Jag funderar att på att installera en PANASONIC CU/CS-CZ25WKE i ett sovrum 18 m2 för värme och kyla.Skulle det fungera?

Hur störande är fläktljudet från innedelen? Avger även innedelen några störande ljud vid avfrostning?

Det står att lägsta värmeeffekt är 850 Watt. Fungerar det i ett 18 m2 rum eller blir det problem med många till och frånslag?

Skulle det kanske vara bättre med en Polario slimline 09 som har 320 W som minsta värmeeffekt? Den känns lite mer osäker pga billig och mer okänt fabrikat.

Finns det några andra bra alternativ för värme och kyla i ett 18 m2 sovrum?

(Sovrummet ligger på övervåningen.)
 
Det kan knäppa en del i plasten i samband med avfrostningarna men man brukar vänja sig vid det. Blir mycket on/off om den bara ska värma 18 kvm med stängd dörr.
 
J Josth skrev:
Det kan knäppa en del i plasten i samband med avfrostningarna men man brukar vänja sig vid det. Blir mycket on/off om den bara ska värma 18 kvm med stängd dörr.
Blir det några ljud även från innedelen vid till och frånslag? Och kan många till och frånslag förkorta livslängden mycket?
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Det blir ytterst lite ljud vid till-/frånslag men man märker ju det på varierande värme och luftflöde. Ja man säger att många on/off sliter mer kompressorn i långa loppet. Kan man klara sig med ett tillslag per timme i snitt så är det dock helt okej för en kompressor.
 
Tänk på att det kan pysa och väsa från innerdelen när köldmediat cirkulerar så är man väldigt ljudkänslig så kanske det inte är någon höjdare i ett knäpptyst sovrum.
 
Jag har en från Jula i sovrummet, den har ett tyst läge, den hörs knappt alls då, jag gissar att den även tar ner effekten (inverter) då eftersom det inte fryser i innedelen fast det är 15 gr. i sovrummet
 
P Plutus skrev:
Jag har en från Jula i sovrummet, den har ett tyst läge, den hörs knappt alls då, jag gissar att den även tar ner effekten (inverter) då eftersom det inte fryser i innedelen fast det är 15 gr. i sovrummet
Är den inställd på 15 grader? Vad är det för modell? Hur många m2 är rummet och går det bra med stängd dörr?
 
Jag skaffade nyligen en LLVP till mitt kontor på 15 kvadrat. Skönt med svalka på sommaren. Det går galet snabbt att få ner temperaturen, men sen blir det svinkallt så jag sitter och fryser. Det är som att lägsta kyleffekten blir för hög så den kyler trots att den gott och väl har nått den inställda temperaturen. 🤔
 
Det gäller att ställa temperaturen exakt rätt för att det inte ska bli för kallt. Sedan använda kyl-läget och inte AUTO-läget. Då fungerar det för mig i alla fall.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T tomasfr skrev:
Jag skaffade nyligen en LLVP till mitt kontor på 15 kvadrat. Skönt med svalka på sommaren. Det går galet snabbt att få ner temperaturen, men sen blir det svinkallt så jag sitter och fryser. Det är som att lägsta kyleffekten blir för hög så den kyler trots att den gott och väl har nått den inställda temperaturen. 🤔
Vad är det för fabrikat/modell?
 
  • Gilla
Vindens
  • Laddar…
  • Älska
MONTREAL
  • Laddar…
Det är en bra modell och fabrikat. Slimmad innerdel för begränsade utrymmen.
 
Den har 22 dB för som lägsta ljudnivå för innedelen medan Panasonic har 20 dB . Är det något man kommer att märka i praktiken?
 
Det är väldigt lågt så det går förmodligen inte att höra. Minns jag rätt krävs det 3 dB skillnad för att man ska höra det.
 
Skulle det fungera att placera luftvärmepumpen (LVP) enligt bild? Min tanke är att den normalt används för värme/kyla i sovrummet. Men även kunna värma hela övervåningen på 90 m2 tillfälligt om det skulle bli något problem med värmesystemet för resten av huset. Det är en korridor utanför sovrumsdörren med dörrar till allrum, två sovrum och badrum.
 
  • Enkel skiss av rum med garderober, fönster och en LVP (luftvärmepump) markerad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.