Nu har jag fått offert från ett företag. 4500:- för att laga innedelen (byta fläktmotorn) eller 25900:- ex rot för att köpa en ny Panasonic Super W25. Det inkluderar nedmontering av den gamla också.

Vad säger ni om det?
 
Reparation av fläktmotor är en liten gambling då man inte vet om något annat strular inom kort då det är en gammal maskin.
Köpa en Panasonic HZ25 för dom pengarna låter dyrt, demontering av den befintliga om den nya ska vara på samma plats brukar normalt ingå så det är inget speciellt.
Har en en väldigt krånglig och lång rördragning så kanske det motiverar priset!!
Eller så är det dåligt med konkurrens på din ort så priserna är högre än vanligt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag har hittat några andra alternativ och kommit ner till runt 20000:- för en Panasonic HZ25 inkl installation.
Är det ett rimligt pris?
Är Panasonic HZ25 eller Mitsubishi Electric LN HERO att föredra?
 
Kolla så du får 5års garanti .
Jag är partisk så jag säger Mitsubishi och frågar du flera så får man olika svar;)
Men jag har inte varit hos dig så vet inte om någon av dom är bästa alternativet eller placering så du får lita på dom du haft på hembesök.
 
Det är ganska trångt där den nuvarande sitter, ovanför entrén. Kan det vara en fördel att fortsätta med Panasonic då för en lättare installation?
Jag har inte kollat upp några mått med Mitsubishi ser ju klart annorlunda ut i designen.

Säg vad du är mest nöjd med på din Mitsubishi.
 
Både HZ och LN är ca 30cm på höjden så får du plats med den ena så får du plats med den andra och inget som underlättar att det suttit en panasonic där tidigare om det inte även är begränsningar i sidled.
LN har rätt kraftiga vingar för att styra luften så du får kolla så detta fungerar med den placeringen gällande båda modellerna.
 
4500kr med rot för bytet? Är inte de vad vissa firmor tar för att montera en helt ny? Känns som de är mycket pengar för det jobbet. Tror de vill sälja en ny...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bara fläktmotorn kostar troligen mellan 1500-2500:-
Tidsmässigt på plats ca 1 timme
Reskostnad beroende på hur långt det är och bilen kostar mer än bara bränsle.
Sen behöver alla företag en vinst för tex oförutsedda kostnader samt kommande kostnader för tex nya verktyg eller kanske byte av bil.
Är nog ingen rot avdraget då det är en reparation.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag hittat en Panasonic HZ25 inkl installation inkl ROT för 18278:-. Ska jag vara nöjd med det priset?
Det är från zave.se vilket en kompis har köpt sin luftvärmepump från, så det verkar vara en ok sida.

Är det något jag ska tänka på annars? Är det en fördel att montera utedelen på marken istället för på väggen (som det är idag)?
 
Om du känner att det är rätt märke/modell , pris och installatör så är det väl bara att köra på det.
Handlar inte bara om ”rätt pris” , placering är minst lika viktig men den kanske är bra.
Framgår inte om du haft ute några återförsäljare som kanske gett alternativa placeringar.

Kolla så du får senaste modellen av HZ25 och att det inte tillkommer en massa konstiga avgifter för att demontera den gamla eller något annat.
Är det en postorderfirma så ska du inte kika på hur mycket den är prissänkt just nu eller kampanjpris då ”ordinarie” priser brukar vara höga och har troligen aldrig sålts för dessa summor ;)

Har du haft stomljud från den tidigare kan det vara läge att montera på markstativ eller att montera stålfjäderdämpare istället för dom vanliga vibrationsdämparna i gummi, stålfjädrar kostar ca 500:-
 
G golfgreen skrev:
Nu har jag hittat en Panasonic HZ25 inkl installation inkl ROT för 18278:-. Ska jag vara nöjd med det priset?
Det är från zave.se vilket en kompis har köpt sin luftvärmepump från, så det verkar vara en ok sida.

