Kan säga att med FTX och LLVP så sjunker luftfuktigheten drastiskt
Den varma/torra luften som LLVP sprutar ut i rummet gör massor.

Bor i ett relativt modernt trähus men det rör sig en del efter säsongerna.

Sommartid upp mot 60% fuktighet. Nu vintertid ofta runt/strax under 30%

Tror inte det är en helt dålig idé med llvp i ett timmarhus. Men när huset stabiliserat sig i nya nuläget kan det ju finans en del justeringar att göra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Jag eldade i nya kaminen lite väl mycket i helgen, hade 32grader inne under halva lördagseftermiddagen, inte hände något liknande alls.
En tillfällig uppvärming på några timmar torkar inte ut stockar i någon nämnvärd grad - utan det är hur miljön inne är under månader och år som har betydelse och har det varit ganska kallställt tidigare och är Rh mässig i balans med omgivningen utomhus tidigare men nu hålls varmare invändigt så kommer fukten att sakta vandra ur trädet för att matcha Rh-värdet med den varmare luften inomhus än tidigare kallare luften.

Trä agerar delvis som en sorbent och det sker kapillärkondensation av vatten i fibrernas hålrum [1] vars fyllningsgrad till stor del baseras mycket på Rh-värdet är i omgivande luften och inte så mycket baserat på vattnets partialtryck kontra temperatur som det annars hänger på som med en kondensavfuktare är nära kondenspunkt eller inte.

Det är därför som sorbentavfuktare fungerar att hålla kontroll på Rh även i minusgrader då de arbetar med luftens Rh-kvoter ganska oberoende av temperaturen medans en kondensavfuktare arbetar med vattnets partialtryck och när det når 100 % Rh pga. avkylning så fälls det som med temperaturen är över 100% Rh i form av kondens.


Det gör att om huset varit kallställt långa tider så är trädet fuktat med den genomsnittliga Rh under året som det blir även i omgivningens trädetaljer, staket och döda trän utomhus, men när man börja värma huset och inomhustemperaturen blir högre och luften torrare Rh-mässigt (fast det är samma partialtryck på vattenånga i båda fallen) och då börja träet avge fukt för att balansera de nu upplevt torrare värmda luften inomhus och detta är en ganska långsam process på ungefär samma sätt som när färsk ved torkar att det tar många månader och till och med hela år innan det hittat en ny balanspunkt som stämmer med uppvärmningens genomsnittliga Rh inomhus. Och det är den processen TS har sett nu även med plankor och stockar som krymper och kanske även spricker även om det efter 2 år bör ha avstannat.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Capillary_condensation

- engelskspråkigt förvisso men det för att det finns bilder (figur 2 främst) som illustrerar drivkraften för kapillärkondensation som jag inte fann med svenska källor som bara hade textmassor... fyllnadsnivån på dessa kammarna i delar av mikrometer och ännu mycket mindre bestäms mycket av Rh-värdet och inte av temperaturen då i dessa storlekar så är vattnet inte fritt så att det fryser utan hela tiden interagerar med väggmaterialet i ett antal molekylers tjocklek.

I trä brukar dessa hålrum i fibrerna kunna binda vatten molekylärt som kapillärkondensation till ytorna till ca 70% Rh - över det har man nått fibermättnad och alla kapillärhålrum är fyllda med vatten och det börjar finnas fritt vatten och det är då svampar och bakterier kan börja angripa trädet och mögel och röta startar snart då dessa måste ha fritt vatten för att kunna gro och utvecklas.

