Hej,

Bakgrund:

Jag har just köpt ett nytt hus på 100kvm. Huset ligger i Mälardalen och byggt 2003. Har dock ej fått tillträde ännu men vill minska driftkostnaderna på fastigheten. Är ute efter råd och goda idéer.

Idag förbrukar föregående ägare 26100 kWh/år med två elbilar där han uppger att han förbrukar 7100 kWh för laddning av dessa. Ingen uppfattning om det är rimligt eller inte men förutsätter att siffran stämmer.

Det gör att jag förmodligen kommer att ha en förbrukning på 19000 kWh. (Lika stora familjer 2+1)

Utöver detta är är huset utrustat med uppvärmd pool med luft vattenvärmepump. Poolen är på ca 18 kubik. En siffra jag har läst mig till det landar kring 3000 kWh/år. Föregående ägare har haft den uppvärmd 5 månader så en killgissning är att förbrukning har landat runt 3000 kWh/år.

Värmesystemet som sitter på huset idag är vattenburet med två ackumulator tankar med en elpatron och 7kvm solfångare motsv 3100 kWh siffran hämtad ur energideklaration som är 10 år gammal. Systemet är 20 år gammalt men fungerar felfritt.

Siffrorna jag har räknat på mellan tummen och pekfingret beroende på hur mycket hushållsel vi kommer förbruka är följande med ovanstående förutsättningar:

Totalt energibehov hushåll

22100 kWh (19000+3100 solfångare)

Värme och varmvatten behov (ej pool)

16200 kWh

Hushållsel (pool inkluderad)

5900 kWh

Verklig förbrukning i dagens hus för varmvatten och el borde ligga på 13100 kWh när solfångarna gjort sitt.

Nu till frågeställningen medveten om osäkerheterna i denna tråd.

1. Är det en bra idé att ersätta befintligt värmesystem med luftvattenvärmepump och hoppas på att förbrukningen går ner till 6000-7000 kWh exklusive hushållsel?

Eller

2. Bör vi montera solceller som beräknas generera 7200 kWh per år för en lägre investeringskostnad? Och behålla nuvarande värmesystem.

Eller

3. Bör vi installera en vp enligt punkten 3 och nyttja solfångarna till uppvärmning av poolen och göra oss av med nuvarande uppvärmningssystemet till poolen?

Eller

4. Eller borde jag bara sitta lugnt i båten ett år och lära känna huset?

Andra idéer eller tips mottages gärna. Har även kontaktat en energirådgivare för att hantera övriga delar av huset.
 
Med en bra luftvattenvärmepump ska det gå att komma ner till 5000-6000 kWh/år för värme och varmvatten exkl hushålls-el. Man bör nog välja en modell som kan kompletteras med pool-kit som kan användas den dag nuvarande poolvärmepump säger upp sig. I alla fall jämföra priserna på alternativen.

Solceller är ett dyrt sätt att producera el och priserna på solcellspaneler inkl installation har stigit kraftigt. Finns osäkerheter kring framtiden för bidragen (60-öringen) och en ny nätavgift för mikroproduktion. Växelriktaren kan behöva bytas efter runt 10-12 år. Se det som ett eget separat projekt om det finns pengar över och räkna väldigt noggrant på investeringen och återbetalningstiden innan ett eventuellt köp.

Jag skulle koppla solfångarna till poolen. Känns som de gör mest nytta där. Men de måste ju fungera tillsammans med poolvärmepumpen.
 
  • Gilla
Beape och 4 till
  • Laddar…
Tack för svaret!

Du tror inte poolen klararsig under sommarmånaderna med solfångare? Och köra värmepump till poolen på månaderna innan och efter? (maj och september)
 
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
Vet faktiskt inte hur långt poolen skulle klara sig med 7 kvm solfångare. Tänker att poolvärmepumpen nog behövs om det blir flera molniga dagar. Prova ställ frågan på något poolforum.
 
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
I Iskakan skrev:
Tack för svaret!

Du tror inte poolen klararsig under sommarmånaderna med solfångare? Och köra värmepump till poolen på månaderna innan och efter? (maj och september)
Fråga dig först om du tror ni kommer använda poolen maj och september. Det är kallt och man känner sig inte badsugen.

Vi har 50m3 pool och uppvärmning med luft/vatten som tar runt 1000kWh per månad.

Nu har vi solceller och man sparar mycket på dessa om man har hög förbrukning sommarhalvåret. Investeringen kan enkelt räknas hem om man har hög egenförbrukning och inte baserar på att det ska betala av sig med såld el och då investera i en anläggning som motsvarar vad du egenförbrukar plus lite extra för de molniga dagarna. Väg också in det elområde du köper el från. Elen kan vara billig nog att köpa in istället för att producera själv.
 
