Golvvärme i ett garage är ju rätt så praktiskt, speciellt om man ska meka lite ibland. Golvet torkar upp snabbt när man kör in med snöiga fordon, och det är skönt när man ligger och kryper under något. Kräver ju dock att man mer eller mindre alltid har samma temperatur.
Men om det ska värmas av en luftvärmepump så tror jag att det är bättre att avvakta med golvvärmen tills du har ett hus med en bättre värmekälla att mata från, som sagts tidigare i tråden.
 
Jao. bara ett element? Kan man ju alltid förbereda för element sen också även om de inte kommer användas eller inte kanske.

Jo, alltid skönt med golvvärme så men som alla andra vill man alltid ha billigaste sättet så som ni säger, om luft-luft funkar lika bra och är billigare och man kan ha låg tempo och sen höja lite snabbt när det behövs så kan man börjar med det.
 
Ha som utgångspunkt att det alltid blir dyrare att värma med golvvärme än att värma till samma temperatur med radiatorer. Det finns undantag, men normalt blir det dyrare med golvvärmen. Detta att golvet känns varmt gäller inte heller utan förbehåll. I ett normalt isolerat hus kommer golvet att skilja sig max ett par grader från luftens temperatur. Håller man 10 grader med golvvärme kommer golvet inte vara mer än kanske 12 grader, och det känns inte varmt. Även om man håller 20 grader så kan man slås av att golvet inte känns överdrivet varmt.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Aha. ska tänka på det.
 
Nu har jag lite fler frågor, fast nu är det mer i form av yta, storlek och fördel och nackdel beroende på hur jag ska bygga.
Plattan är 12x7m till yttermått. Får gärna komma med för och nackdelar även i annat än bara värme Men har fastnat i två sätt att bygga.
1. Så som många tycker att jag ska bygga på annars "dum" är: ta ramverktakstolar över hela garaget och sätt det på en t.ex en höjd på 3.5m och sen göra en övervåning över hela. för man tjänar i allt på det, ekonomiskt, utrymme osv.
2. Jag är lite mer sugen på att bygga med ramverktakstolar men bara 3.5m med övervåning och undervåning får en vanlig takhöjd på t.ex 2.5m och resten 8m köra saxtakstol och kunna sänka alla ytterväggar t.ex till 2.5m och ändå ha typ 3.5m mitt i garage(för möjlighet hiss bil).
Och för min del tycker jag man borde kunna tjänar i alt. 2 på materialkostnad en del. byggnaden blir ju t.ex lägre bl.a

Men fråga jag nu även mest var intresserad av. Uppvärmningskostnad och energi att värma upp osv, För min del känns det så att alt. 2 mindre yta? och är det nån skillnad i uppvärmning, tjänar man nånting på det? jämfört med alt.1?
 
Det blir snarare mindre volym att värma, än mindre "yta". Det var kanske det du tänkte på. Dock tror jag att jag hade satsat på alt 1 med enklare byggteknik, färre vinklar på taket, "rakare" konstruktion med enklare lösningar, osv.
 
jo, menade mindre volym.
Jo, det kanske är sant, kanske enklare så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.