Keiller Keiller skrev:
Ett nästan ett år gammalt svar på din fråga om tips på inställningar:

Ser på symbolerna att
1. "Air purifying operation" är på. Om den nämnvärt påverkar värmen vet jag inte.
2. "Air flow control" är på, vilket betyder att den ändrar inställningarna på luftflödet beroende på hur man rör sig i rummet. Om det nämnvärt påverkar värmen vet jag inte men den kanske går
3. Fläkthastigheten är på "High" (tre streck) ökar du ett steg till blir det bättre värmespridning.

Det beror naturligtvis på hus och var i huset innedelen sitter men jag har hittat optimal inställning för vårt hus, ett över 100 år gammalt hus med kalla golv.
[bild]
Just nu har vi -18 ute och har 18,5-20,5 inomhus, beroende på var i huset man mäter och den håller den temperaturen dygnet runt. Kan sjunka nån grad vid avfrostning.

Startar även "Circulator" när jag eldar i kaminen.
Vi har fläkten på max nu hela tiden.
På morgonen ligger vi oftast på 14-16 grader i huset.
Vi bor i ett 1896 tals hus och det drar väldigt mycket vid listerna så det är väl det som är problemet...
 
Vart i huset är det 14-16 grader? Hur varmt är det i rummet där värmepumpen sitter?
Jag har min billiga Jula-pump inställd på 23 grader. Temperaturen i rummet pendlar mellan 22-24 vid varje avfrostning. -19 ute i natt.
Beroende på hur bra luften kan spridas är det mellan 16 och 22 grader i övriga rum
 
useless useless skrev:
Vart i huset är det 14-16 grader? Hur varmt är det i rummet där värmepumpen sitter?
Jag har min billiga Jula-pump inställd på 23 grader. Temperaturen i rummet pendlar mellan 22-24 vid varje avfrostning. -19 ute i natt.
Beroende på hur bra luften kan spridas är det mellan 16 och 22 grader i övriga rum
Det är så kallt i det rummet vi var värmepumpen.
Som sagt tror jag boven är att det drar vid listerna och kalla golv
 
Vart mäter du? Hur varm är luften som blåser ur värmepumpen?
 
useless useless skrev:
Vart mäter du? Hur varm är luften som blåser ur värmepumpen?
Mäter 2 meter från fönstrena. Värmepumpen är på andra sidan rummet. Ungefär 4 meter från där vi sitter i soffan. Just nu är den på 22 grader.
 
Hej
Vi har en Mitsubishi HERO 2.0 LN35 som ska klara 135 m² och ned till -35 °C eller till -31 °C enligt reella mätningar.
Just nu har vi -22.5 grader °C och vi har haft den på 15 grader °C då vi inte är där.
Då har temperaturen varit från 14.5 - 15 °C.

Nu ville vi vara där och satte via appen till 24 °C.
Efter 30 timmar pendlar tempteraturen mellan 8.5 - 10 °C vilket naturligtvis inte är ok.

Det brukar ta cirka 12 timmar att gå från 15 °C till 24 °C och då har det varit cirka -10 °C.

Det här är aboslut inte ok då pumpen installerades i augusti 2023.
Vad har ni gjort? Reklamerat pumpen till annan?

Vilken annan pump hade ni satt in då ni reklamerat denna Mitsubishi HERO 2.0 LN35
 
  • Mobilskärmsbild på temperaturstyrningsapp med rumstemperatur, väderinformation, fläkthastighet och kontroller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som värmepumpen har för liten effekt när det blir riktigt kallt. En luftvärmepump är bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem och när det blir riktigt kallt behövs mer värme/effekt från det ordinarie värmesystemet. När temperaturen ute faller minskar värmeeffekten och verkningsgraden på luftvärmepumpar. Vid -22,5 °C ute gissar jag att LN35 inte ger mer än max 3 kW och förmodligen strax under det.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
P Poker70 skrev:
Hej
Vi har en Mitsubishi HERO 2.0 LN35 som ska klara 135 m² och ned till -35 °C eller till -31 °C enligt reella mätningar.
Just nu har vi -22.5 grader °C och vi har haft den på 15 grader °C då vi inte är där.
Då har temperaturen varit från 14.5 - 15 °C.

Nu ville vi vara där och satte via appen till 24 °C.
Efter 30 timmar pendlar tempteraturen mellan 8.5 - 10 °C vilket naturligtvis inte är ok.

