart med linoljefärg.
Använder enbart linolja som spädning, ingen balsamterpentin fast jag gillar doften.
Använder bensaltensid mot mögel,
Ska bli intressant att se hur det håller.
Målad med akrylat på 70-talet utan grundning och sedan övermålad med oljefärg? Inte konstigt om det var röta under då.
 
Jag har sett få ämnen som tenderar att utvecklas till "religionskrig" på samma sätt som diskussioner om fasadfärg och motorolja.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Håller med - det var nog inte detta som TS ville arbeta fram egentligen.

TS: hur går det med reklamationen? :)
 
M malarmaster skrev:
Jag har själv måleri och det du visar är INTE fackmannamässigt.
1. Man tvättar ALDRIG en träfasad med högtryck.
2. Man fuktmäter alltid och det skall vara 14-15% fukthalt som högst i virket. blött virke med plastfärg på torkar aldrig,det rötat istället med tiden.
3. skrapning och grundning med oljebaserad produkt är nödvändig när man har plastfärg som toppskikt,med tiden kommer ändå rötskador att komma då plastfärg (vilket i stort alla moderna produkter är idag) inte är lämpliga för trähus.
4. att man anlitar ett stort måleriföretag betyder inte att de har kompetent personal,tyvärr är det oftast tvärtom då de hyr in billig personal till säsongsarbete.

Dina bilder visar att jobbet inte är godkänt,fasaden behöver skrapas ner helt samt oljegrundas.
min personliga åsikt då jag tror att det är ett äldre hus är att det bör målas med en riktig oljefärg.skippa vattenbaserade produkter på trä,de gör mer skada än nytta.
Målarmästare ulf larsson
Håller med ulf.
Är målare själv.
Det är synd att ni får ej riktiga yrkeskunniga hantverkare.
Detta drar ner ryktet på dom som är seriösa.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Efter att man tvättat en träfasad med högtryckstvätt (som man inte bör göra över huvud taget) så måste fasaden torka många dagar, uppåt 14-21 dagar.
Om det regnar dag/natt så förlängs torktiden.

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk] utomhus/Hall_ditt_hus_rent_och_frascht_2014.pdf
Vi tvättar fasader med högtryckstvätt. Man kör inte på högt tryck och man borstar fasader för att bort smuts. Inga problem. Högtryck är kung. Tung kung pung. De som säger att man inte ska använda högtryckstvätt arbetar sannolikt på Samhall. Det vet du.
 
  • Wow
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.