B bygglov skrev:
Spaljé finns väl i rostfritt stål som blir tämligen underhållsfritt. Frågan är om några växter kommer överleva där fläkten sitter? Kan den delen rent juridiskt täppas till mer?
Du kan ju göra en snygg diffusor av snedställda mot luftriktningen vinklade tunna brädor som grund för och fäste av ev spalje. Gör den lite större än VP och på din sida så är det nog väldigt få ens i denna typen trådar som kan ha invändningar.

Gör det vettigt och bra så det inte triggar ev sandlådementalitet pga att du skulle verka aktivt överdriva och djävlas med grannen.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Spaljé finns väl i rostfritt stål som blir tämligen underhållsfritt. Frågan är om några växter kommer överleva där fläkten sitter? Kan den delen rent juridiskt täppas till mer?
1. Växterna borde klara sig bra. Utblås bränner inte växterna eller så. De klarar vind,värme, sol ganska bra.
Spalje har oftast inga begränsningar när det gäller höjd. Viktigt att den är minst 50 procents genomsiktlighet.
2. Om du vill täppa till mer mot grannen får du söka bygglov för att bygga plank eller mur.
 
  • Gilla
Henry Kristian
  • Laddar…
M Macrodus skrev:
1. Växterna borde klara sig bra. Utblås bränner inte växterna eller så. De klarar vind,värme, sol ganska bra.
Spalje har oftast inga begränsningar när det gäller höjd. Viktigt att den är minst 50 procents genomsiktlighet.
2. Om du vill täppa till mer mot grannen får du söka bygglov för att bygga plank eller mur.
Vilken genomsiktlighet är det på en utedel för VP anser du? Bygger TS en vettig diffusor är det inget som påverkar grannens funktion menligt. Det är mest ledsamt att forumet översvämmas då och då av dessa gränsfrågor där det inte sällan är uppenbart att ena parten försöker överutnyttja diverse regler, lagar sprugna ur en annan zeitgeist än den blint egocentriska.
 
  • Gilla
Thursablot och 3 till
  • Laddar…
Tänker mig att en LLVP's utedel torde vara att betrakta som en fast installation och då är det de berömda 4½ metrarna som gäller OM inte tillstånd finns från grannen
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 5 till
  • Laddar…
Om det är så nära mellan fläkten och bilen att det påverkar bilen i sig negativt borde det också påverka VP negativt, dvs vara negativt för grannens ekonomi. Det borde vara ett argument som biter på grannen i diskussionen.
Eller hur grannen skulle påverkas av om du byggde ett staket/plank/spalje framför för att hålla blåsten borta så du slipper blåsa in i bilen igen när du försöker gå ut.

Det bästa här är förstås att tillsammans med grannen hitta en lösning som fungerar för er båda, vilket kanske innebär kompromisser från båda era håll.
Vad gäller hur han placerar sina soptunnor, stege och annat på sin tomt har du nog inte så mycket med att göra.
 
  • Gilla
Oxbringa och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vilken genomsiktlighet är det på en utedel för VP anser du? Bygger TS en vettig diffusor är det inget som påverkar grannens funktion menligt. Det är mest ledsamt att forumet översvämmas då och då av dessa gränsfrågor där det inte sällan är uppenbart att ena parten försöker överutnyttja diverse regler, lagar sprugna ur en annan zeitgeist än den blint egocentriska.
Det kan bli noll genomsiktlighet med spaljé och uppvuxen växtlighet. Dessutom kan växtlighet ge bättre vind- och ljudabsorption än bara ribbor/diffusor.

TS har en granne som satt upp utblåsdel på LVP nära tomtgräns, antar utan att fråga TS.
Nu får TS,vidta valfria medel för att på bästa sätt göra det bästa av läget.
Flera förslag har presenterats. Bäst vore om TS förde dialog med grannen om att flytta utblåsdelen till en annan mindre problematisk ställe.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
harry73
Nu har vi inte sett bilder på eländet, men det enda rimliga är att grannen hittar en annan placering för utedelen.
Kommer ni inte överens om det, skulle jag bygga ett enkelt lagenligt staket och sedan montera lite plexiglas eller duk på staketet framför utdelning.
Skulle grannen anmäla till kommunen, kan du ta bort duken eller plexiglas innan nämnden tar beslut. Därefter förvarar du något skivmaterial mot staketet.

Men första steget är att ge grannen möjlighet att behålla grannsämjan
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Jag undrar om grannen får montera en luftvärmepump med utblåset placerat precis i tomtgränsen? Får jag placera en spaljé tex på vår sida tomtgränsen framför fläkten?
Din tomt. Jag skulle placera nått riktig tjobbigt där :D
 
  • Gilla
Lindusfindus och 2 till
  • Laddar…
J JohanDenLarsson skrev:
Din tomt. Jag skulle placera nått riktig tjobbigt där :D
Är det något självändamål att hoppa ner i en löjlig sandlåda särskilt när det är enkelt ordnat även om nu grannen är otalbar vilket kanske inte ens är fallet.
 
  • Gilla
Simba52 och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu har vi inte sett bilder på eländet, men det enda rimliga är att grannen hittar en annan placering för utedelen.
Kommer ni inte överens om det, skulle jag bygga ett enkelt lagenligt staket och sedan montera lite plexiglas eller duk på staketet framför utdelning.
Skulle grannen anmäla till kommunen, kan du ta bort duken eller plexiglas innan nämnden tar beslut. Därefter förvarar du något skivmaterial mot staketet.

Men första steget är att ge grannen möjlighet att behålla grannsämjan
Är du ofta utsatt för eller känner till fall där man ska behöva fåna sig med att ta bort dukar, skivor etc i dessa enkla lägen? Grannsämjan behöver inte påverkas mer än vad grannen ev omedvetet bäddat för. En enkel fast hantering av dessa förväxta småvalpar som svämmar över normala gränser är en bra mrdicin. De gläfser kanske lite eller söker intellektuellt stöd i forumtrådar av känd typ här men det går över.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 2 till
  • Laddar…
Parkera bilen (backa in?) så nära det går så utblåset blockeras. Då borde grannen fatta att han får flytta pumpen.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Jag vill helst försöka fortsätta hålla det på en vuxen nivå men grannen är inte talbar. Han slutade hälsa efter att jag bad honom parkera på sin egen tomt då han varje dag parkerat 1m in på vår tomt. Soptunnorna i sig kommer han inte åt utan att kliva på vår tomt. Än mindre hämta stegen. Nu har han även börjat lägga sopor utanför soptunnan för att jävlas. Jag vill bara slippa se eländet varje dag. Skall givetvis försöka igen med dialog men misstänker att det blir svårt. Hur hade ni löst situationen?
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
redep och 7 till
  • Laddar…
Om grannen hade fortsatt att bete sig som ett barn hade jag om det funkade rent praktiskt satt upp ett staket en bit in på egna tomten, och låtit grannen fåna sig med sina sopor på sin sida.
 
  • Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
Tycker det är ett jäkla otyg detta när folk placerar dessa ej speciellt tysta fula plastburkar nära tomtgränsen mot grannar.
Borde vara lag på minst 4.5m till intilliggande bebyggd tomt tycker jag.
 
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
Det är 3 m till tomtgränsen så det hade nog gått att sätta en spaljé och ändå få plats att parkera. Spaljén hade i så fall satt under stupröret till hans garage (eftersom de går över vår tomtgräns som han ”missade” när garaget byggdes för 9 år sedan). Jag antar att höjden på spaljé utan bygglov är 1,80?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.