Hej allihopa!

Nu när kylan smyger sig på har jag lite funderingar på hur jag ska spara så mycket el som möjligt.
Köpt ny LVP som installeras här i slutet av månaden.
Min fråga är när det är dags att skruva på elementen? Bör man skruva på alla i huset eller några enstaka? Ligger runt 20-21 grader inne nu. 2 grader ute. Är det ”farligt” för huset att något rum vi inte använder är stängt och elementet där inne avstängt också? Tänker typ fukt och dylikt.

Tänker något i stil med att ju färre element ju mer behöver de jobba, men samtidigt kanske det inte gynnar om alla är på heller. Ja ni förstår. Kanske bara dumt att låta LVP värma helt just nu utan några element på alls?
Bor i 1,5 plans hus ca 145kvm. Pumpen sitter på nedervåningen.

Bästa hälsningar
S
 
Värmepumpen ska värma så mycket som möjligt. Ställ ner elementen så mycket det går utan att det blir för kallt. Det är dumt att stänga av värmen helt i rum som inte används, men man kan sänka temperaturen rejält.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Värmepumpen ska värma så mycket som möjligt. Ställ ner elementen så mycket det går utan att det blir för kallt. Det är dumt att stänga av värmen helt i rum som inte används, men man kan sänka temperaturen rejält.
Tack för bra svar, just nu är det 20,8 på nedervåningen. Vi klarar oss rätt bra på det även om det är kyligt på morgnarna. Inget element alls är på. Men det är alltså ok? Men när det börjar bli för kallt för oss så alltså på med 1-2 element på nedervåningen och kanske öppna alla dörrar?

Hur skulle du göra på övervåningen? Har 3 sovrum och ett allrum, använder 2 av sovrummen, ett står bara, och i allrummet leker barnen en del. Element finns i varje rum. Inkl badrum.
 
Öppna alla dörrar.
Ställ LVP på 21-22 grader. MAX fart på fläkt.
Ställ element som ”reserv” typ 12 grader.
Sätt element i toa/bad så det är komfort.

Om det blir kallt i något avlägset rum, höj element där.

Vad har du för ventilation?
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
När du skriver LVP, menar du luft/vatten kopplat till ditt värmesystem eller luft/luft som blåser ut i ett rum?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
..och vad är det för element du pratar om, vattenvärmda eller elektriska?
 
A A bygg skrev:
Öppna alla dörrar.
Ställ LVP på 21-22 grader. MAX fart på fläkt.
Ställ element som ”reserv” typ 12 grader.
Sätt element i toa/bad så det är komfort.

Om det blir kallt i något avlägset rum, höj element där.

Vad har du för ventilation?
Tack!
Mekanisk frånluft, har ingen aning om hur det funkar men någon kanske kan förklara för mig haha.
Då sänker jag från 24 på pumpen till 22, Max är den på. Sen elementen på bara lite. Känns som de inte ens kommer göra nytta då?
 
P Plutus skrev:
När du skriver LVP, menar du luft/vatten kopplat till ditt värmesystem eller luft/luft som blåser ut i ett rum?
Sorry, luftvärmepump! Luft luft.
 
D Dilato skrev:
..och vad är det för element du pratar om, vattenvärmda eller elektriska?
olje och enstaka elektrisk!
 
S Solimelo skrev:
olje och enstaka elektrisk!
Dom är väl båda elektriska. El-element är den sämsta uppvärmningsmetoden kostnadsmässigt så allt annat är att föredra, så se till att minimera användningen så sparar du pengar. Sen kan det ju vara så att man måste stödja med element ändå.
 
B
Vill minnas att försäkringsbolag (jag kan vara fel ute, är inte helt säker) kan ge nedsatt ersättning om frysskada på vattenrör inträffar om man har kallare än 15C inne. Exakt krav borde gå att hitta i villkor för just din försäkring.

Det finns nog en hel del marginal på dessa 15C. Men går det vattenrör inuti en halvdåligt isolerad yttervägg t.ex. så bör man tänka till lite innan man skruvar ner värmen för mycket på just det rummet.
 
  • Gilla
Etho1
  • Laddar…
Pumpen ska gå hela tiden elementen drar du på i när det krävs men har du bara en inne del ? isf hade jag genast installerat en del lvp
 
Elementen har väl termostater?
I så fall kan du ha dem på hela tiden men ställa ner termostaten så lågt så att det ändå är luftvärmepumpen som värmer i första hand och att elementen stöttar där/när det behövs
 
  • Gilla
Solimelo
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Elementen har väl termostater?
I så fall kan du ha dem på hela tiden men ställa ner termostaten så lågt så att det ändå är luftvärmepumpen som värmer i första hand och att elementen stöttar där/när det behövs
Precis min tanke. Än så länge håller pumpen det rätt bra där nere, så elementen kommer knappt gå på om jag ställer på t.ex 18 grader. Men kan nog bli så att det kommer behövs när det blir riktigt kallt.
 
S Solimelo skrev:
Precis min tanke. Än så länge håller pumpen det rätt bra där nere, så elementen kommer knappt gå på om jag ställer på t.ex 18 grader. Men kan nog bli så att det kommer behövs när det blir riktigt kallt.
Precis. Har du många/alla element på men med lågt ställd termostat så har du ju en bra frostvakt ifall det kommer en riktigt köldknäpp och/eller luftvärmepumpen av någon anledning lägger av. Särskilt viktigt om du ska vara bortrest. Extra viktigt kanske om du har områden med ledningar med frysningsrisk.
Kan du bara ställa termostaterna tillräckligt lågt så finns det sen inga besparingar att göra på att själv springa runt och knäppa på och av på elementen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.