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
Solceller minskar inte er förbrukning på något sätt, det är en investering, där det främst handlar om att producera och sälja el.
Ni bör def satsa på en värmepump. Då ni redan har solpaneler så lär ni också ha ca 1m3 tank. Ni kan då välja på att göra ett billigt komplement, genom att docka tex en monoblock eller en annan vattenburen utedel med ett enkelt styrsystem, tex en ctc eller Nibe maskin mot det befintliga systemet för under 100'. Eller så kan ni riva ut och sätta i ett rejält system för alltihopa, inkl pool.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Solceller minskar inte er förbrukning på något sätt, det är en investering, där det främst handlar om att producera och sälja el.
Ni bör def satsa på en värmepump. Då ni redan har solpaneler så lär ni också ha ca 1m3 tank. Ni kan då välja på att göra ett billigt komplement, genom att docka tex en monoblock eller en annan vattenburen utedel med ett enkelt styrsystem, tex en ctc eller Nibe maskin mot det befintliga systemet för under 100'. Eller så kan ni riva ut och sätta i ett rejält system för alltihopa, inkl pool.
Det handlar om att producera och egenförbruka vilket är det man tjänar mest pengar på. Det är ofta de som inte har solpaneler som tror att man ska sälja för att tjäna något på investeringen

Och jo, det minskar förbrukningen av köpt el vilket är en större kostnad med skatter och avgifter
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
T t3o skrev:
Det handlar om att producera och egenförbruka vilket är det man tjänar mest pengar på. Det är ofta de som inte har solpaneler som tror att man ska sälja för att tjäna något på investeringen

Och jo, det minskar förbrukningen av köpt el vilket är en större kostnad med skatter och avgifter
Jag har inte sagt att det är en dålig investering utan att det inte minskar förbrukningen på något sätt.
Det är tyvärr främst de som har solceller som tror att det är något magiskt som minskar förbrukningen och faktum är att 60-70% av det som produceras i en anläggning normalt säljs.

Personligen tycker jag det är, för många, en rimlig investering, framförallt om man har en hög elkonsumtion sommartid. Men man bör aldrig väga det mot en investering i tex en värmepump.
En modern värmepump ger garanterat ca 4x på insatt el, det är svårslaget.
 
  • Gilla
Frednorth och 2 till
  • Laddar…
Steg ett borde väl vara att ersätta elpatronen med en värmepump, sedan om man väljer luft-vatten, bergvärme eller något annat har jag ingen åsikt om.

Solceller är ju vettigt när man inte riktigt kan sänka elförbrukningen, tex om man har elbilar, men där är ju inte du idag, så vänta med den investeringen.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
O
I Iskakan skrev:
Hej,

Bakgrund:

Jag har just köpt ett nytt hus på 100kvm. Huset ligger i Mälardalen och byggt 2003. Har dock ej fått tillträde ännu men vill minska driftkostnaderna på fastigheten. Är ute efter råd och goda idéer.

Idag förbrukar föregående ägare 26100 kWh/år med två elbilar där han uppger att han förbrukar 7100 kWh för laddning av dessa. Ingen uppfattning om det är rimligt eller inte men förutsätter att siffran stämmer.

Det gör att jag förmodligen kommer att ha en förbrukning på 19000 kWh. (Lika stora familjer 2+1)

Utöver detta är är huset utrustat med uppvärmd pool med luft vattenvärmepump. Poolen är på ca 18 kubik. En siffra jag har läst mig till det landar kring 3000 kWh/år. Föregående ägare har haft den uppvärmd 5 månader så en killgissning är att förbrukning har landat runt 3000 kWh/år.

Värmesystemet som sitter på huset idag är vattenburet med två ackumulator tankar med en elpatron och 7kvm solfångare motsv 3100 kWh siffran hämtad ur energideklaration som är 10 år gammal. Systemet är 20 år gammalt men fungerar felfritt.

Siffrorna jag har räknat på mellan tummen och pekfingret beroende på hur mycket hushållsel vi kommer förbruka är följande med ovanstående förutsättningar:

Totalt energibehov hushåll

22100 kWh (19000+3100 solfångare)

Värme och varmvatten behov (ej pool)

16200 kWh

Hushållsel (pool inkluderad)

5900 kWh

Verklig förbrukning i dagens hus för varmvatten och el borde ligga på 13100 kWh när solfångarna gjort sitt.

Nu till frågeställningen medveten om osäkerheterna i denna tråd.

1. Är det en bra idé att ersätta befintligt värmesystem med luftvattenvärmepump och hoppas på att förbrukningen går ner till 6000-7000 kWh exklusive hushållsel?

