Jag har själv köpt och såld ett par hus för inte så länge sen och mina erfarenheter är att folk kollar på kök och badrum, för att det kostar mycket att fixa, inte bara i pengar, men framför allt i tid.
När man köper hus, så bestämmer man sig om det är ok att renovera eller om man vill ha det fräscht och färdig fixat.
Om du har inte fixat köket så går det ju som objekt som skall renoveras och då har det ingen betydelse om du har bytt panna, dvs det kan vara extra försäljningargument men inte huvudargument för priset.
Tydligen, så vill folk ha det fräscht och färdig fixat.
Jag tror att du kan vinna mycket på att renovera köket och badrum. Då kan du kanske få igen pengarna du har lagt på uppvärmingssystem etc..
 
Badrummet helt nytt för 2 år sedan, allt utrivet, nytt golv nya rörarbeten osv - och inget hemmabygge utan gjort av duktiga hantverkare, vitvaror i köket relativt nya allihop, men nä - köket är inte sk renoverat. Och det beror på att vi ville behålla 50-talsstuket på kåken. Vi försökte också ha den tanken i inredningen, med möblering, taklampor etc från den tiden - men det syns ju inte när huset säljs tomt... Så visst, köket kan se ut som om det är färdigt att renovera, om man vill ha ett kök så som det ser ut nuförtiden i inredningstidningar. Men samtidigt har köket som det står och går en härlig charm, är fullt funktionellt, gediget byggt och inget där man kan befara att kakelplattor ramlar efter 10 år, skåpdörrar börjar se skamfilade ut och nya inte längre lagerförs etc. Men smaken ÄR ju olika! - och tur är väl det! - Dock tycker jag inte att jag är så unik själv när jag ska köpa hus som vi nu gjort, - utan ser först till vad som måste göras som är dyra grejor. Och först sedan jag bott i huset ett tag och vet hur jag skulle vilja ha det - kan göra resten så jag får det precis som jag vill.

Själv skulle jag kanske inte göra som en av de andra grannarna som precis sålt sitt hus: De gjorde precis så som maggiem föreslog och gjorde ett helt nytt kök Marbodal flott till tusen - och sålde sedan kåken. Ny ägare tillträdde men flyttade in först 4 månader senare, efter att ha rivit ut hela köket och byggt nytt... Jag snackade med den nye ägaren och de hade lagt ung 500 000:- på huset innan de flyttade in. Hoppas bara de trivs med sitt boende, och inte sedan upptäcker vad jag tror de borde lagt pengarna på i stället...:-/

Sedan är väl det där med att livet självt tar sig konstiga vändor och ibland ganska snabbt, och att det inte är något som man räknar med - att en i familjen får sin drömtjänst 35 mil bort, man köper ett bra hus snabbt, och tror sedan att ens egna prioriteringar också gäller för ev husspekulanter på det gamla huset - och när det inte gör det sätta igång dyra renoveringsprojekt på distans. Dels är det kanske inte så lätt rent praktiskt, och dels prioriterar man kanske helt fel... - - - Igen...
 
Folk i hop är bra dumma rent generellt. De tittar på egentligen hemma och sen vill de ha likadant. Kan vara en myshörna för 500 spänn som säljer kåken. Pannan är en pisstråkig (ursäkta uttrycket) tingest som alla helst vill glömma rören/elen likaså.

Det enda jag kan trösta dig med är att JAG tittar efter det du nämnt i denna tråden FÖRST ett nytt IKEAkök fixar jag själv men tydligen så är det få som är som jag.Tyvärr har jag redan ett hemman som jag har fullt med.
 
Idag köper man inte ett hus utan en "vision", en vision om att man har tid med heltids jobb, hästar och barn etc.
Så det är viktigt för köparna att ytan stämmer överens med bilden av visionen.

Sedan är det så få köpare som kan avgöra hur länge en gammal panna håller, så det blundar man mer än gärna för, mycket enklare att skratta åt folks fula tapeter.

... och varmvatten beredaren går väl aldrig sönder ... eller ?

.Henrik
 
tallmilan skrev:
... och varmvatten beredaren går väl aldrig sönder ... eller ?
hahahaha, den satt bra ;).
jag kommer ihåg att vår gick sönder ca 3 veckor efter att vi flyttat in.

Lite av erfarenhet: jag har sålt vårt hus med gammalt kök och badrum som i alla fall var inte i min smak. Det var väl behållen 70 tals stuck på allt inc snickerier, dörrar, golv.
Nu har nya ägare totalt renoverat huset, satt in 2 öppna spisar, rivit ut det mesta i gillestuga, kök, hall, vardagsrum. Gjort om ett stort badrum, 2 toaletter och en bastu med dusch och relax avd, plus alla sovrum så klart. Jag räknar med att de kan sälja huset för ca 800, max 1000tkr mer än de köpte det för.
Tror inte att det skulle bli så stor vinst för dem.
 
