Hej!
Vi har en mitsubishi ln 35 hero 2.0 som inte värmer huset.
Luftvärmepumpen och kaminen är våra enda värmekälla.
Varje morgon är det 16 grader i huset..
Jag har inte lekt mig fram med inställningarna, kanske någon har tips?

Ibland känns det meningslöst att ens ha den på då den inte värmer huset.
Den funkar som den ska, det kommer värme från den.

Som sagt, någon som har tips på bättre inställningar på fjärrkontrollen?
 
  • Display på fjärrkontroll för Mitsubishi LN 35 Hero luftvärmepump visar 25 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Inställningen ser väl ok ut vad jag kan se (utan att vara en expert).
När rengjorde ni pumpen senast? Sitter det damm i den ger den dåligt med värme.
Blåser den tydligt varmluft?
Hur stor yta är den tänkt att värma?

Tänk på att stängda dörrar effektivt blockerar värmen från pumpen till de rummen, så en öppen planlösning är ett krav för att det sak fungera.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Inställningen ser väl ok ut vad jag kan se (utan att vara en expert).
När rengjorde ni pumpen senast? Sitter det damm i den ger den dåligt med värme.
Blåser den tydligt varmluft?
Hur stor yta är den tänkt att värma?

Tänk på att stängda dörrar effektivt blockerar värmen från pumpen till de rummen, så en öppen planlösning är ett krav för att det sak fungera.

Värmepumpen är lite mer än 1 år gammal och rengjord för inte så längesedan.
Vi har inga stängda dörrar.
Vi har två våningar men där uppe förstår jag att det inte blir lika varmt.
Nedanvåningen är väl runt 60 kvm.
Den blåser varm luft
 
B
Går det att mäta strömmen den förbrukar? En ln35 på 60 kvadrat ska ju vara lugnt. Får man fram något övrigt i menyerna, om hur pumpen går/jobbar?

Långskott, men det känns ju som att om den är rengjord och i alla fall ger dåligt med värme, kan man ju fundera på om den har dåligt med köldmedium eller liknande fel.

Är det väldigt kallt hos er (utomhus)?
 
Har den fungerat, men nu har uppvärmningen blivit sämre eller har den alltid varit så här?
Mät tempen på utströmmande luft, bör ligga mellan 30-40 grader.
 
Det beror ju också vad det är för slags hus, när det är byggt, hur det är isolerat och var det står. Är det byggt som ett enklare fritidshus så kan jag tänka mig att det bara är 16° på morgonen.
 
B BSOD skrev:
Går det att mäta strömmen den förbrukar? En ln35 på 60 kvadrat ska ju vara lugnt. Får man fram något övrigt i menyerna, om hur pumpen går/jobbar?

Långskott, men det känns ju som att om den är rengjord och i alla fall ger dåligt med värme, kan man ju fundera på om den har dåligt med köldmedium eller liknande fel.

Är det väldigt kallt hos er (utomhus)?
Det vet jag inte hur man gör.
Det är runt 2-3 grader ute just nu
 
E etompau skrev:
Har den fungerat, men nu har uppvärmningen blivit sämre eller har den alltid varit så här?
Mät tempen på utströmmande luft, bör ligga mellan 30-40 grader.
Nej den har inte blivit sämre.
 
J Josth skrev:
Det beror ju också vad det är för slags hus, när det är byggt, hur det är isolerat och var det står. Är det byggt som ett enklare fritidshus så kan jag tänka mig att det bara är 16° på morgonen.

Det är inte ett fritidshus. Tjocka väggar med bra isolering. Dock drar det lite från golvet kan jag tro. Antagligen är det väl det som gör det.
 
B Bellys skrev:
Nej den har inte blivit sämre.
Dra upp fläkten till maxläge, höj tempinställningen på pumpen.
Om den alltid har varit så här dålig och ni har 16 grader i huset, har ni tagit upp detta med inst.företaget?
 
E etompau skrev:
Dra upp fläkten till maxläge, höj tempinställningen på pumpen.
Om den alltid har varit så här dålig och ni har 16 grader i huset, har ni tagit upp detta med inst.företaget?

Nej vi har inte tagit upp det.
Får testa göra som du säger och se om det blir någon skillnad
 
Fairlane
Jag har en äldre luftvärmepump från Mitsubishi, på övervåningen, cirka 90 kvm. Min är inställd på 21 grader och jag ligger inte på 16 grader någonstans på övervåningen så jag skulle nog kolla med leverantören om allt står rätt till.
 
Fick ni någon ordning på värme ? Har en ny LN35 som jag tycker värmer dåligt stundtals.
 
B Bellys skrev:
Hej!
Vi har en mitsubishi ln 35 hero 2.0 som inte värmer huset.
Luftvärmepumpen och kaminen är våra enda värmekälla.
Varje morgon är det 16 grader i huset..
Jag har inte lekt mig fram med inställningarna, kanske någon har tips?

Ibland känns det meningslöst att ens ha den på då den inte värmer huset.
Den funkar som den ska, det kommer värme från den.

Som sagt, någon som har tips på bättre inställningar på fjärrkontrollen?
Ett nästan ett år gammalt svar på din fråga om tips på inställningar:

Ser på symbolerna att
1. "Air purifying operation" är på. Om den nämnvärt påverkar värmen vet jag inte.
2. "Air flow control" är på, vilket betyder att den ändrar inställningarna på luftflödet beroende på hur man rör sig i rummet. Om det nämnvärt påverkar värmen vet jag inte men den kanske går
3. Fläkthastigheten är på "High" (tre streck) ökar du ett steg till blir det bättre värmespridning.

Det beror naturligtvis på hus och var i huset innedelen sitter men jag har hittat optimal inställning för vårt hus, ett över 100 år gammalt hus med kalla golv.
Mitsubishi Electric termostat visar tid, temperatur (23 °C), veckodag (torsdag), och olika driftlägen eller inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just nu har vi -18 ute och har 18,5-20,5 inomhus, beroende på var i huset man mäter och den håller den temperaturen dygnet runt. Kan sjunka nån grad vid avfrostning.

Startar även "Circulator" när jag eldar i kaminen.
 
Redigerat:
T Tokv41 skrev:
Fick ni någon ordning på värme ? Har en ny LN35 som jag tycker värmer dåligt stundtals.
Det jag märkte är att vi behöver rengöra den väldigt ofta! Vi har kamin och djur så det förklarar väl all damm..
 
  • Gilla
Daniel falkholt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.