Y
Finns ju dyr spärrfärg ifall man ska försöka stoppa nikotinlukt, kanske funkar mot människolukt också.
 
Fredrik Bernelf skrev:
Ljungby fuktkontroll hävdar att ozongenerator inte räcker utan man måste bli av med det som orsakar lukten.
Om själva källan till lukten avlägsnas, kan kraftig luktsmitta ändå göra att det inte räcker med ozonbehandling?
 
  • Gilla
stenolof
  • Laddar…
Hej,
Om det är ytskikt av spånskivor av typen trätex kan de bära lukt som de sugit upp under åren. Vi har ett hus från -51 som hade mjuka skivor (trätex) och det var i dessa som lukten satt. Precis som du beskriver luktade det lite "gammalt" men allt försvann när vi rev bort skivorna och ersatte med gips.
 
  • Gilla
stenolof och 1 till
  • Laddar…
Jag fick precis det här mailet från en man som heter Börje.

"Jag var med om ett hus där det fanns en svår lukt. Den satte sig i kläder och allt som överhuvudtaget varit där. Vi gjorde försök med att plocka bort en gipsplatta i väggen där vi tyckte det luktade som värst. Vi hade en saneringsfirma som hade sanering med huset helt tätat under en vecka och stora skyltar att det var farligt att gå in i huset. Sen tog vi dit en mögelhund. Den markerade på parketten i vardagsrummet. Parketten såg ut som ny. Vi rev upp den och därunder var det svart mögel. Det visade sig att det 4-5 meter breda fönstret bestod av två fönster. Som utvändig tätning mellan fönsterna hade man satt dit en list (ca 5*30 mm). Den hade spruckit och regnvatten hade sipprat in och ner i syllen och in under golvet. Huset var ca 20 år gammalt. Vi bytte ut syllen och isoleringen där under fönstret rev upp parketten (30 m2), slipade betonggolvet och lade ny parkett. Den starka lukten var borta. Man märkte att väggar mm hade en viss lukt. Allt målades o
m, tapetserades om. Nya bänkskivor i köket. Ny köksfläkt. Huset var som nytt. Detta var 1997. Jag besökte huset för någon månad sedan och det hade varit som vilket grannhus som helst.
Börje A."
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
gerogwaa skrev:
Otroligt trist syn på gamla människor..
Visst kan man tänka så men frågan är knappast ställd utifrån en elak människosyn. Har upplevt denna lukt hemma hos äldre släktingar och har själv köpt hus där en äldre kvinna bodde på övervåningen - det luktade absolut "gammal människa". Hon var jättegullig och inte på något sätt "ofräsch", hon var bara gammal. Det kan bli en speciell lukt, som man själv inte vill bo i.

Vi åtgärdade det hela med nya ytskikt. Nya tapeter/målade väggar och tak löste det hela.
 
  • Gilla
Emelisabeth och 4 till
  • Laddar…
I min "begreppsvärld" finns uttryck från min hustrus hemtrakter i Ångermanland att det "luktar gamfalke". Det har inget med någon nedsättande syn på gamla människor att göra utan ett pragmatiskt konstaterande att det kan lukta litet annorlunda, inte helt angenämt, i den omedelbara närmiljön till en del riktigt gamla. Om jag får spekulera kan jag tänka mig att kläder inte byts och tvättas lika ofta. Städning och vädring är inte lika frekvent som i kraftfullare dagar och kanske blir man också försiktigare med utomhusvistelse särskilt i kallare väderlek. Av egen erfarenhet tycker jag mig känna att kroppslig utsöndring - dvs svett och slemhinnor - märks mindre med åren medan huden fortfarande "lever" och förnyas. Det blir lätt så att det går någon dag längre mellan helkroppsduschningar och klädbyten.

