P Pappos skrev:
Ja just det. Kom precis på en eventuell möjlighet att gå på säljaren i det här fallet. Det finns ju faktiskt ett rättsfall som rör buller från en motorcrossbana i anslutning till fastigheten som säljaren underlät att upplysa köparen om vid överlåtelsen.
Med MYCKET god vilja skulle man i det här fallet kunna hävda att trots att säljaren inte har någon generell upplysningsplikt, så borde säljaren ändå upplyst om sådant som denne vet är felaktigt i fastigheten. Enligt rättsfallet NJA 2007 s. 86, så har domstolen bedömt att att säljaren förfarit försumligt genom att hålla tyst om ett fel som denne vetat om och som denne borde ha insett varit av betydelse för köparen.
Med en god jurist till hjälp så kan man i vart fall röra om i grytan hos säljaren och i bästa fall nå en förlikning och eventuellt få lite tillskott till den renovering som behövs i ditt fall.
Börja med att göra en kort, neutral och skriftlig reklamation till säljaren. Skicka den via rekommenderat brev så fort som möjligt. Det räcker med att du skriver typ:
-------------------------
<Ort> <Datum>

Härmed reklamerar jag överlåtelsen av fastighet <fastighetsbeteckning> då jag anser att fastigheten är behäftad med fel.
Vidare grund utvecklas vid ett senare tillfälle.

<Underskrift>
<Namnförtydligande>
----------------------------
Sen tar du en jurist till hjälp, för nu har du faktiskt en tvist som gör att du också kan utnyttja rättsskyddet för att betala juristarvodet. Skriv med hjälp av juristen en vidareutveckling av reklamationen och att ni har för avsikt att söka upprättelse i tingsrätten. Sen får du hoppas på att säljaren inte är så pigg på att tvista via tingsrätten och hellre vill försöka nå förlikning.
Det är ju så här Donald Trump brukar göra ;)

Kanske kan vara värt att utforska om du orkar med en sån här resa. Kul är det ju inte.
Nääääää, låt bli att slösa pengar!
 
A Autodidak1 skrev:
Nääääää, låt bli att slösa pengar!
VIsst, men borde det inte vara åt andra hållet?
Tycker faktist det är ett systemfel. Det är ju inte köparen som gjort att vår tak behöver bytas i år, det är ju vi som bott här i 20+ år. Priset borde mer spegla de faktiskta kostmnaderna, om vem som tillfört dem (oftast tiden, men den har ju vi haft på vår sida som säljare).
 
S
T Thörre skrev:
Har inget att tillföra till TS problem men tycker det är generellt lite ifrågasättande av besiktningsfirmor i trådar som denna.

Att ett företag som säljer en tjänst som går ut på att hitta fel som detta totalt missar det och ingen verkar ifrågasätta det utan tycker det är normalt. Som köpare är det lätt att missa då det kanske inte är synligt om det är vita väggar om man inte tittar efter det. För vem skulle gå och kolla så väggarna är raka i huset det är ju något man räknar med speciellt om det är besiktigat.

Tycker aftonbladet borde gräva lite i besiktningsfirmor och ställa dom till svars för tydliga missar och dåligt utförda tjänster som dom sen friskriver ansvar ifrån.

För övrigt så har ju garanterat säljaren dolt det medvetet med gardinen och kommer nog ducka all kontakt för att du ska tappa intresset, så ge dig inte.
ang. Besiktningsmannen, den har ju oftast inget uppdrag mot köparen så varför skulle han bry sig?

han besiktar huset utifrån dolda fel försäkringen, det skulle inte förvåna mig om han sett skadan men undviker att ta upp den då den aldrig kan klassas som dolt fel.

Jag klandrar honom isåfall inte ens då han jobbar åt säljaren, köparens ansvar är långtgående och kan man inget om hus så ska man köpa en egen besiktningsman.

detta är såklart under förutsättning att köparen inte har ett avtal med besiktningsfirman.
 
nzsc
OMG!
 
A
Sluta trolla om ni inte kan vad det handlar om.

Skärmdump av en webbsida om fastighetsbesiktning med rubrikerna "Besiktning" och "Besiktningsgenomgång".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det står ”Fel och skador som upptäcks efter avslutad affär, och som inte framgår av besiktningsprotokollet, kan ersättas av försäkringen.”

