Hej!

Jag vet inte om stenull är så bra. Jag skulle inte vilja ha stenullsdamm inblåst med luften.

Finns det något annat bra att isolera med?

Mvh Alexandersson_1
 
Mikael_L
Jörgen H skrev:
... bygga en MYCKET större till verkstaden. Då blir det troligtvis kanalplast eller enkelglas.
Hmmm, är inte tvåglas eller tregls överlägset mycket bättre än englas?
Man vill väl spärra in värmen även åt det hållet...?
 
Men om man täcker isoleringen med bastuplast (finns ganska billigt på K-Rauta) så borde ju allt lim och isoleringsrester hålla sig på plats, eller? Alternativet är väl en till plåt mot baksidan till.
 
Hej!

Jag funderar på att bygga lådan i formplaywood och sedan klä utsidan med cellplast och därefter klä sidorna med plåt eller formplaywood.

Vad tror ni?

Mvh Alexandersson_1
 
Är det bara jag eller är inte luftsolfångaren lite tokigt konstruerad? Jag trodde att man satte isoleringen bakom plåten och att luften vandrar i en liten labyrint från ena kortsidan till den andra mellan glas och plåt.

Edit: Ser nu att båda varianterna förekommer.
 
Redigerat:
Hej,

Nu har solfångaren varit klar och tillfälligt uppställd i över 2 veckor. Jag är mycket besviken, den fungerar inte alls. Det har inte varit sol en enda dag under denna tid!! :mad: Grannen tyckte att jag kan ställa in den i ladugården igen för så länge den står framme blir det ingen sol. ;)

Jag har dock inte slutat hoppas :) utan letar istället vidare efter delar till mitt större bygge till verkstaden.

Jörgen
 
Jörgen H skrev:
Hej,

Nu har solfångaren varit klar och tillfälligt uppställd i över 2 veckor. Jag är mycket besviken, den fungerar inte alls. Det har inte varit sol en enda dag under denna tid!! :mad: Grannen tyckte att jag kan ställa in den i ladugården igen för så länge den står framme blir det ingen sol. ;)

Jag har dock inte slutat hoppas :) utan letar istället vidare efter delar till mitt större bygge till verkstaden.

Jörgen
Hejsan Jörgen!

Ge inte upp, solen kommer säkert fram någon dag! Och vem vet... Din LSF kanske ändå ger lite värme av den diffusa solstrålningen...

Mvh. Johan
 
Redigerat:
Testade att köra solfångaren bakvägen (tvångköra pumpen) MEN det verkar inte gå att producera solsken på det sättet :(

Bedrövelseväder, jag lagade solfångaren för minst tre veckor sedan och inte en start sen dess. Solenergi är inte grejjen tycks det som :rolleyes:
 
Vitsen med en luftsolfångare är att torka upp snarare än att värma upp. Då måste du ta tilluften utifrån. Tar du tilluften inifrån och inte har ytterligare ventilation så kommer fukthalten snarare att stiga på sikt. Sen tror jag att tilluften ska in i nedre kant och vidare ut in till huset i övre kant. Värme stiger som bekant. En enkel fläktreglering fixas med en liten solpanel som driver fläkten, lyser inte solen så går inte fläkten.

Fixar du till det enligt ovanstående ska du se att solen snart börjar skina igen ;)
 
Tror jag skrev lite otydligt med solfångare menade jag min vattenburna sådana som värmer acctanken. Luftsolfångaren ligger på plats 31 på min att göra lista med c:a 820 punkter. :D

Tyvärr regn idag också och inte lite heller :(
 
jakim skrev:
Vitsen med en luftsolfångare är att torka upp snarare än att värma upp. Då måste du ta tilluften utifrån. Tar du tilluften inifrån och inte har ytterligare ventilation så kommer fukthalten snarare att stiga på sikt. Sen tror jag att tilluften ska in i nedre kant och vidare ut in till huset i övre kant. Värme stiger som bekant. En enkel fläktreglering fixas med en liten solpanel som driver fläkten, lyser inte solen så går inte fläkten.

Fixar du till det enligt ovanstående ska du se att solen snart börjar skina igen ;)

Som jag skrivit tidigare så kommer jag använda en termostat för att styra fläkten, jag ser inte fördelen att slänga ut massa pengar på en solcellspanel när jag ändå har elektricitet i huset. Jag är inte ute efter ventilationsfunktionen som en del andra byggare förespråkar, ventilation ordnar jag på andra sätt. Tanken med att mata den ovanifrån och låta luften pressas neråt är att jag troligtvis får ett mer turbulent flöde då luften inte bara passerar igenom enklaste vägen.

/jörgen
 
Precis, man vill tvinga in luften nere, för den stiger ju av sig själv inne i rummet. Att pumpa in ett lock av varmluft vid taket är ju meningslöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.