Ta det för vad det är, Ni som vet mycket och är duktiga behöver inte "rätta mig" jag tror det jag skrivit och vill inte försöka öevrtyga någon om det jag påstår. Det är också individuellt. Jag bara reagerade på ett litet hårt tonläge mit gamla i några inlägg och kom ihåg att ålderdom är ingen sjukdom och om vi inte dör så blir vi gamla först!

Avslutningsvis till trådskaparen. Ifrågasätter inte att det känns/kändes oangenämt och säkert blev det ingen bra erfarenhet. All respekt för det och orsaken kan säkert vara att någon bott kvar "för länge" utan att efterfråga eller ta emot hjälp med städning. Då kan det helt enkelt ha "grott in". Lycka till med saneringen - för det är "terminologiskt" vad Ni gör och måste göra för att få till en bra miljö för Er själva! Ytskikt kan säkert behöva bytas, särskilt om det under någon längre period i huset förekommit rökning eller frekvent matlagning utan bra ventilation och/eller vädring.
 
Redigerat:
  • Gilla
Othahaiti och 1 till
  • Laddar…
Äldre spånskivor är kända för att kunna lukta när dom blir fuktiga, det är tydligen bindemedlet som kan avge lukt och färglös gas som är direkt hälsofarlig.
 
  • Gilla
Kefa och 1 till
  • Laddar…
Har grejat mycket med gamla hus och mitt tips är att leta efter gamla plastdetaljer. En viss sorts plats kan lukta gammal sur svett efter en tid.
Jag har hittat denna lukt på elledningar, plastmöbler, toalock etc. som har varit på olika platser så det är inte lukt som satt sig.
Jag har även läst om detta förut.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Har jobbat i hemsjukvård och det kan lukta väldigt illa hos vissa äldre människor men även yngre ofta med psykiska problem. Både smutsig människa, gamla unkna möbler och dåligt städat. Så det handlar inte om dålig syn på gamla!
 
  • Gilla
Lasse Suzican och 4 till
  • Laddar…
Om det luktar illa både hos gamla och unga, kan man inte säga att tde lukar gammal människa.

Det luktar hos några, hos andra inte. Oavsett ålder.
 
  • Gilla
xyzhus och 1 till
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Vi gamla gubbar både ser, hör och luktar illa...
Du glömde smakar illa och gorilla :p
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Men ytskikten är väl bland det första man byter, där sätter ju lukter sig. Spärrfärg, nya ytskikt...
 
Mer hemsjukvård:
Om det handlar om någon (dement) person som uträttat sina behov runt om i huset uppstår ju lukt. Till det kan man ju lägga till cigarettrök som sitter i väggarna.
En del sår luktar riktigt illa tex gamla bensår och nekrotiska tår som håller på att trilla av, ibland luktar en person bara ospecifikt sjuk vet dock inte om det sätter sig i väggarna.
 
B
Mycket av detta kan väl härledas till dålig ventilation.

sen i kombination med material som måste bytas ut.

vi har en lägenhet i ett uthus på landet, ett gammalt hönshus.. som bygdes om till lgh 1980, sen renoverades för 12 år sen, men, då byttes inte skivor ut, tyvärr. MEN, sen för några år sen kom det "gammal" lukt, någon skum, inte mögel, det kollade vi. Min mor hade ställt in en låda med gamla böcker hon ärvt från en bekant... den luktade, men ändå oklart om det var orsaken. satte in mekanisk frånluft, hjälpte inte, men blev ju lite bättre. kollade plattan, om det var nåt på den, inget.

men sen köpte jag en sån där ozon-maskin på kjell.co för några hundra, nu sitter den där, och vi stänger av den när vi är där. körde den även i bilen och lukten försvann. Ozonet tar ju död på mikrobiell tillväxt, så det måste inte köras hela tiden. Men detta gäller ju en lgh vi sover i sporadiskt, hade det varit permanent hade jag nog gjort mer...
 
Excel
Yrrol skrev:
Finns ju dyr spärrfärg ifall man ska försöka stoppa nikotinlukt, kanske funkar mot människolukt också.
Pundargrund
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.