Jag har börjat störa mig på att innerdelen till luftvärmepumpen låter illa. Den fanns redan installerad när jag köpte huset för 1,5 år sen så jag vet inte riktigt hur gammal den är, men gissningsvis över 12 år eftersom den förre ägaren inte hade gjort några förändringar på huset. Den har låtit hela tiden, men jag vet inte om det har blivit värre nu eller om jag bara har blivit känsligare.
Det är lite svårt att beskriva ljudet men jag skulle kunna tänka mig att om fläkten vibrerar så låter det liknande. Sänker man fläkthastigheten så minskar även oljudet, så rimligtvis sitter felet där.

Frågan är nu, vad kan det vara för fel och hur kan man i så fall fixa det? Eller är det bättre att köpa en ny? Vid ett nyköp så tar jag gärna en som är väldigt tyst och som går att styra via en app, så ett nyköp har ett mervärde utöver att få en fungerade luftvärmepump. Men slipper jag lägga ut typ 15000 eller vad det kostar, så gör jag gärna det...
 
Är den rengjord ordentligt?
 
useless useless skrev:
Är den rengjord ordentligt?
Antagligen inte... Hur gör man det? Men just fläkten kommer man väl inte åt att rengöra?
 
Kommer oljudet från höger sida kan det vara lagerfel i fläktmotorn, kommer det från vänstersida så kan det vara stödlagret.
Fläkttrumman och värmepaketet kommer man åt genom att ta bort fronthöljet, kanske bara är dom 2 stora nylonfiltren bakom frontluckan som är skitiga om du inte gjort rent dom.
 
A
ja filtren är det första man måste se till att de är rena
 
Nylonfiltren, är det dom platta nätgallren som sitter direkt under locket? Dom har jag gjort rent, men det är också det enda jag har gjort rent.
 
C Comfort Thomas skrev:
Kommer oljudet från höger sida kan det vara lagerfel i fläktmotorn, kommer det från vänstersida så kan det vara stödlagret.
Fläkttrumman och värmepaketet kommer man åt genom att ta bort fronthöljet, kanske bara är dom 2 stora nylonfiltren bakom frontluckan som är skitiga om du inte gjort rent dom.
Det låter från höger sida. Jag vet hur man viker upp fronten, men det är väl typ allt jag vet också. Finns det några instruktioner på nätet nånstans?
 
Nylonfiltren är dom platta nätgaller under luckan som du viker upp.
Manual och servicemanual kan du googla fram eller skriv modellbeteckningen i forumet så kanske någon kan lägga upp detta.
Låter det från höger sida så är risken stor att du behöver byta/reparera den.
 
C Comfort Thomas skrev:
Nylonfiltren är dom platta nätgaller under luckan som du viker upp.
Manual och servicemanual kan du googla fram eller skriv modellbeteckningen i forumet så kanske någon kan lägga upp detta.
Låter det från höger sida så är risken stor att du behöver byta/reparera den.
Vad kan det kosta att reparera? Är det värt att lägga ner det beloppet på en gammal luftvärmepump eller borde jag köpa en ny?
Jag vill nog inte ge mig på att försöka reparera något själv, det kan lätt sluta med att huset blir kallt...
 
Lager kostar ett par hundra men ingen större ide att köpa tjänsten för att byta då du troligen är uppe i samma summa som en ny fläktmotor.
Allt handlar om hur mycket du klarar själv.
Om det är värt att reparera beror på vad det är för märke och modell som du har
 
C Comfort Thomas skrev:
Lager kostar ett par hundra men ingen större ide att köpa tjänsten för att byta då du troligen är uppe i samma summa som en ny fläktmotor.
Allt handlar om hur mycket du klarar själv.
Om det är värt att reparera beror på vad det är för märke och modell som du har
Det är en Panasonic i alla fall. Kommer inte ihåg modellen just nu, men typ HS9 eller nått sånt. Vet inte om det finns flera modeller med liknande namn. Kan kolla upp det senare.
 
Panasonic HE9DKE är det.
 
Såldes 2004-2006 om jag minns rätt.
Kan du inte byta lagren själv eller eventuellt byta fläktmotor själv om den inte är så dyr så vet jag inte om det är värt att köpa fläktmotor samt installation med tanke på att det kan bli lite konstgjord andning på en gammal maskin.
Tyvär vet man inte om den håller 1år eller 10år till.
Troligen behöver den även en ordentlig rengöring av värmepaketet om det inte är gjort på många år.
 
C Comfort Thomas skrev:
Såldes 2004-2006 om jag minns rätt.
Kan du inte byta lagren själv eller eventuellt byta fläktmotor själv om den inte är så dyr så vet jag inte om det är värt att köpa fläktmotor samt installation med tanke på att det kan bli lite konstgjord andning på en gammal maskin.
Tyvär vet man inte om den håller 1år eller 10år till.
Troligen behöver den även en ordentlig rengöring av värmepaketet om det inte är gjort på många år.
Jag har inte gjort rent den på 1,5 år och intrycket av dom förra ägarna är att dom inte gjorde något alls.

Vilken ny modell skulle du rekommendera idag? Ljudnivån är prio, finns den nån som är tystare när den fortfarande är lika effektiv så är det ett stort plus.
 
Ta hem några återförsäljare som på plats kan se alla förutsättningar och ge förslag på modell, kanske är någon annan placering som ger bättre utbyte och kanske även stör mindre med ljud/blåst.

Alternativt lägger du upp planlösning på forumet och skriver vart detta är, årsförbrukning , yta om det inte framgår av planlösning samt hur många som bor i hushållet till att börja med.

Förslag på modell kan vara någon Mitsubishi Electric LN HERO , stora innerdelar ger oftast behagligare karaktär på luftflödet ut ur innerdelen, eller kanske en golvmodell som tex KJ25 eller 35.
Finns flera likvärdiga märken och modeller så det finns att välja på.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.