Därav att det är så viktigt att hålla ned nivån under 70% Rh större delen av året i krypgrunder mm. så att träet inte blir helt fibermättad av vatten och så länge träet är torrare invändigt så klarar den kortare perioder med 70- 95% Rh luftfuktighet runt sig som under rötmånaden under förutsättning att nivån i träet inte på den tiden går över motsvarande 70% Rh och får chans att torka upp igen efter den fuktigare perioden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Tack för svar och funderingar och svar på funderingar i detta och andra ämnen, men nu lämnar Rådbråkad forumet för gott efter att ha gjort upptäckten att MINA INLÄGG REDIGERAS AV "MODERATOR"! ALDRIG I HELA MITT JÄVLA LIV SKALL JAG BESÖKA ETT FORUM MED SÅN SKITNÖDIG JÄVLA POLITISK KORREKTHET, OCH ALDRIG ATT JAG GODKÄNNER DEN TYPEN AV CENSUR! MINA INLÄGG ÄR MINA INLÄGG OCH SKALL ICKE REDIGERAS; PUNKT JÄVLA SLUT!!
parsen parsen skrev:
Detta hör inte riktigt till ämnet, men vill bara varna lite. På timmerhuset jag köpte för 2 år sedan satt en ute-del på en LLVP på timmerväggen. Vi har inte kört den då den enl. förre ägaren inte fungerat sista året denne bodde där.

Nu har det gått ett tag och vi renoverar. Vi upptäcker att från insidan är en av stockarna helt slut. Det verkar inte bättre än att timmerstommen bakom/under ute-delen har ruttnat och kryp har börjat äta upp stockarna. Tre stycken kommer behöva bytas. Säkert pga felaktig hantering av vattnet av tidigare ägare. Men ser man inte upp med hur kondensen hanteras från en LLVP på ett timmerhus kan det bli mycket dyrt. De flesta försäkringsbolag skriver sig fria för rötskador med.
Jo, det tycker jag verkligen att det gör, tillhör ämnet alltså! "Luftvärmepump i timmerhus en dålig ide?" är rubriken, och under den rubriken torde all diskussion platsa, som faller under den.
Fy fan säger jag, vet du hur länge pumpen suttit monterad? Och Hur? Markstativ, väggstativ, vägghängd? Har sett ett par riktigt otäcka exempel på "vägghängd" där löv och allsköns bråte, även väggen bakom, komposterats till matjord och på insidan växte svampar typ flällig bläcksvamp
 
Jag har luftvärmepump i ett gammalt timmerhus och har inte upplevt några av problem i tråden. Har även en kamin och eldar ibland så det är 33-34 grader i ett rum. Inga problem med ljud och springorna mellan golvplanken är bara några mm trots att värmepumpen blåser snett nedåt hela dagarna.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
S
Nu har du huset uppvärmt hela tiden och innan luftvärmepumpen installerades så var det bara underhållavärme mestadels?
I så fall är det den ändrade användningen med permanent uppvärmning som gör att huset torkat.

Jag gissar att du har det ganska varmt också?

Du får börja med en luftfuktare eller nåt.
 
R Rådbråkad skrev:
Jo, det tycker jag verkligen att det gör, tillhör ämnet alltså! "Luftvärmepump i timmerhus en dålig ide?" är rubriken, och under den rubriken torde all diskussion platsa, som faller under den.
Fy fan säger jag, vet du hur länge pumpen suttit monterad? Och Hur? Markstativ, väggstativ, vägghängd? Har sett ett par riktigt otäcka exempel på "vägghängd" där löv och allsköns bråte, även väggen bakom, komposterats till matjord och på insidan växte svampar typ flällig bläcksvamp
Pumpen var från 2002-2004 någon gång så den hade nog gått 15-18 år. Vägghängd ca 1.5 meter från backen. När jag tog bort den så fanns där inga spår efter löv eller annat organiskt bråte.

Nu när jag köpt en LLVP till sommarstugan (även den timrad) så har vi valt att ha den på markstativ, extra långt ut.
 
Om bullrandet kommer från utedelen så rekommenderar jag att byta gummikuddarna (om du har sådana) mot fjädrar, det blir stor skillnad i hur mycket ljud som överförs till husstommen. Vad gäller uttorkningen så är det ju som tidigare skrivits att i värmeläget sker ingen aktiv lufttorkning men ett varmt hus med cirkulerande luft blir ju ändå torrare, konstigt att ni fått så stora förändringar. När vi installerade LLV-pump i vårt jättegamla timmerhus så märkte vi knappt några förändringar alls.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.