Om det blir varmare än 31 grader så vill man säkert ha lite kyla.
 
Du har redan fått hjälp och har också en Mitsu som mig, du ska bara värma ..
Jag råkade ha på auto någon vecka först ... :cool:
 
T toolman77 skrev:
Har ni en internetuppkoppling kan du också koppla till en fjärrstyrning och slå på värmen när ni ska åka ut. Jag har föregångaren till den i länken nedna inkopplad och det fungerar superbra
Det behövs nog inte Internet.
Till Mitsubishi Electric Luft/Luft-värmepumpen i vårt fritidshus (installerad år 2013) har vi en GSM-modul kopplad.
Så vi, eller de andra som använder stugan, kan skicka ett SMS för att höja eller sänka värmen,
kontrollera temperaturen eller vad som helst som man kan ändra med fjärrkontrollen.
 
Något som jag nämnde i förbifarten och inte är direkt relaterat till luftvärmepump men fungerar bra för oss gällande ventilation är en luftsolfångare. Det viktigaste är att den blåser in frisk luft och att den blir uppvärmd, gör störst nytta vår/höst men även soliga vinterdagar så ger den luft som blir uppvärmd 20-30 grader. Är väl i princip bara de varmaste soldagarna den inte gör någon nytta.
Tycker den fungerar bra som komplement till luftvärmepumpen och vi har den placerad bredvid så luften cirkuleras till innerdelen för luftvärmepumpen.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det behövs nog inte Internet.
Till Mitsubishi Electric Luft/Luft-värmepumpen i vårt fritidshus (installerad år 2013) har vi en GSM-modul kopplad.
Så vi, eller de andra som använder stugan, kan skicka ett SMS för att höja eller sänka värmen,
kontrollera temperaturen eller vad som helst som man kan ändra med fjärrkontrollen.
Har du en fjärrmodul som skickar IR signaler till luftvärmepumpen och fungerar som en fjärrkontroll? Fördelen med mitsubishi dosan är att den har en app och att den bekräftar att den begärda förändringen verkligen skett i pumpen, men den kräver internetuppkoppling.
 
T toolman77 skrev:
Har du en fjärrmodul som skickar IR signaler till luftvärmepumpen och fungerar som en fjärrkontroll? Fördelen med mitsubishi dosan är att den har en app och att den bekräftar att den begärda förändringen verkligen skett i pumpen, men den kräver internetuppkoppling.
Minns inte exakt, men ja, jag har för mig att det var en liten dosa, som vi satte ett kontantkort i.
Och den kommunicerar med pumpen oberoende av den "vanliga" fjärrkontrollen.
 
Jag har (som kanske KoW också har) en sån här: http://ctsmall.eu/products/. Dock har jag så dålig GSM-täckning på landet att den inte funkar. :crysmile:

Gillar dock idén med en apparat med sin egen reservström som både kan styra llv-systemet och varna för låg temperatur. Tyvärr har de dock inte tänkt på min typ av problem och satt dit ett externt antennuttag, men vilket år som helst ska jag nog hitta en plats där den har stabil nog GSM-signal för att funka. Eller så blir det en annan variant med mer funktioner kopplad till det mobila bredbandet, men då tappar man den kanske viktigaste funktionen – att kunna få temperaturvarningar om strömmen går. Å andra sidan får jag inte det nu heller när allt ligger nerpackat i en låda...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tyvärr har de dock inte tänkt på min typ av problem och satt dit ett externt antennuttag, men vilket år som helst ska jag nog hitta en plats där den har stabil nog GSM-signal för att funka.
Följde min egen länk och såg att de visst har ett skal med extern antenn nu. Det blir nog till att plocka fram prylarna och få igång dem i sommar.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Minns inte exakt, men ja, jag har för mig att det var en liten dosa, som vi satte ett kontantkort i.
Och den kommunicerar med pumpen oberoende av den "vanliga" fjärrkontrollen.
Jag mernadr att disan skickade en likadan signal som fjärrkontrollen till luftvärmepumpen. Då är det enkelriktad kommunikation och du kan inte få svar på om pumpen verkligen fattat att värmen ska höjas
 
useless useless skrev:
Om det blir varmare än 31 grader så vill man säkert ha lite kyla.
Absolut om man är i huset men i en tom sommarstuga där man bara vill att fläkten ska gå för att röra runt luften är det lite onödigt att kyla.
 
T toolman77 skrev:
Jag mernadr att disan skickade en likadan signal som fjärrkontrollen till luftvärmepumpen. Då är det enkelriktad kommunikation och du kan inte få svar
Jo då, det är dubbelriktad kommunikation om man begär det.
Man kan t.ex. få bekräftelse på att kommandon utförs, fråga om temperatur, och få larm vid låg temperatur, strömavbrott m.m.
https://www.google.com/url?sa=t&rct..._svenska.pdf&usg=AOvVaw0L-953QZkclOqEuL0ElxMo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.