T t3o skrev:
Jag gjorde misstaget att snåla och köpa en 1-fas 16A luftvattenpump till poolen. Måste köra 25A säkring för att säkerställa varmvatten och matlagning. Har flyttat runt laster men svårt att parera pannan.

Lägg de extra pengarna på en 3-fas
Jag förstår! Då får det bli en trefas!
 
Är absolut ingen expert men har följt solcells trådarna frenetiskt på forumet. Som jag ser det så är en investering i solceller enbart positivt så länge 60 öringen finns med i bilden. Försvinner den så blir solceller en dyr investering med många års avskrivning för de flesta, speciellt idag med tanke på priserna på paneler. Vi bor i Sverige, att inbilla sig att den 60 öringen kommer finnas kvar över en överskådlig tid är bara naivt att tro. En LVVP idag verkar dock vara en riktigt bra investering när man tittar på pris, livslängd och effektivitet.
 
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
I Iskakan skrev:
Jag förstår! Då får det bli en trefas!
Lite konstigt att de offererade Daikin Altherma 3 LT till dig tycker jag. Kanske för att bara ge ett lågt pris(?) I Sverige brukar man välja Daikin Altherma Top Grade som har väldigt fina prestanda i nordiskt vinterklimat. Den har en utedel som går med 3-fas. Förmodligen är det "storlek 80" som skulle passa hos dig.
 
J Josth skrev:
Lite konstigt att de offererade Daikin Altherma 3 LT till dig tycker jag. Kanske för att bara ge ett lågt pris(?) I Sverige brukar man välja Daikin Altherma Top Grade som har väldigt fina prestanda i nordiskt vinterklimat. Den har en utedel som går med 3-fas. Förmodligen är det "storlek 80" som skulle passa hos dig.
Okej, jag jag läste nu att det var deras fritidshus variant motsv. Bör kanske gå upp i storlek då om den är mer anpassad för vårt klimat. Får se vad det landar på då. Kanske inte skiljer så mycket mellan NIBE och Dalkin då.

Får se vad som kommer in på övriga offerter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.