F
Men du säger att du har en tunn garderobsdörr mellan innedelen och vinden. Om du öppnar den mitt vintern och mängder med varm luft , som kanske i innehåller mängder med fukt för du just nyduschat och sen hällt ut pastakastrullen i diskhon, strömmar ut i den lite svalare vinden och vidare in i frigoliten och avger allt sitt vatten där... Det är vad kondens handlar om.
 
Jag lovar att aldrig duscha, koka pasta och inspektera vinden samtidigt. Blir du lugnare då ?

Skämt åsido, jag förstår vad du menar, och visst är det så fukt uppstår.
Tror i ditt exempel inte just frigoliten är problemet dock. Antagligen är hela vinden kall och det kommer bli kondens på alla kalla ytor som den varmare, fuktigare, ångan träffar.

Vad jag får göra är att issolera upp den tunnare dörren lite och sedan ev. ventilera vinden med mitt FTX aggregat så jag får dels genomströmning och inte stillastående luft som blir unken, och dels får lite värme, så att kondensen luftas bort, i den mån det går att göra.
Luften från ett FTX aggregat borde ju vara rätt torr, då luften kommer utifrån och bara värms upp, och inte har någon möjlighet att binda vatten, förrän den då går in på min lilla sidovind och där transporterar bort den ev. fukt som där finns.

Hur låter det ?
 
Tror det är viktigare att isolera dörren än luftspalten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.