A
S Stefan1972 skrev:
jag säger inte emot det fysikaliska på det viset men kommer det verkligen in så mycket vatten så det rinner på insidan då? Var regnar det så mycket ? Visst blir en fasad blöt vid regn och det kan ta sig igenom men ett normalt luftflöde borde rimligen torka ut vartefter. Isåfall borde ju ett tegeltak vara otätt som en sil då? Det är det ju inte......
Allt är relativt, det klart det kommer in vatten men inte i stora mängder.
Det jag ville säga är att spalterna är för dränering.

precis, ett tegeltak är inte vattentätt utan det är undertaket som är vattentätt.
Fungerar på samma sätt som en fasad
 
A Aunty skrev:
Allt är relativt, det klart det kommer in vatten men inte i stora mängder.
Det jag ville säga är att spalterna är för dränering.

precis, ett tegeltak är inte vattentätt utan det är undertaket som är vattentätt.
Fungerar på samma sätt som en fasad
jo men min poäng på det sista var ju att det inte direkt rör sig nå mängder med vatten under ett tegeltak heller om det ligger riktigt. Oftast ganska torrt.
 
A
S Stefan1972 skrev:
jo men min poäng på det sista var ju att det inte direkt rör sig nå mängder med vatten under ett tegeltak heller om det ligger riktigt. Oftast ganska torrt.
nja, du skrev att "spalterna var för luftflöde och inget annat"

det jag säger och även AMA att dom även är för dränering vilket TS frågade om
 
Hej, har nu öppnat med ett litet fall, dock så ser det ut som att det är cement i vägen, skall jag även ta bort detta eller skall det vara så?
 
  • Delvis målat trä, skadat hörn, strukturerad yta, skugga, solljus, arkitektonisk detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spalt mellan tegel och fönsterkarm, behöver fogning eller reparation. Sikten är närbild, fokus på sprickan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Aunty skrev:
nja, du skrev att "spalterna var för luftflöde och inget annat"

det jag säger och även AMA att dom även är för dränering vilket TS frågade om
okej, det var kanske dumt uttryckt men poängen var att det inte var nå öppningar för flödande vatten......Det ger ju såklart möjlighet för ev vatten att rinna ut där men har någon på riktigt sett så blöta insidor på tegelväggar ens? Isåfall borde det ge enorma problem på sikt om botten på väggen blir så blöt..
 
Hade en bekant som är murare på besök för en massa år sedan och han påpekade avsaknaden av vertikala spalter . Vi gick till och med runt i alla tegelkåkar i området och det är samma på allihopa, inga spalter. Vi har mexitegel, medans övriga hus har vanligt tegel. Samtliga hus byggda spannet 73-78 . Ingen i dessa hus har hittills haft nåt problem.
 
A
S Stefan1972 skrev:
okej, det var kanske dumt uttryckt men poängen var att det inte var nå öppningar för flödande vatten......Det ger ju såklart möjlighet för ev vatten att rinna ut där men har någon på riktigt sett så blöta insidor på tegelväggar ens? Isåfall borde det ge enorma problem på sikt om botten på väggen blir så blöt..
varför skulle det ge enorma problem om insidan det kommer in vatten i luftspalten bakom en tegelmur?

vad är skillnaden mot en träfasad? Där det absolut kommer in vatten?
Eller är det mer okej i en tröfasad?
 
F fusion skrev:
Hade en bekant som är murare på besök för en massa år sedan och han påpekade avsaknaden av vertikala spalter . Vi gick till och med runt i alla tegelkåkar i området och det är samma på allihopa, inga spalter. Vi har mexitegel, medans övriga hus har vanligt tegel. Samtliga hus byggda spannet 73-78 . Ingen i dessa hus har hittills haft nåt problem.
samma här. Ingen spalt, mexitegel från 71. Inga problem. Husen i området har också ingen spalt. Inga problem. Antagligen för de e så lite isolering och otäta hus?
 
Kan tillägga att när jag själv bytte fönster så flyttade jag in de nya fönstren så karmens ytterkant hamnade i liv med luftspaltens inre kant (asfaboard) . De gamla fönstren var spikade på plats innan fasaden murades , fick knappt in ett papper mellan karmen och teglet. Gissningsvis var det effektiva drevnings djupet 3 cm kanske.

Såg även då när luftspalten var blottad att de som murat inte tagit reda på "murbrukets skägg" i luftspalten så en hel del bruk når ända in till asfaboarden ( finns lite bilder i min profil) , vilket anses vara en risk, men som sagt hsuet närmar sig 50 år , so far so good.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.