L LasseMorin skrev:
Lessen, jag är inte helt klar över hur bilder funkar här. Men det står Yukon 9000 till vänster och Pro Klima Klimageräte (med o-et i form av en snöstjärna) till höger. Hittade som sagt en firma i Tyskland som jobbar med "klimageräte" och heter ProKlima, men de säger att namnet på min apparat är ett marknadsföringsnamn bara och det var de som tipsade om Bauhaus.
En anekdot: jag hade lite missljud i utomhusdelen, ringde en värmepumpsfirma (Mitsubishi-representant) och bad om service. De råkade ha ett annat ärende i närheten så de behövde inte åka 3 mil bara för min skull och kom ganska omgående. Lyssnade och mätte luftflöde/värme och sa "Den här ska du vara nöjd med". Tog inte betalt, de tyckte bara det var intressant att kolla. Missljudet kom förmodligen från en kärvande ventil, fick jag veta. Men det kom inte igen.
 
Ok. Ja det är ju så att samma grundmodell från en stor värmepumpstillverkare i främst Kina kan säljas under en mängd olika varumärkesnamn i olika delar av världen. Undrar om jag inte sett någon likande innerdel kallas för "Derby" någonstans(?).
 
A
L LasseMorin skrev:
Den här finns, jag lovar.

[bild]

Den nya är någon centimeter bredare.

Vi använder stugan även på vintern. Den gamla funkar inte när det är kallare än sju grader ute, dvs drar mer ström än ett gammaldags elelement för motsvarande värme. Å andra sidan är det sällsynt med riktig vinterkyla (slalombacken i grannskapet fick lägga ner, "Alpina Klubben" kunde inte motivera att ha den kvar för två-tre veckors vinter per år och sålde liften till Dalarna för en krona).

Underhållsvärme har jag med elelementen. Behövs inte med den nya.

Har inte kvar papperen på den gamla men ska kolla om Jula har något i sitt arkiv, knappast troligt. Har fått ett tips om att det var Bauhaus som sålde den i Tyskland, ska fråga där också. Hittade en klimatfirma i Tyskland med det namn som står på apparaten men de säger att det inte är deras produkt.

Om det händelsevis finns någon här som har (haft) samma luftvärmepump och har papperen kvar skulle jag gärna ta emot kopior. Betalar för besväret.

Tänker inte skrota den, kan ev. behövas i andra änden på stugan. Är osäkert om värmen från den nya sprider sig till det pågående tillbygget.
på pappret ger den lika i kyleffekt men...
 
Från manualen:
Tekniska specifikationer för en enhet, inkluderar kylning, uppvärmning, effektklasser, kapacitet och energiförbrukning.
 
D Dilato skrev:
Från manualen:
[bild]
Se där! Den hade jag hittat om jag öppnat förpackningarna ;- /
Men då hade det inte blivit nån tråd.

Hur som helst, saken verkar avgjord till min fördel. Slipper säkra upp.

En fråga dök upp: vad menar de med PdesignC och PdesignH?

En till: kan kolumnrubrikerna kylning och uppvärmning vara förväxlade? Har för mig att luftvärmepumpar är effektivare för uppvärmning än för kylning. Och som jag (amatör) tolkar siffrorna är det tvärtom här.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag vet absolut inget om det, men man kan ju anta att det är enklare (effektivare) att minska temperaturen 10 grader från typ 30 grader till 20 grader än att höja 30 grader från typ -10 till + 20 där den latenta värmen i luften är så mycket lägre.
 
A
L LasseMorin skrev:
Se där! Den hade jag hittat om jag öppnat förpackningarna ;- /
Men då hade det inte blivit nån tråd.

Hur som helst, saken verkar avgjord till min fördel. Slipper säkra upp.

En fråga dök upp: vad menar de med PdesignC och PdesignH?

En till: kan kolumnrubrikerna kylning och uppvärmning vara förväxlade? Har för mig att luftvärmepumpar är effektivare för uppvärmning än för kylning. Och som jag (amatör) tolkar siffrorna är det tvärtom här.
pdesign är för vilken utetemp de är optimerade kyla resp värme.
värme brukar vara effektivare då man får räkna med kompressorns egna effektförbrukning men det kanske inte kineserna gör.
effektförbrukning nominell är fel, maxeffekt fel scop troligen fel oxå.

troligen översättningsfel mellan mandarin och svenska via google.

Inget att hetsa upp sig över utan funkar det så funkar det så länge det funkar.
 
electroluxaren skrev:
pdesign är för vilken utetemp de är optimerade kyla resp värme.
värme brukar vara effektivare då man får räkna med kompressorns egna effektförbrukning men det kanske inte kineserna gör.
effektförbrukning nominell är fel, maxeffekt fel scop troligen fel oxå.

troligen översättningsfel mellan mandarin och svenska via google.

Inget att hetsa upp sig över utan funkar det så funkar det så länge det funkar.
Om jag har samma tur med den här som med den första julapumpen så kommer mina arvingar att ha glädje av den.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
L LasseMorin skrev:
Om jag har samma tur med den här som med den första julapumpen så kommer mina arvingar att ha glädje av den.
Det var bättre förr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.