Det står inget här om ”dolda fel”.
Jag vet också att det står KAN.

Men det betyder också att skador som är allvarliga och där säljarens besiktningsperson borde ha dokumenterat detta och det inte är dokumenterat kan klassas som fel enligt försäkringen.

Skärmdump av en webbsida med text om vad en försäkring täcker vid köp av fastighet, inklusive dolda fel och besiktningsfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O här står det att även besiktningspersonens brister kan reklameras till försäkringen...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Varför publiceras ingen bild?
Blir lättare att avgöra allvaret./
 
mathiash77 skrev:
Sluta trolla om ni inte kan vad det handlar om.

Det står ”Fel och skador som upptäcks efter avslutad affär, och som inte framgår av besiktningsprotokollet, kan ersättas av försäkringen.”

Det står inget här om ”dolda fel”.
Jag vet också att det står KAN.

Men det betyder också att skador som är allvarliga och där säljarens besiktningsperson borde ha dokumenterat detta och det inte är dokumenterat kan klassas som fel enligt försäkringen.

O här står det att även besiktningspersonens brister kan reklameras till försäkringen...
Hoppas att det inte är mig du menar när skriver trollar? Det är i alla fall inte min avsikt med mina inlägg.

Du har i alla fall helt rätt, om det nu i det här fallet var Svensk Fastighetsförmedling som var mäklare och fastigheten var varudeklararerad enligt deras erbjudande så KAN denna mer omfattande försäkring gälla.
Nu tyder dock allt på att det var en annan mäklare och besiktningsman som var inblandad i just den här överlåtelsen. Tyckte jag läste att TS hänvisade till OMG-gruppen [sic!] (antar att det är OBM-gruppen som avses), och då är det med största sannolikhet en traditionell sk. dolda-fel försäkring som finns i det här fallet. Och de omfattar bara sk abstrakta dolda fel enligt Jordabalkens definition.

Oavsett detta så hade det nog ändå varit en rejäl uppförsbacke för TS om nu Anticimex försäkring hade varit i kraft. När man läser villkoren så finns det ett undantag som med största sannolikhet Anticimex hade använt för att neka ett skadeanspråk.

2.2.9. Fel eller följdskada som säljaren har förtigit, dolt eller givit felaktig eller missvisande uppgift om. Undantaget tillämpas inte om säljaren visar att denne varit i god tro.

Uppgifterna om gardinen som använts för att dölja väggens skick tyder ju på att säljaren "förtigit, dolt eller givit felaktig eller missvisande uppgift om".
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M MikaelBygger skrev:
Du menar alltså att om säljaren betalar besiktningsmannen, så är den besiktningen endast för försäkringsbolaget?
Vilken försäkring menar du, är det den hemförsäkring som köparen tecknar efter köpet och i sådana fall kan hur vet vilket bolag han tecknar försäkring hos efter köpet. Eller är det någon annan säljförsäkring du nämner.
Den besiktning som utfördes ingår som förutsättning i den försäkring mot dolda fel som säljaren tecknat. Det framgår av vad TS skriver i sitt första inlägg.
Att "någon annan" gör en besiktning fråntar inte köparen sin undersökningsplikt och om inte något avtal säger något annat har besiktningsmannen inget ansvar gentemot köparen.
Svagheten i den konstruktionen är välkänd och såväl försäkringsbolag som besiktningsföretag har börjat vidta åtgärder för att den situation som nu har uppstått inte skall skada branschen.
Enligt Länsförsäkringar får köparen en telefongenomgång av besiktningsprotokollet men den torde inte ersätta köparens undersökningsplikt utan kan ses som en del av densamma. Vidare enligt Länsförsäkringar bör kunden ta kontakt med dem vid eventuella problem. Länsförsäkringars beslut i sådana fall kan inte överklagas - enligt deras egna villkor.
Besiktningsmannen har förpliktelser mot sin kund - inte mot någon annan. Vid den eventuella telefongenomgången är besiktningsmannens ansvar att man som köpare förstår vad besiktningsmannen säger. Den ger inte köparen några rättigheter vid en eventuellt felaktigt utförd besiktning.
För att köparen skall få någon ersättning måste köparen ha "köpt" besiktningen då det i detta fall uppstår ett ansvarsförhållande gentemot köparen och då kan besiktningsmannens ansvarsförsäkring träda in om besiktningen "borde" ha upptäckt ett fel.
Det exakta förhållandet i det här fallet framgår inte av TS första inlägg.
 
