T ThJo1880 skrev:
Tråkigt att du har problem med ditt mrv.
Den här tråden tror jag mer berör Uponor clean 1, men jag börjar tro det är ett problem som de flesta har som har ett mrv som jobbar med Sbr tekniken dvs satsvis biologisk rening. Jag har ej ett Conclean men de flesta i min närhet här, där ett visst företag har lagt ner mrv har sådana. Jag letade fram o grävde ner ett Mälaren6 och jag har oxå lukt men endast när det pumpar från slamdelen till processdelen 2gg per dygn. Håller nu på att prova med Oxyg o se om det hjälper.
Kollade modellen clean one, den verkar vara likadan som Graf, men Graf har styrenheten utanför.
hur gör man med oxyG?
 
T ThJo1880 skrev:
Anledning till att det blev minireningsverk för mig var pga att det är lite platsbrist, visst jag skulle ha kunnat gräva upp gräsmatten och lägga ner infiltration/markbädd där, men grönsaks land och några äppelträd hade nog fått stryka med då...samt att jag vill inte ha några luftningrör sticka upp i gräsmattan, nu är det bara ett brunnslock och ett styrskåp intryckt i buxbomshäcken som syns
Nu lade jag ner ganska mycket tid att jämnföra olika tekniker med varandra, och jag hoppas att jag valde rätt.....
Men som sagt det är en djungel och grävfirmorna täljer guld just nu på vilsna fastighetsägare....
Är det Mälaren du har? Vi har Mälaren 6 och problem med lukt som kommer och går under dagen. Mycket störande och äckligt.
 
M Montaza skrev:
Hejsan , Vi fick nyligen vårat andra års besök från Acona och killen var toppen, var med inne i huset och tittade på alla rengöringsprodukter vi använder , duck försvann, inget bikarbonat eller vinäger men det hade ingen betydelse på tvättmedel men han var osäker på softner , sen sa han även att han försöker få mer information från kunder där det fungerar men som du nämnt det finns ingen som har en referenslista. Jag har nu gjort en omstart av verket dvs tömt båda kammare och det är som sagt lite bättre,
Har tidigare provat med OxyG men tyckte att det inte gjorde någon skillnad men ska nu prova igen det kanske löser den sista lukten som jag känner ibland ( andra kanske inte).
Läste någonstans att pH värdet skall vara över en viss nivå för att det hela ska fungera luktfritt och då kanske OxyG hjälper ??
Tyvärr inte kemist eller biolog som man tydligen bör vara för att få det att fungera...
Menar du att du INTE skulle använda bikarbonat och typ ättika?
 
Claes Sörmland
L Lena1961 skrev:
Menar du att du INTE skulle använda bikarbonat och typ ättika?
Lite bikarbonat lär inte påverka ett minireningsverks funktion. Jag förutsätter nu att vi inte talar om hundratals gram.

Vad gäller ättika så lär krävs det större mängder för att ge en negativ tillfälligt pH-sänkande effekt. Lite ättika från den inlagda sillen, gurkan eller vad ni nu har det till kan inte vara en faktor. Att hälla litervis i tvätten är en dum idé.
 
  • Gilla
Lena1961
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite bikarbonat lär inte påverka ett minireningsverks funktion. Jag förutsätter nu att vi inte talar om hundratals gram.

Vad gäller ättika så lär krävs det större mängder för att ge en negativ tillfälligt pH-sänkande effekt. Lite ättika från den inlagda sillen, gurkan eller vad ni nu har det till kan inte vara en faktor. Att hälla litervis i tvätten är en dum idé.
Jag använder ättika som sköljmedel i tvättmaskinen och städar med bikarbonat. Jag kanske får tänka om.
Finns det något som hjälper processen tro?
 
Jag undrar vem man kontaktar för att få hjälp med att förlänga avlufningsröret så det kommer över nock. Jag har nu ringt runt till ventilations-firmor och vvs-firmor. Ingen verkar veta vad jag pratar om.
Kan man som novis försöka sig på att göra det själv, typ köpa ett rör på byggmax och trä på det gamla?
 
  • Gilla
kakis81
  • Laddar…
L Lena1961 skrev:
Jag undrar vem man kontaktar för att få hjälp med att förlänga avlufningsröret så det kommer över nock. Jag har nu ringt runt till ventilations-firmor och vvs-firmor. Ingen verkar veta vad jag pratar om.
Kan man som novis försöka sig på att göra det själv, typ köpa ett rör på byggmax och trä på det gamla?
Ja om du vet vilken dimension röret har kan man köpa en skarv och en bit rör till på ett byggvaruhus
 
  • Gilla
Lena1961
  • Laddar…
L Lena1961 skrev:
Är det Mälaren du har? Vi har Mälaren 6 och problem med lukt som kommer och går under dagen. Mycket störande och äckligt.
Stämmer, har ett Mälaren 6. Har fortfarande problem med lukt dock har det minskat lite.
Jag matat verket med jäst o bröd o socker extra bakterier för att få det att fungera optimal, även tätat locket till brunnen så att all luft åker ut i avluftningen på taket. En klar fördel är om man har rör ovan nock som avluftning inte som jag fejkpanna med hål i, då "rinner" lukten nerför taket istället för att vinden får tag i det. Tyvärr så tror jag att alla verk som använder tekniken Sbr, satsvis biologiskt rening, har det problemet, dvs när verket pumpar från slamavskiljaren till processdelen blir det lukt. Har även hört att Conclean Graf, Uponor clean 1 har problem.
 
  • Gilla
Lena1961
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
 
L Lena1961 skrev:
Jag undrar vem man kontaktar för att få hjälp med att förlänga avlufningsröret så det kommer över nock. Jag har nu ringt runt till ventilations-firmor och vvs-firmor. Ingen verkar veta vad jag pratar om.
Kan man som novis försöka sig på att göra det själv, typ köpa ett rör på byggmax och trä på det gamla?
Har samma problem. Lukt går nedför takpannor till altanen. Funderade på att förlänga Men ev dit med ett kolfilter också men har ingen koll på hur man gör.:thinking:
 
L Lena1961 skrev:
Menar du att du INTE skulle använda bikarbonat och typ ättika?
Hoppsan , det var så jag menade dvs inte använda ättika eller bikarbonat .
Vi har nu haft minireningsverket i 4år och det är sällan jag känner någon lukt , bakteriedödande rengöringsmedel ska undvikas , bytt från flytande tvättmedel till pulver (fungerar dessutom bättre).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.