Det brukar ta cirka 12 timmar att gå från 15 °C till 24 °C och då har det varit cirka -10 °C.

Det här är aboslut inte ok då pumpen installerades i augusti 2023.
Vad har ni gjort? Reklamerat pumpen till annan?

Vilken annan pump hade ni satt in då ni reklamerat denna Mitsubishi HERO 2.0 LN35
Vet inte vem som uppgivit att den ska klara 135m2 och vid vilken utetemperatur den ska klara det men låter rätt galet att utlova sådant då det även beror på isolering och ventilation i fastigheten samt självklart takhöjd.
En LN35 ger vid -15 ute ger tex 4kW och sen sjunker effekten med utetemperatur så vid -35 ute är det mer eller mindre den effekt man stoppar in som man får ut och det är med lite gissning utan att ha kollat 1500-1800W.
ser Ut som ni har auto på fläkten och den kan ni behöva tvinga upp på Max för att nå ut bättre i fastigheten.
Rätt stor skillnad på vilken effekt som behövs för att hålla en innertemperatur jämfört med att öka den 10 grader med dina utomhustemperaturer.
Har du kollat så filtrer på innerdelen är rena och att utedelens baksida/sida är is och snöfria då det annars blir sämre effekt/effektivitet.

En Mitsubishi RW35 SUMO som ger lite mer effekt när det är riktigt kallt hade nog varit bättre men inte ens den hade klarat uppgiften så du behöver komplettera med annan värmekälla .
Vad värmde ni med innan och hur mycket effekt behövdes vid liknande utetemperaturer för att hålla temperaturen och för att öka ordentligt?
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Börja med att ställa om fläkthastigheten från "auto" till högsta fart och ställ om vingarna från "auto" så att det blåser i en riktning hela tiden. Se även över de andra inställningarna så du får ut så mycket värme som möjligt.

Och är det -22 så tar det nog ett par dygn att värma upp ett utkylt hus, oavsett fabrikat på pumpen. Särskilt om du inte har något annat som stöttar, t.ex elradiatorer.

Pumpen du har köpt är mycket bra men den kan, som alla andra luftluftvärmepumpar, inte trolla fram sommarvärme vid -22.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Enda värmekällan vi har i huset är samma luftvärmepump och en kamin.
Vi har haft den inställd på 24 grader och när vi haft minusgrader ute så är det mellan 16-18 grader när vi vaknar. Vi måste elda för att få upp värmen.
Luftvärmepumpen klarar inte att värma huset när det är så kallt ute. Som andra skriver så måste man nästan ha andra värmekällor också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En luftvärmepump är egentligen tänkt som ett komplement och få som klarar att ha som enda värmekälla i ett hus , speciellt om man vill ha bra komfort/temperatur i hela huset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Många svar och det är kul :)

Jag ska ställa om fläkten till max och mer värme, säg 27 grader och auto på vingarna.
Huset är nybyggt med trippla lager isolering korslagda och 195 mm tjocka väggar (för riktigt kalla klimat längst upp i norra sverige) Även fönstren är av bästa sort med 3-glas och u-värde på 0.7
Vi har inga element (som ska installeras )ännu men problemet är:

1: Värmen i huset var 15 °C vid inställd på just 15 °C.
2: När jag ställde om den till 24 °C sjönk temperaturen till mellan 8-10.5 °C vilket känns märkligt
3: Pumpen är stor och ska klara 135 m² och klara ned till - 35 °C med Mitsubishis egen så kallade "hyper heating" som de är ensamma om skriver dom.
4: Extra värmekällor är ok vid extrema temperaturer med - 22.5 °C är vaaaaaaarmt. Kanske inte för er Göteborgare men för oss är det en vardag mellan december-februari.
5: Om man ska ha andra värmekällor också försvinner ju vitsen med en ekonomibesparande luftvärmepump om element på mellan 3-4 kW är på även. Det kan ju generera mellan 30-50 kW/dygn extra plus pumpen på mellan 20-30 Kw/dygn vilket i kronor blir mellan 50-100 kr/dygn.



Jag pratade med installatören idag och han sa att jag skulle plocka bort gallret bakom utomhusdelen då den kan isa igen. (Gäller bara för oss som bor i norra sverige, Piteå - Kiruna)
Vi ska kolla om det har isat igen vilket kan så vara, i synnerhet detta plastgaller på baksidan kommer att knipsas bort per omgående.
 
