electroluxaren skrev:
sällan elräkningen påverkas det finns de som visat på detta
inte vissat i mina ögon iaf ^^
 
Stefan N Stefan N skrev:
Är ingen som helst skillnad, du har ingen koll alls märker man.
Att ta hål i väggen är ju däremot det sämsta möjliga då du suger in varm luft i andra änden bara.
cirkular i mitten blåser ut varmt i ena ändan kallt i andra ändan kondens genom lilla röret.. har det på koll iaf
 
A
HogeN HogeN skrev:
inte vissat i mina ögon iaf ^^
det är ju visset
 
A
HogeN HogeN skrev:
cirkular i mitten blåser ut varmt i ena ändan kallt i andra ändan kondens genom lilla röret.. har det på koll iaf
skönt att du har koll men på vad?
 
galento
Skriver av elmätaren den sista i varje månad och har
gjort så i 20 år. Jämförde elförbrukningen sommaren 2018
med den extrema värmen då pumpen gick mycket på AC
läget och kan inte säga att det märktes nån större skillnad
på elförbrukningen mot andra år innan vi hade pumpen.

Så att elförbrukningen skulle öka drastiskt genom att köra
LLVP på ac läget är inte nåt vi har märkt av iallafall.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Tyvär är det gamla skrönor som gör att folk tror det ska vara dyrt att använda dom i kylläge.
 
  • Gilla
thomas33 och 3 till
  • Laddar…
Plus att det späs på av okunskap i forum.
 
Verkningsgraden (COP) är något sämre för kyla än för värme. Man betalar dock knappast mer än 1/3-del av den energi man använder.

Dessutom kan energianvändningen aldrig bli högre än den effekt (x tid) som står på märkskylten.

Det är endast de första timmarna pumpen går på max för att kyla (om man stänger fönster mm). Därefter kanske 20-30% för att bibehålla temperaturen.
 
Och ofta är el billigare på sommar än vinter.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer men elenergin är bara en bråkdel av priset sommartid. Energiskatt, överföring (rörlig nätkostnad) och moms blir ungefär en krona. Elen ca 20-40 öre/kWh
 
B Boende45 skrev:
Verkningsgraden (COP) är något sämre för kyla än för värme. Man betalar dock knappast mer än 1/3-del av den energi man använder.

Dessutom kan energianvändningen aldrig bli högre än den effekt (x tid) som står på märkskylten.

Det är endast de första timmarna pumpen går på max för att kyla (om man stänger fönster mm). Därefter kanske 20-30% för att bibehålla temperaturen.
Verkningsgraden på moderna modeller är inte sämre i kylläge
Får se om jag lyckas få med en bild
 
  • Skärmbild av produktspecifikationsdokument för olika modeller av luftvärmepumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det stämmer men elenergin är bara en bråkdel av priset sommartid. Energiskatt, överföring (rörlig nätkostnad) och moms blir ungefär en krona. Elen ca 20-40 öre/kWh
Kompenserar om det är lite sämre verkningsgrad på kyla kostnadsmässigt jämfört med värme. ;)
Finns en annan aktiv tråd gällande nätavgift kontra elavgift där vi diskuterar detta.
 
Ja, fel tråd att diskutera elpriset.
 
Vill nog påstå att LLVP är bästa sättet att fixa AC på sommaren i Sverige. Även om man inte har behov av värme på vintern.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Det är en enorm okunskap angående elförbrukningen vid AC drift på luftvärmepumpar.
Sommaren 2018 har jag nästan glömt och jag kan ha blandat ihop kWh med kr. Jag drar till med det värsta. Från maj till september 2018 förbrukade vår luftvärmepump 450 kWh (det kan ha varit i kronor, jag minns fan inte!) Okej 450 kWh på fem månader, när blev det dyrt för att kyla 100 kvadratmeter. Då har vi även mekanisk tilluft och frånluft givetvis och det kommer då in varm luft hela tiden men jag uppskattar ventilationen.
Bifogar en bild på luftvärmepumpens elförbrukningen sedan i fredags fram tills nu.
Stapeldiagram som visar luftvärmepumpens elförbrukning i kWh över flera dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.