Hej.

Vi ska inreda våran kallvind men har nu funderat på en sak.
Luftspalten ska ju gå från takfoten upp till nocken och vidare till nästa takfot.

Just nu sitter det några skivor som är drygt 20mm tjock, bröt bort dessa på ett ställe för att kolla om man såg ut bakom dessa. Men det är tätt med brädor samt putsen på fasaden går ända upp mot takbrädorna.

Är det nånting man måste typ borra hål igenom så luften får en chans att ta sig in och cirkulera?
Lika i nocken, ska det vara "utsläpp" där också? Just nu är det tätt även där, iofs utav takpapp och den vill man ju gärna ha hel?
131025-IMG_20131025_093744_451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
131025-IMG_20131025_093836_410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Jonny
 
Redigerat:
Ja, precis som du säger ska det vara en luftspalt mellan svallen, som man ser undersidan på, och skivmaterialet (vi använde masonit).
Hur ser det ut under takskägget? Om du gör hål i fasaden, syns dessa hål utifrån i så fall? Om så är fallet kan du ju "bygga in" hålen du gör (jag hade inte borrat utan tagit bort alltihop) genom att sätta glest med brädor under takskägget. Glöm inte nätet mot insäkter...
 
Jo hålen kommer synas, men det är iofs någonting man kan bygga in sedan utifrån.

Vi tänkte använda 70mm cellplast mot "råsponten" och med denna fixa luftspalt, lägga 22mm reglar som sedan cellplasten monteras imot, sedan vanlig mineralull.

Jah har även sådana där skivor på gavlarna, är det någonting man kan regla upp på eller ska dessa tas bort?
Gavlarna består utav, Puts, hampa/hönsnät/Stående brädor som syns på bilden och sedan dessa mjuka skivor.

Mvh Jonny
 
Ja, just det, hålen kan ni gömma i takskägget så det blir inget problem.

Aha, ja, det funkar säkert. Jag kan inte cellplast så jag kan inte uttala mig om det...

Nej, masoniten kan du inte regla mot, alltså inte enbart masoniten.
 
Har suttit och funderat ett tag på luftspalten.
Vi kommer bara isolera fram till stöttorna och avsluta med vägg där, blir alltså "kattvind" bakom stöttorna med inspektionsluckor. Borde det inte fungera med ventil på vardera hörn utav långsidorna för att få luftcirkulation som kan vandra via taket? Då slipper man ju göra en massa hål som ändå blir i samma utrymme som allt annat?

Mvh Jonny
 
BBJB skrev:
Har suttit och funderat ett tag på luftspalten.
Vi kommer bara isolera fram till stöttorna och avsluta med vägg där, blir alltså "kattvind" bakom stöttorna med inspektionsluckor. Borde det inte fungera med ventil på vardera hörn utav långsidorna för att få luftcirkulation som kan vandra via taket? Då slipper man ju göra en massa hål som ändå blir i samma utrymme som allt annat?

Mvh Jonny
Aha, jag förstår... Tja, om ni öppnar ventiler in så borde det ju räcka! Detta byggsätt har jag själv aldrig behövt ställas inför, så ställ frågan till fler personer, bara så det inte blir problem i framtiden.
 
Det bästa av allt är ju att ni har möjlighet att inspektera utrymmet!
 
takstol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser själva strukturen ut.
En till fundering angående takstolen, finns det några tillgänliga program/kalkyler för hållfasthet på takstolar?
Skulle vilja flytta upp "tvärslaget" 125mm som regeln är.
Idag är det 195mm till underkant vilket känns lågt.

Frågan är om en sådan grej försvagar takstolarna för mycket, eller om det inte blir någon direkt skillnad.
Det är svart tegel på idag.

Mvh Jonny
 
BBJB skrev:
[bild]
Så ser själva strukturen ut.
En till fundering angående takstolen, finns det några tillgänliga program/kalkyler för hållfasthet på takstolar?
Skulle vilja flytta upp "tvärslaget" 125mm som regeln är.
Idag är det 195mm till underkant vilket känns lågt.

Frågan är om en sådan grej försvagar takstolarna för mycket, eller om det inte blir någon direkt skillnad.
Det är svart tegel på idag.