Redigerat:
P Poker70 skrev:
Många svar och det är kul :)

Jag ska ställa om fläkten till max och mer värme, säg 27 grader och auto på vingarna.
Huset är nybyggt med trippla lager isolering korslagda och 195 mm tjocka väggar (för riktigt kalla klimat längst upp i norra sverige) Även fönstren är av bästa sort med 3-glas och u-värde på 0.7
Vi har inga element (som ska installeras )ännu men problemet är:

1: Värmen i huset var 15 °C vid inställd på just 15 °C.
2: När jag ställde om den till 24 °C sjönk temperaturen till mellan 8-10.5 °C vilket känns märkligt
3: Pumpen är stor och ska klara 135 m² och klara ned till - 35 °C med Mitsubishis egen så kallade "hyper heating" som de är ensamma om skriver dom.
4: Extra värmekällor är ok vid extrema temperaturer med - 22.5 °C är vaaaaaaarmt. Kanske inte för er Göteborgare men för oss är det en vardag mellan december-februari.
5: Om man ska ha andra värmekällor också försvinner ju vitsen med en ekonomibesparande luftvärmepump om element på mellan 3-4 kW är på även. Det kan ju generera mellan 30-50 kW/dygn extra plus pumpen på mellan 20-30 Kw/dygn vilket i kronor blir mellan 50-100 kr/dygn.



Jag pratade med installatören idag och han sa att jag skulle plocka bort gallret bakom utomhusdelen då den kan isa igen. (Gäller bara för oss som bor i norra sverige, Piteå - Kiruna)
Vi ska kolla om det har isat igen vilket kan så vara, i synnerhet detta plastgaller på baksidan kommer att knipsas bort per omgående.
Tänkte på det du skrev under punkt 2,
När jag ställde om den till 24 °C sjönk temperaturen till mellan 8-10.5 °C vilket känns märkligt
Visst, det är lite märkligt men du ställde om den från distans, om jag förstått det rätt?

Kan det vara så att innedelen inte ställt om, även om det är gjort i Melcloudappen? Jag tänkte ifall innedelens uppkoppling har fallerat och om det är därför det inte fungerar?

Själv har jag en likadan pump och har inte haft några problem när det varit under -20 men jag har alltid gjort inställningar med fjärrkontrollen och aldrig använt Melcloudappen.
 
P Poker70 skrev:
3: Pumpen är stor och ska klara 135 m² och klara ned till - 35 °C med Mitsubishis egen så kallade "hyper heating" som de är ensamma om skriver dom.
Låter som du tror att värmepumpen ensam ska klara hela huset ner till -35 °C ute. Som sagt är det helt fel och huset behöver även använda det ordinarie värmesystemet när det blir riktigt kallt. Kompressorn i olika värmepumpar klarar oftast bara värma hela ner till ca -5 till -10 °C ute men trots detta ger de en mycket stor energibesparing sett över hela året eftersom de kallaste perioderna som regel är korta och ganska få. Som du resonerar borde du skaffat bergvärme eller kanske jordvärme. Det är väldigt bra i Norrland.
 
Keiller Keiller skrev:
Tänkte på det du skrev under punkt 2,

Visst, det är lite märkligt men du ställde om den från distans, om jag förstått det rätt?

Kan det vara så att innedelen inte ställt om, även om det är gjort i Melcloudappen? Jag tänkte ifall innedelens uppkoppling har fallerat och om det är därför det inte fungerar?

Själv har jag en likadan pump och har inte haft några problem när det varit under -20 men jag har alltid gjort inställningar med fjärrkontrollen och aldrig använt Melcloudappen.
Ja, via distans och det har fungerar innan. För det är ju tanken att från 18 mils håll kunna styra pumpen.
Vi har annan övervakning även och den uppkopplingen fungerar och vi har även larm om internet falerar med exakta stopp/starttider. Dessutom larmar även melcloud-appen om internet går ned.

Jag får anledning att återkomma när jag de-facto är i stugan där jag undersöker utomhusdelen och inomhusdelen som borde generera runt 30-40 grader precis vid utloppet.
Jag blev förvånad att så många skriver om just denna pump.
Det finns en annan tråd om exakt samma pump.
Min känsla är att de lovar mer än vad de kan leverera.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hero-luftvaermepump-vaermer-daligt.440761/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.