T
MultiMan MultiMan skrev:
En bekant installerade nyligen en Daikin (35 nånting som jag inte minns), men när jag skulle hjälpa till att rengöra innerdelen måste jag säga att jag var besviken. Jämfört med min gamla Mitsu FH35 så är filterna extremt tunna och rangliga, med ett enkelt myggnät som sätter igen mycket fortare än Mitsubishis 3D-filter i flera lager. Dessutom är plastramen så tunn att den känns som den ska gå sönder närsomhelst även om man är försiktig med dammsugarborsten. Extrem lågbudgetkänsla på en så viktig del som måste grejas med regelbundet.

Jag har rengjort mina många gånger, aldrig haft några problem, jag har Caldo R35 & R25. Upplever inte alls kvalitetsproblem.

Man ska nog inte använda stålborste när man rengör nätet.
 
T Thomas' skrev:
Jag har rengjort mina många gånger, aldrig haft några problem, jag har Caldo R35 & R25. Upplever inte alls kvalitetsproblem.

Man ska nog inte använda stålborste när man rengör nätet.
Trodde du hade xrh30 eller xrh40 när du uppgav priser ?
 
MultiMan
T Thomas' skrev:
Jag har rengjort mina många gånger, aldrig haft några problem, jag har Caldo R35 & R25. Upplever inte alls kvalitetsproblem.

Man ska nog inte använda stålborste när man rengör nätet.
Det är ändå en väsentligt sämre och billigare konstruktion på Daikin och filtret sätts igen mycket fortare. Jag kan ju jämföra direkt i hemmamiljö.

Vet någon hur det ser ut på Hero-modellerna? Är det samma flerskiktsnät som till FH?
 
T
MultiMan MultiMan skrev:
Det är ändå en väsentligt sämre och billigare konstruktion på Daikin och filtret sätts igen mycket fortare. Jag kan ju jämföra direkt i hemmamiljö.

Vet någon hur det ser ut på Hero-modellerna? Är det samma flerskiktsnät som till FH?
Vet ej angående FH.

Men jag rengör mitt filter med 90 dagars mellanrum, dom är knappt skitiga då.
 
K
Jag har en mitsu LN25 och tycker att mitt filter sätter igen förbluffande fort. Har vi ovanligt dammigt?

Filtret är av myggmätstyp på plastram.... Hoppas det finns att köpa nytt om 10 år när plasten spruckit.. 21500 slutade mitt kalas på med lokal installatör
 
K Kallebo skrev:
Jag har en mitsu LN25 och tycker att mitt filter sätter igen förbluffande fort. Har vi ovanligt dammigt?

Filtret är av myggmätstyp på plastram.... Hoppas det finns att köpa nytt om 10 år när plasten spruckit.. 21500 slutade mitt kalas på med lokal installatör
hur ofta man får göra rent filtren är väldigt individuellt , skölj dom ibland med lite ljummet vatten och diskmedel för att få bort eventuell fet smuts.
Filtren lär du inte behöva byta om 10 år om du håller dom rena skapligt duktigt.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
@Comfort Thomas vet du vad som kan vara ett rimligt pris för att flytta utedelen på en tre år gammal Daikin-pump ca 5 meter runt husknuten?
 
H Hammarfall skrev:
@Comfort Thomas vet du vad som kan vara ett rimligt pris för att flytta utedelen på en tre år gammal Daikin-pump ca 5 meter runt husknuten?
Svårt att svara på vad som är rimligt då mycket hänger på resvägen fram och tillbaka för installatören och då självklart om det bara är raka spåret för rördragningen eller om det ska kanaliseras på ett krångligt sätt.

2500-4000:- inkl lite resa kan det troligen kosta.
Ska befintlig kanal skarvas på så gäller det att det är samma kanalsystem om man tänker på utseende.

du får nog kolla med den du köpte den av så du får anlita valfri installatör så garantin gäller.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Svårt att svara på vad som är rimligt då mycket hänger på resvägen fram och tillbaka för installatören och då självklart om det bara är raka spåret för rördragningen eller om det ska kanaliseras på ett krångligt sätt.

2500-4000:- inkl lite resa kan det troligen kosta.
Ska befintlig kanal skarvas på så gäller det att det är samma kanalsystem om man tänker på utseende.

du får nog kolla med den du köpte den av så du får anlita valfri installatör så garantin gäller.
Tack för svar, känns som de lokala kylnissarna inte vill ge ett fast pris för detta då de inte ens kom på besök när jag ville ha en offert. Jag tänkte höra med installatören men ville kunna göra en kalkyl då det blir en del av ett större projekt.
 
H Hammarfall skrev:
Tack för svar, känns som de lokala kylnissarna inte vill ge ett fast pris för detta då de inte ens kom på besök när jag ville ha en offert. Jag tänkte höra med installatören men ville kunna göra en kalkyl då det blir en del av ett större projekt.
Kanske går att maila lite bilder till dom där du ritar in den dragning du vill ha och placeringen av utedelen.
 
C Comfort Thomas skrev:
Kanske går att maila lite bilder till dom där du ritar in den dragning du vill ha och placeringen av utedelen.
Låter som en bra idé!
 
Tänk nu bara på att jag uppgav pris på en någorlunda enkel flytt efter rotavdrag och att det tex är träväggar så det går enkelt att fästa upp saker .

har du helt andra förutsättningar kanske du får en chock av priset
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.