mathiash77 skrev:
Sluta trolla om ni inte kan vad det handlar o

Står det någonstans att huset är sålt via svensk fastighetsförmedling och varudeklarerat?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Står det någonstans att huset är sålt via svensk fastighetsförmedling och varudeklarerat?
Nej, det står att köparen har en "dolda fel försäkring", att omg-gruppen (sannolikt OBM-gruppen...) gjort besiktningen och sedan nämns Länsförsäkringar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag är mest intresserad av den där snickaren som varit och tittat. Om han bedömde att det skulle kosta 110 000 är fixa måste han ju vetat vad problemet med väggen är. Hur kan man veta det genom att bara titta på den?
 
Alla ska nog inte köpa hus!
För vissa med total okunnighet o tummmen mitt i näven är det bättre med lägenhet eller nytt hus!
Inget o gnälla om !!
Med betala inte 110 papp för åtgärda det du blir blåst!
Bättre o ta med en snickare eller kunnig person vid besiktning!
Då man har en undersökningsplikt!
Inget illa ment men det är bland dom största affärerna man gör o kan/vet man inget ta med dig nån!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Med betala inte 110 papp för åtgärda det du blir blåst!
Hur vet du det? Vet du grundorsaken till sprickan och att väggen är sned?
 
J jannebmw skrev:
Alla ska nog inte köpa hus!
För vissa med total okunnighet o tummmen mitt i näven är det bättre med lägenhet eller nytt hus!
Inget o gnälla om !!
Med betala inte 110 papp för åtgärda det du blir blåst!
Bättre o ta med en snickare eller kunnig person vid besiktning!
Då man har en undersökningsplikt!
Inget illa ment men det är bland dom största affärerna man gör o kan/vet man inget ta med dig nån!
1. Eftersom det är svårt att få tag på hyresrätter måste man i princip köpa sin lägenhet och då har du samma problem.

2. Jag håller med om att det är mycket bättre att ta med sig den lokale snickaren än att köpa en dyr besiktning. Billigare, med största sannolikhet, och du får förmodligen bättre information om huset, i alla fall om det är ett gammalt hus du köper. Jag ångrar att inte vi gjorde så när vi köpte vårt hus.
 
S sorbell_4@ skrev:
Hej!
Köpt hus i Mars förra året. När jag skulle renoverings måla väggen, med fönster och altandörr så plockade jag ner gardiner som skymde vägg runt fönster och altandörr. När jag då stod tätt intill vägg så upptäckte jag att väggen lutade inåt.
Husmäklaren bryr sig inte, besiktningsmannen, (från omg-gruppen) bryr sig inte, säljaren bryr sig inte och försäkringsbolaget, (länsförsäkringar)t från säljaren, med dold fel försäkring hör inte av sig.
Tagit ditt flera byggföretag för offert på att säkerställa väggen/huset. Alla bygg företag säger att det kommer att kosta minst 110.000kr för att återställa och förstärka den delen av huset. Är djupt besviken på säljare besiktningsman och försäkringsbolag inte vill ta sitt ansvar, Kände först en trygghet i och med huset var besiktigat men inte ens det går att lita på. Kan jag göra något, finns det något jag kan göra så att någon av parterna tar sitt ansvar?
/Morgan
Ni har gjort det gamla vanliga felet.
Ni borde ha anlitat en EGEN bisiktningsman. Jag vet inte hur många gånger det ska behövas att påtalas att köparen har sin UNDERSÖKNINGSPLIKT.. Jag är helt av den uppfattningen att hela branschen har vridits åt "fel håll" där husköpare vilseleds att tro att de är skyddade. Men, tvärglöm det! Tänk igenom att den enda som ska lägga ut pengar i slutänden är DU, inte de andra. De får del av intäkterna och fördelar sinsemellan. D.v.s. att ALLA utom DU har ett egenintresse att undanhålla väsentlig information som negativt kan påverka deras möjligheter till pengar. Har varit mäklare i 20 år, så jag vet.
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.