Hej!

Har upptäckt ett problem med montering av våran luftvärmepump som sitter för nära ett stuprör. Det har gjort att det har frusit i stupröret då det blåser kallt på stupröret.

Köpte huset förra vintern och då hade vi inte detta problem vad jag såg..
Förra ägarna installerade värmepumpen på sommaren innan vi köpte. Tror ni man kontakta dom som montera värmepump och se till att dom för komma och göra om eventuellt stå för kostnaden om något gått sönder då det kommit istappar från luftning i taket?
 
  • Närbild på en svart stupränna med tätningsmassa mot en vit träfasad under ett takutsprång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhus elskåp och rör täckta med snö vid en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är skadan? Har du en ispropp i själva stupröret? Oavsett är det inte möjligt att kräva någon på något tyvärr.
 
Ni får nog stå för alltihop själva.
Sen vill jag nog påstå att det enklaste är att göra en knyck på stupröret så att det kommer vid sidan, enkelt att göra själv.😉
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hela röret är fullt med is. Tänker om stupröret har expanderat sönder eller hoppat isär i luftningen, risken finns ju då att vatten kommer in i taket. Du tror inte heller man får hjälp att flytta den av företaget som installerat den?
 
P pellebre skrev:
Hela röret är fullt med is. Tänker om stupröret har expanderat sönder eller hoppat isär i luftningen, risken finns ju då att vatten kommer in i taket. Du tror inte heller man får hjälp att flytta den av företaget som installerat den?
Nej, den analysen är fel. Ingen händer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ni får nog stå för alltihop själva.
Sen vill jag nog påstå att det enklaste är att göra en knyck på stupröret så att det kommer vid sidan, enkelt att göra själv.😉
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, den analysen är fel. Ingen händer.
Okej? För man ser helavägen upp till råspåneten om man tittar upp i luftningen.
 
Blåser det kallt på stupröret är nog utedelen monterad åt fel håll.
Med det sagt tror jag det är vädret i allmänhet som spökar.
Det där ser inte klokt ut, kan vara läge och värma på med en värmepistol och smälta bort vattnet för att inspektera om det hänt något inne i taket.
Och är allt ok köp en värmekabel och stoppa in i röret och rensa utloppet på stupröret.

Vänj dig med att det är du själv som får fixa saker då det är du som ansvarar för ditt hus.
Lycka till

/Workingclasshero
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B
P pellebre skrev:
Du tror inte heller man får hjälp att flytta den av företaget som installerat den?
Nope.

Byt det när våren kommer.
Elkabel i röret, eller byta position är det minsta du bör göra.

Ibland kan det bli sådär vid vissa väderlägen, där solen smälter på taket och så fryser det på direkt efter. Det behöver inte ens vara värmepumpens fel. Ibland måste man ha värmekabel om man ska vara helt säker att det inte fryser på i röret.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ni får nog stå för alltihop själva.
Sen vill jag nog påstå att det enklaste är att göra en knyck på stupröret så att det kommer vid sidan, enkelt att göra själv.😉
Jo det blir nog till att göra det. Blev lite nojig när det hängde istappar från luftningen och har ingen inspektionslucka för att se. Har platt tak med ca 50cm utrymme.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Blåser det kallt på stupröret är nog utedelen monterad åt fel håll.
Med det sagt tror jag det är vädret i allmänhet som spökar.
Det där ser inte klokt ut, kan vara läge och värma på med en värmepistol och smälta bort vattnet för att inspektera om det hänt något inne i taket.
Och är allt ok köp en värmekabel och stoppa in i röret och rensa utloppet på stupröret.

Vänj dig med att det är du själv som får fixa saker då det är du som ansvarar för ditt hus.
Lycka till
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Blåser det kallt på stupröret är nog utedelen monterad åt fel håll.
Med det sagt tror jag det är vädret i allmänhet som spökar.
Det där ser inte klokt ut, kan vara läge och värma på med en värmepistol och smälta bort vattnet för att inspektera om det hänt något inne i taket.
Och är allt ok köp en värmekabel och stoppa in i röret och rensa utloppet på stupröret.

Vänj dig med att det är du själv som får fixa saker då det är du som ansvarar för ditt hus.
Lycka till

/Workingclasshero
Blir nästa veckas projekt när det blir några grader varmare 😅
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H
Står Is i ett par av mina rör med.
Jag har ingen pump i närheten utan det är vädret iår som gjort sitt med kallt varmt snö regn.
 
Jag fattar inte varför du tror att luftvärmepumpen orsakat isen på och i stupröret. Det är ju snö överallt på bilden. Det är ju istappar även där stupröret möter taket.

Varför tror du att luftvärmepumpen har orsakat isen i stupröret? Hela vägen upp också?

Borde du inte ha typ 200 grader varmt inomhus för att den matten ska gå ihop?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
Skulle va lite nyfiken på varför det hänger is i takfoten.
Det får du inspektera
 
Mja, den blåser ju ut kallt, så nåt har det nog hjälpt till?
Men annar är det ju helt klart stuprörsisväder.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte varför du tror att luftvärmepumpen orsakat isen på och i stupröret. Det är ju snö överallt på bilden. Det är ju istappar även där stupröret möter taket.

Varför tror du att luftvärmepumpen har orsakat isen i stupröret? Hela vägen upp också?

Borde du inte ha typ 200 grader varmt inomhus för att den matten ska gå ihop?
Grannen hade fått samma problem när han hade installerat hemma hos honom. Han installera samtidigt som dom förra ägarna och inte haft problemet innan på 20år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.