Är det något jag ska tänka på annars? Är det en fördel att montera utedelen på marken istället för på väggen (som det är idag)?
Vi betalade 16.000, inklusive rotavdrag, får vår HZ25, inklusive nedmontering av den gamla samt montering av den nya.
Vill minnas att det var någon kampanj just då så dryga 18.000 låter rimligt.

Men... jag är väldigt missnöjd med vår pump. Vi valde den helt enkelt för att den skulle vara tystast samtidigt som den ska vara väldigt bra med uppvärmning m.m.

Tyst? Så fan heller. I så fall undrar jag hur mycket andra modeller låter. Innerdelen sitter visserligen bara 2 meter från soffan vilket förstås inte är optimalt men den låter såpass mycket att jag stänger av den varje gång jag sitter i soffan.

Än värre än ljudnivån är hur den fungerar vid drift. Trots att jag ställer in den på att ha fläkten i ett konstant varvtal så varieras vartalet lite, lite, ungefär var tionde sekund. Man känner inte av att varvtalet ändras men det hörs ganska tydligt. Ett konstant surrande är förstås inget jätteroligt men det går väl an med tanke på att hjärnan filtrerar bort det efter ett tag. Men när det ändrar ljudkaraktär var ~10:e sekund så fungerar det inte riktigt så.

En annan nackdel är att fläkten brummar konstant. I min värld borde man kunna ställa in den på att t.ex. värma luften till 19 grader och därefter stänga av sig tills temperaturen sjunkit till 17 grader.


Men vem vet, kanske bara är jag som är överdrivet känslig. Sambon tycker inte att det är ett lika stort problem men ibland undrar jag om hon säger så bara för att inte spä på min avsky mot den.
Oavsett vilket så kommer luftvärmepumpar inte vara välkomna i kommande hus vi ska bo i. Åtminstone inte om huset inte har en planlösning som möjliggör att man kan ha pumpen långt ifrån soffan, något vi tyvärr inte kan ha just nu.
 
”Tyst” och väldigt bra för uppvärmning går tyvär inte hand i hand för att värma en större yta då man måste ha så hög fläkthastighet som man själv står ut med för att få ut effekten och bra effektivitet.
Tyst med låg fläkthastighet fungerar i mindre rum, men vid avfrostning kan det gurgla och knäppa lite i plasten så ”tyst” är en definitionsfråga :)

Placerar man den nära soffa/fåtölj/köksbord eller liknande måste återförsäljaren/montören påpeka att man lätt kan bli störd med denna placering och kanske bättre att man väljer näst bästa eller tredje bästa placering för att få bort ljud och blåst så mycket som det går.

Golvmodell kan vara en bra modell om det finns bra placering .

Därav att rätt placering samt rätt modell för den placeringen är viktigt och inte bara pris på en modell som på pappret är bra och bäst är då att få ut några återförsäljare som på plats kan ge förslag.
 
C Comfort Thomas skrev:
Om du känner att det är rätt märke/modell , pris och installatör så är det väl bara att köra på det.
Handlar inte bara om ”rätt pris” , placering är minst lika viktig men den kanske är bra.
Framgår inte om du haft ute några återförsäljare som kanske gett alternativa placeringar.

Kolla så du får senaste modellen av HZ25 och att det inte tillkommer en massa konstiga avgifter för att demontera den gamla eller något annat.
Är det en postorderfirma så ska du inte kika på hur mycket den är prissänkt just nu eller kampanjpris då ”ordinarie” priser brukar vara höga och har troligen aldrig sålts för dessa summor ;)

Har du haft stomljud från den tidigare kan det vara läge att montera på markstativ eller att montera stålfjäderdämpare istället för dom vanliga vibrationsdämparna i gummi, stålfjädrar kostar ca 500:-
Jag har inte haft några personer på plats, utan fått offerter från lokala försäljare via mail bara.
Platsen för innedelen är ovanför entrén och jag tror inte att det finns någon som är direkt lämpligare med tanke på hur huset är byggt.
Utedelen antar jag att man kan sätta var som helst?
 