Mvh Jonny
Ja, säkerligen! Men om man kan som privatperson få del av en såda, det vet jag inte...
Prova ring till en takstolstillverkare, sök på nätet så hittar du flera stycken. Om du är "lite ful" skulle du ju kunna säga att du planerat för ett bygge, mäta in din takstol exakt, och sedan säga att du vill ha tvärslån på den höjd du vill ha. Om detta inte är möjligt pga hållfastheten kommer takstolstillverkaren tala om det för dig...
 
Datorprogram för beräkning av takstolar medföljer som bilaga till Takstolsboken som kan lånas på närmaste bibliotek.
 
Det ska kollas upp, tackar.
 
Nu har vi höjt tvärslaget 80mm vilket verkar fungera. taket har inte satt sig.

Tänkte börja regla upp gavlarna nu i helgen, en sak jag funderar på är ifall det behövs plast "ångspärr" på gavlarna?

Väggen består utav Puts/hönsnät/hampa - Stående brädor - och 20mm mjuk skiva som syns på bilderna.

Fungerar det utan eller lär jag ha plast även på gavlen, blir självklart plast i taket.

Tänkte köra taket på följande vis.

Tegelpannor / takpapp / brädor / 22mm luftspalt / 70mm cellplast / 70mm mineralull / plast / 45mm mineralull / Panel.

Skulle det funka att göra så med ångspärren? Känns smidigt att kunna dra all el innanför ångsspärren.

Mvh Jonny
 
Det där med plast i vägg eller inte plast i vägg är en fråga som har många olika svar...
Vissa nya hus är byggda med värme- och ventilationssystem som bygger på att huset är lufttätt. Man provtrycker det helt enkelt, och då är det givetvis ett måste.
Detta kan jag dock ingentng om, men vad gäller vårt hus från 1895 kommer det inte in någon plast i väggarna iaf. Varför då? Tja, jag tycker det låter mest vettigat att låta huset "andas" så mycket det är möjligt.
Sen vet jag inte varför du vill ha plasten i taket mellan 70-skivan och 45-skivan? Ångspärren ska (så vitt jag vet) ligga innerst, alltså direkt innanför innetakbeklädnaden. Det finns kanske olika byggsätt, men dubbelkolla det iaf.
 
Intressant projekt. Jag kommer "så småningom" (jag har flera såna projekt) att isolera/inreda en vind, ventilation vid takfoten finns redan med masonitskiva.
BBJB, du tänker använda cellplast, det funderar jag också på, av flera orsaker. Jag har alltså ingen erfarenhet, jag kan bara tycka och fundera.
- Luftspalten 22 mm låter liten, men den kanske räcker
- Om du nu inte drar luftspalten ner till takfoten, kan det finnas risk att ev kondens som bildas på ovansidan av cellplasten rinner och droppar ner på isoleringen i kattvinden? Eller om det skulle bli läckage genom råsponten?
Fast å andra sidan så har du troligen kryputrymme och kan komma åt att inspektera.
 
Amatörbyggaren skrev:
Intressant projekt. Jag kommer "så småningom" (jag har flera såna projekt) att isolera/inreda en vind, ventilation vid takfoten finns redan med masonitskiva.
BBJB, du tänker använda cellplast, det funderar jag också på, av flera orsaker. Jag har alltså ingen erfarenhet, jag kan bara tycka och fundera.
- Luftspalten 22 mm låter liten, men den kanske räcker
- Om du nu inte drar luftspalten ner till takfoten, kan det finnas risk att ev kondens som bildas på ovansidan av cellplasten rinner och droppar ner på isoleringen i kattvinden? Eller om det skulle bli läckage genom råsponten?
Fast å andra sidan så har du troligen kryputrymme och kan komma åt att inspektera.
Det kommer finnas möjlighet att krypa in och kolla kattvindarna, där kommer även ingen isolering att ligga, enbart det befintliga som är idag vilket är spån som ligger täckt av gammal plastmatta.

Cellplasten kör vi för att slippa sätta massa masonit. Isolering och luftspalt i samma skiva är smidigt och borde fungera, cellplasten tål ju även vatten.

Jag kommer nog strunta i plasten på gavlarna, känns inte som det behövs.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.