När vi köpte vårt hus märkte vi verkligen att folk bara bryr sig om interiören, De förra ägarna hade 06-05 bytt fasad, isolering, takpannor, skorsten, fönster och ytterdörrar, satt in ny trefas i uthus och garage, bytt all el på övervåning. Invändigt var inget alls gjort, trasigt badrum från 70-talet, kommunal fikarumskänsla i köket och hemska tapeter i sovrummen. Vi var de enda som bjöd utgångspriset! När allt det roliga var kvar och allt tråkigt gjort! vi var ju glada men säljarna grymt besvikna... För pengarna som vi kalkylerade med i budgivningen får vi nu nytt badrum, gästtoalett och nytt kök för!
Hoppas att det ordnade sig för er!
 
Jag tror att husägare med viss tidigare erfarenhet av hus tittar på dina saker dvs enligt mig själv rätt saker och inte ytan. Däremot nyblivna husköpare som kommer med reavinster från lägenhetsboende tittar mest på ytan av naturliga skäl eftersom det är det dom vet något om. Marknaden består idag mycket av oerfarna husköpare så då påverkar deras beteende prisbilden mest dvs. Fräscht kök och badrum betalar sig bäst. Elsystem, värmsystem, dränering, tak, fönster och isolering är tråkiga saker som man helst vill bara ska funka och det är jobbigt att sätta sig in i för den som inte är lite tokig som jag själv.

Är själv alldeles för intresserad av just de saker du lagt pengar på men vi är tyvärr inte på väg att byta...
 
själv hade jag hellre köpt ett hus med bra värmesystem och nybyggt tak och gamla ytskikt än ett uppiffat ruckel men det är jag det.
 
pitufina skrev:
själv hade jag hellre köpt ett hus med bra värmesystem och nybyggt tak och gamla ytskikt än ett uppiffat ruckel men det är jag det.
Instämmer.
Men vi husnördar som hänger på ett byggahusforum är nog inte ett representativt tvärsnitt av Sveriges husköpare. :)
 
Jag tror precis som mellanbarn att byggahus.se anhängarna inte är särskilt representativa för husköpare.
Ta konsekvenserna av marknadens prisättning, dvs köp hus hyggligt underhållna men med sunkigt kök och risiga tapeter som inte är stylade. Att försöka påverka marknaden är hopplöst.
 
det är så sjukt... att köpa kaklat.. ja man inser att det är en hemmafixare som gjort det men at han har fuktspärrat?? e det viktigt?? ja en del inser det först när skiten går sönder... många står där med sina "jättesnygga" svart-vita stylade hem.. där det sällan syns att människor bor eller finns,,, så tragiskt...
 
Vilken stil eller vilka färger man gillar har inte så mycket med frågan att göra. Minimalistiskt eller färgglatt, spela roll. Problemet är att folk inte förstår att det går att kakla om eller tapetsera fram sin egen prägel till vettiga pengar medans ett värmesystem är desto dyrare. Så det enda man kan göra, när man säljer, är att ha en bra finish på ytorna. Det säljer, så varför inte svälja marknadens efterfrågan.
 
Bling-bling funkar alltid. Konstigt att alla alltid kollar ytan först och är den bra så är allt ok.
Det är väl bara att kolla på hur man beter sig vid värderingen av en bil. Lacken är viktigare än att motorn finns kvar.

Jag håller nog med Mellanbarn om att vi husnördar här inte är representativa i husköparkåren....Men att inför ett stort beslut som en bostadsaffär är, gå på vilka tapeter som sitter uppe och om golven är slipade är ganska dumt. Sånt är gratis att fixa. Nästan.

Men det är precis det folk gör. Om sen värmesystemet och taket brakar ihop första vintern verkar inte bekymra folk.

Det är lite intressant hur folk tänker när de köper hus, eller kanske inte tänker alls. Helt plötsligt kan samma person som gnäller över falukorvspriset i butiken börja kasta iväg flera hundratusentals kronor i en galen budgivning. Ofta på ett ytrenoverat skräphus.

Jag gör hellre tvärtom,försöker vid husköpet att få det mesta möjliga för pengen och struntar i om falukorven är på extrapris eller inte. Det blir billigare. Kan utan problem då käka oxfilé istället för korven.
 
Lärde mig en gång av en numera pensionerad bilförsäljare då jag köpte min första nya bil att:

Det är ögat som köper!

Denna sanning gäller nu som då och kommer troligtvis alltid att gälla framöver. Till köparnas försvar kan man ju dock säga att byta kök och badrum inte är det roligaste om man ska bo på platsen samtidigt. Men visst kan man tycka att det är orättvist att få dåligt betalt för ett hus då man lagt ut mycket pengar på viktiga förbättringar istället för kosmetika.

Otack är världens lön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.