Eller

2. Bör vi montera solceller som beräknas generera 7200 kWh per år för en lägre investeringskostnad? Och behålla nuvarande värmesystem.

Eller

3. Bör vi installera en vp enligt punkten 3 och nyttja solfångarna till uppvärmning av poolen och göra oss av med nuvarande uppvärmningssystemet till poolen?

Eller

4. Eller borde jag bara sitta lugnt i båten ett år och lära känna huset?

Andra idéer eller tips mottages gärna. Har även kontaktat en energirådgivare för att hantera övriga delar av huset.
Jag valde 4 + Sänka temperaturen något + kolla tätningslisterna och eventuellt byta runt fönster och dörrar.
 
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
Tack för all input! Verkligen värdefulla tankar.

Min slutsats är att vi kommer börja med vp och tar det där ifrån troligtvis.

Håller på och tar in offerter just nu, nedan finner ni offerterna jag hunnit få in. installerat och klart.

Nibe vvm s320 inner del och
s2125 -8kw 400v ute del. För 172 kkr

Eller

Daikin Altherma 3 LT (storlek 75) För 140 kkr

Är det försvarbar skillnad på dessa pumparna? I kvalitet och drift? Är det motiverat att betala 30 kkr mer för en NIBE?

Det här med monoblock verkar också intressant. Det skapar ju möjlighet att köra slut på nuvarande ackumulator tankar och solfångare. Miljömässigt bättre, billigare men kommer jag komma ner på samma elförbrukning?

Kommer jag kunna komplettera med en Innedel från samma märke om 5-10 år tror ni?
 
Ja priserna har då stigit rejält. NIBE har gott om tillbehör, bra support och bra manualer. Går absolut att bygga ihop med din nuvarande tank om man absolut vill men det blir mycket installationsarbete och det är dyrt så frågan är hur mycket man tjänar på det i längden? Man kan absolut inte vara säker på att det går att köpa en kompatibel ny innerdel om 5-10 år. Daikin är väldigt duktiga teknisk och har fina prestanda men har ett lite svårare styrsystem och manualer och bara en liten central kundsupport så det gäller att hitta en bra installatör som man kan fråga under lång tid efter installationen om det behövs.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ser också att Altherman storlek 75 matas med 1-fas 16 A till utedelen där kompressorn sitter. Även om effekten inte är särskilt hög på den storleken så ger det en viss snedbelastning på elnätet och man kanske behöver ett steg större storlek på mätarsäkringarna jämfört med om det varit 3-fas. S2125-8 finns både med 1-fas och 3-fas utedel. Antar det är 3-fas du fått offert på eftersom det står 400 V. Den är lite dyrare än 1-fas.
 
  • Gilla
Iskakan
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ser också att Altherman storlek 75 matas med 1-fas 16 A till utedelen där kompressorn sitter. Även om effekten inte är särskilt hög på den storleken så ger det en viss snedbelastning på elnätet och man kanske behöver ett steg större storlek på mätarsäkringarna jämfört med om det varit 3-fas. S2125-8 finns både med 1-fas och 3-fas utedel. Antar det är 3-fas du fått offert på eftersom det står 400 V. Den är lite dyrare än 1-fas.
Ja det tåls att undersöka lite närmre, eventuellt får jag balansera om förbrukningen på övriga komponenter i huset. Kommer alltid att bli snedbelastning men säkringarna kommer inte att skjuta iaf. Idag sitter 25A men hoppas väl på att gå ner till 20 så småningom.

Firman som offererar Altherman har gott renommé i stan och varit verksamma i 37 år så det känns som att stödet därifrån kommer finnas kvar.

Då har jag svårt att lägga 30 kkr på manualer och ett interface som kanske är lite bättre.

Det som var lite speciellt tyckte jag är att det är köldmedie R32 mellan inne del och utedelen. Tänker att det är lite mer pyssel vid service? Kanske försumbart..
 
J Josth skrev:
Ser också att Altherman storlek 75 matas med 1-fas 16 A till utedelen där kompressorn sitter. Även om effekten inte är särskilt hög på den storleken så ger det en viss snedbelastning på elnätet och man kanske behöver ett steg större storlek på mätarsäkringarna jämfört med om det varit 3-fas. S2125-8 finns både med 1-fas och 3-fas utedel. Antar det är 3-fas du fått offert på eftersom det står 400 V. Den är lite dyrare än 1-fas.
Jag gjorde misstaget att snåla och köpa en 1-fas 16A luftvattenpump till poolen. Måste köra 25A säkring för att säkerställa varmvatten och matlagning. Har flyttat runt laster men svårt att parera pannan.

Lägg de extra pengarna på en 3-fas
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.