Bödde skrev:
.
Sen vet jag inte varför du vill ha plasten i taket mellan 70-skivan och 45-skivan? Ångspärren ska (så vitt jag vet) ligga innerst, alltså direkt innanför innetakbeklädnaden. Det finns kanske olika byggsätt, men dubbelkolla det iaf.
Tänkte att man kunde dra all el i taket och slippa "punktera" ångspärren.
Sen funderar jag på vad som händer ifall man spikar panelen direkt på takstolarna med plasten ytterst, det blir ju en MASSA små hål för alla spikar i plasten.
 
BBJB skrev:
Tänkte att man kunde dra all el i taket och slippa "punktera" ångspärren.
Sen funderar jag på vad som händer ifall man spikar panelen direkt på takstolarna med plasten ytterst, det blir ju en MASSA små hål för alla spikar i plasten.
Aha, ja, det var en god tanke.
De jag har frågat kring punkteringsproblemet, som oxå gäller fuktspärr i badrum (fast då är det ju givetvis mer känsligt), är att det inte är ngn fara eftersom man "klämmer" brädan/taktäckningsmaterialet mot regeln - och därmed håller det tillräckligt tätt.
Jag är bara rädd att du skapar problem med plasten inne mellan lagren. Proffsen (dvs inte jag) pratar om kondenseringspunkt och var den inträffar bl a beroende på hur mycket isolering du har i vägg/tak.
Plastens roll är ju att stoppa fukten innan den kommer ut i konstruktionen.
Ditt tänkte byggsätt med plasten inne i isoleringen kanske inte alls spelar någon roll, men dubbelkolla för säkerhets skull.
Som föregående skrivare funderar jag oxå på luftspaltens djup. Det kanske inte finns något matematiskt perfekt som passar alla hus, men en gammal snickare jag frågade, som oxå jobbar med byggnadsvård, menade att "det ska vara 3 cm luftspalt, varken mer eller mindre". Hans argument var att det (givetvis) inte ska vara för lite ventilation, men inte heller för mycket. Luften bär ju på fuktighet som konstruktionen inte kan hantera om spalten är för djup. Därför var det enligt honom perfekt med 3 cm.
Det skadar ju inte å dubbelkolla även detta :)
 
Bödde skrev:
Aha, ja, det var en god tanke.
De jag har frågat kring punkteringsproblemet, som oxå gäller fuktspärr i badrum (fast då är det ju givetvis mer känsligt), är att det inte är ngn fara eftersom man "klämmer" brädan/taktäckningsmaterialet mot regeln - och därmed håller det tillräckligt tätt.
Jag är bara rädd att du skapar problem med plasten inne mellan lagren. Proffsen (dvs inte jag) pratar om kondenseringspunkt och var den inträffar bl a beroende på hur mycket isolering du har i vägg/tak.
Plastens roll är ju att stoppa fukten innan den kommer ut i konstruktionen.
Ditt tänkte byggsätt med plasten inne i isoleringen kanske inte alls spelar någon roll, men dubbelkolla för säkerhets skull.
Som föregående skrivare funderar jag oxå på luftspaltens djup. Det kanske inte finns något matematiskt perfekt som passar alla hus, men en gammal snickare jag frågade, som oxå jobbar med byggnadsvård, menade att "det ska vara 3 cm luftspalt, varken mer eller mindre". Hans argument var att det (givetvis) inte ska vara för lite ventilation, men inte heller för mycket. Luften bär ju på fuktighet som konstruktionen inte kan hantera om spalten är för djup. Därför var det enligt honom perfekt med 3 cm.
Det skadar ju inte å dubbelkolla även detta :)
Ang luftspalten så har jag pratat med 2st snickare och dom kör alltid med 22mm luftspalt så jag hoppas det ska duga.

Sen läste jag i gör det själv angående plasten en bit in i isoleringen, där angav dom att man kan ha upp till 70mm in om man har 300mm isolering. Så det borde fungera med 45mm in med 140 isolering?

Men jag ska försöka dubbelkolla även detta med snickarna.

En sak jag undrar är hur man ska avsluta med plasten mot gavlarna?
Räcker det att lägga överlappande plast innanför gipsskivan eller måste den klämmas fast med reglerna som vi bygger på gavlen (45mm) ?

Mvh Jonny
 
BBJB skrev:
Ang luftspalten så har jag pratat med 2st snickare och dom kör alltid med 22mm luftspalt så jag hoppas det ska duga.

Sen läste jag i gör det själv angående plasten en bit in i isoleringen, där angav dom att man kan ha upp till 70mm in om man har 300mm isolering.

Mvh Jonny
Strålande :)
 
Var över å pratade med en av snickarna igår.

Han rekomenderade starkt att använda plast i vägg om vi har det i taket.
En sak jag inte hade tänkt på var att nocken ska kunna släppa ut luft. Blir till å borra lite hål längst nock brädan.
Sen blir det upp på taket i sommar och försöka göra nå tak över dessa hål med takpapp för att vara på säkra sidan.