T Trunk skrev:
Vi betalade 16.000, inklusive rotavdrag, får vår HZ25, inklusive nedmontering av den gamla samt montering av den nya.
Vill minnas att det var någon kampanj just då så dryga 18.000 låter rimligt.

Men... jag är väldigt missnöjd med vår pump. Vi valde den helt enkelt för att den skulle vara tystast samtidigt som den ska vara väldigt bra med uppvärmning m.m.

Tyst? Så fan heller. I så fall undrar jag hur mycket andra modeller låter. Innerdelen sitter visserligen bara 2 meter från soffan vilket förstås inte är optimalt men den låter såpass mycket att jag stänger av den varje gång jag sitter i soffan.

Än värre än ljudnivån är hur den fungerar vid drift. Trots att jag ställer in den på att ha fläkten i ett konstant varvtal så varieras vartalet lite, lite, ungefär var tionde sekund. Man känner inte av att varvtalet ändras men det hörs ganska tydligt. Ett konstant surrande är förstås inget jätteroligt men det går väl an med tanke på att hjärnan filtrerar bort det efter ett tag. Men när det ändrar ljudkaraktär var ~10:e sekund så fungerar det inte riktigt så.

En annan nackdel är att fläkten brummar konstant. I min värld borde man kunna ställa in den på att t.ex. värma luften till 19 grader och därefter stänga av sig tills temperaturen sjunkit till 17 grader.


Men vem vet, kanske bara är jag som är överdrivet känslig. Sambon tycker inte att det är ett lika stort problem men ibland undrar jag om hon säger så bara för att inte spä på min avsky mot den.
Oavsett vilket så kommer luftvärmepumpar inte vara välkomna i kommande hus vi ska bo i. Åtminstone inte om huset inte har en planlösning som möjliggör att man kan ha pumpen långt ifrån soffan, något vi tyvärr inte kan ha just nu.
Det låter oroväckande. Jag är relativt känslig för ljudet och byter främst för att min nuvarande låter illa. Dock är det högst troligt att oljudet kommer från att den är trasig, eftersom det kommer från motorn. Själva fläktljudet i övrigt tror jag inte att jag stör mig på. Den sitter en bra bit från soffan, så just det är inget problem. Då kan det bli värre med sovrummet som ligger rakt framför (dock på andra sidan huset) den nuvarande placeringen.

Vilken modell skulle du ha valt idag om du hade chansen?
 
G golfgreen skrev:
Jag har inte haft några personer på plats, utan fått offerter från lokala försäljare via mail bara.
Platsen för innedelen är ovanför entrén och jag tror inte att det finns någon som är direkt lämpligare med tanke på hur huset är byggt.
Utedelen antar jag att man kan sätta var som helst?
Känns placeringen rätt så är det sedan att det blir rätt modell (effekt, luftflöde och rätt funktioner för att eventuellt styra flödet)

Utedelen bör man inte ”sätta var som helst” då man måste tex tänka på kondensvattnet som blir is vid minusgrader samt eventuellt stomljud eller annat ljud som man kan få genom stommen eller vädringsfönster till tex sovrum.

Jagar man billigast möjliga pris hos postorderföretagen som första gångs köpare utan hembesök så är risken rätt stor att när installationsfirman som fått uppdraget till rätt låg ersättning inte kommer lägga ner så mycket tid på att hitta rätt placering och då med kanske halvkrånglig rördragning utan dom vill nog ha en ganska enkel variant så dom hinner till nästa jobb!
Självklart kan man ha turen att det är en riktigt seriös montör men man ska nog inte räkna med detta när man jagar billigast pris på prisjakt eller elektronikvaruhus.
Bara ett litet tips ;)

Är man påläst och har full koll på alla bitar kan man självklart tjäna pengar och handla via postorder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.