Sen kunde man köra med ångspärren 1/3 in i isoleringen.

Mvh Jonny
 
BBJB skrev:
Sen kunde man köra med ångspärren 1/3 in i isoleringen.

Mvh Jonny
Bra å veta inför framtida byggen!
 
Måste man ha nockventilation? Vissa hävdar ju att det kan bli för mycket ventilation, som drar in fuktig luft och att man kanske skall begränsa ventilationen istället.
Du har ju redan kanaler från kattvind till kattvind. Om det nu behövs mer ventilation, är det då inte möjligt att ha justerbara ventilationsutsläpp i gavelspetsarna, eventuellt förstärkt med en liten kanalfläkt. På så sätt kan ventilationen regleras lite grand. Och kanske styra fläkten/fläktarna med en fuktsensor om det skulle behövas.
 
Oj.

Jag vet faktiskt inte hur man ska göra.
Tänkte borra typ 2st 16mm hål mellan varje takstol i nocken, Har spikat upp ventinock plastvemtilering på nocken så det inte ska kunna "regna" in i dessa hål.

Ska testa med det och blir det knas får man sätta igen dessa lufhål.

Hur menar du med gavelventilation?
Spara lite upptil med isoleringen och köra ventilation gavel till gavel i nock?
 
När jag nästan hade skrivit färdigt mitt inlägg så försvann plötsligt alltihop, jag försöker igen.

Nu är jag som sagt amatör som planerar ett liknande projekt framåt vårkanten.
Nockventilation är säkert mycket effektivt, det blir väl en slags skorstenseffekt och suget blir jämnare fördelat med hål i råsponten mellan takstolarna.
Det är bara det att jag är starkt emot att ta upp hål längst upp på taket även om det finns regnskydd som du redan monterat. Någon som kan får gärna försöka övertyga mig om att jag har fel, men det känns som att jag inte har kontroll över vad som händer om säg 15-30 år.
Mina takstolar påminner mycket om dina (38 grader), bara det att jag skruvlimmade en plywoodförstärkning i triangeln högst upp. Där funderar jag på att ta upp hål, ca 80-100 mm just för att få luftgenomströmning mellan gavelspetsarna. Men jag måste mäta lite noggrannare, tyvärr befinner sig objektet på 23 mils avstånd.
Jag tänker inte isolera hela vägen upp till nocken utan lämna plats för fri luftgenomströmning.
Ja, nu skrev jag "justerbara ventilationsutsläpp", jag vet inte ens om det finns sådana. Vad jag tänkte på var ventilationsgaller, säg med 100 mm anslutning, där man vid behov kan montera en kanalfläkt, kanske en vid varje gavel. Jag tänker i alla fall förbereda eldragning för fläktar och även för någon form av fuktsensor.
Självdraget är troligen betydligt sämre med min tänkta ventilationen, frågan är väl egentligen hur mycket som behövs, många lärda tvistar ju om detta. Det finns många trådar om luftspalter, mest då under "Tak o vind" eller "Isolering".
Och då upptäckte jag att företaget Ventotek har en lösning med sensorer och fläktar, fast mer omfattande (och dyrare?). Finn bl a i tråden "Dilemma ang luftning av vind". Tyvärr behärskar jag inte tekniken att hämta in tråden hit (pensionär du vet).
Men oavsett vilken väg du väljer ang ventilationen så ser jag fram emot att få ta del av dina erfarenheter när det gäller det fortsatta arbetet med cellplast (skruvning, limning mm)
 
Väldigt många hus har oisolerade kattvindar och en liten vind ovanför "hanabjälken", precis som du kommer att skaffa. Även jag har en del av mitt hus så. Gavel- & nockventiler sköter ventileringen enklast. Nocken vill man ju inte ha hål i, och det behövs heller inte i denna konstruktion. Som jag förstår det är det bara om man isolerar hela taket från takfot till nock som nockventilation ev är nödvändigt. Bor man lite blåsigt och huset ligger i nord - sydlig riktning så kan jag tänka mig att det kan räcka med enbart takfotsventilation. Samma sak med luftspalten. Bor man som jag lite blåsigt (Skåne) så räcker 22mm hur bra som helst.

Huruvida plast behövs el inte så vill jag påstå att med klen isolering och alla material hygroskopiska så funkar det utan, eftersom hela väggen/taket blir lite uppvärmda och således ingen kondensutfällning. Med tjock isolering och icke hygroskopiska material så är plasten nödvändig. I ditt fall rekommenderar jag plasten varmt.

Personligen tycker jag det är dumt med kalla dragiga utrymmen. Det är mycket bättre att isolera från gavelfot till nock. Det bör i normalfallet dessutom vara enklare. När det gäller ombyggnad av äldre hus så är det dock inte säkert att det är praktiskt/vettig görbart.

Hur menar du med gavelventilation?
Spara lite upptil med isoleringen och köra ventilation gavel till gavel i nock?
Ja.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.