Nu bygger jag min första luftsolfångare, efter egen konstruktion, baserat på skisser jag hittat på svenska och amerikanska solsajter. Luftsolfångaren ska sitta på ett uthus som ska värmas med en liten l/v-pump och förhoppningsvis avlasta denna under främst vår och höst.

Placeringsalternativ:

1. Vertikalt på väggen.
Fördelar: Inblåsning i golvnivå. Bra lutning i förhållande till lågt stående sol.
Nackdelar: Färre soltimmar, i alla fall på sommarhalvåret, p g a lövverk och delvis skuggande takfot.

2. På taket.
Fördelar: Klart fler soltimmar.
Nackdelar: Mycket krångligare montering p g a takgenomföring. Kräver mer av den lilla solcellsdrivna 5W-fläkten eftersom varmluften strävar mot fläktrikningen. Inblås i taknivå (alt. kanal till golvet men det orkar knappast fläkten).

Några geniala förslag eller idéer?
 
Jag har min på väggen.Bäst för lågt stående sol på vintern
På somaren blåser den så jäkligt med värme så det är ingen ide att ha den på.
Det blir bastu i stugan :)
 
Har du några länkar till dessa siter, blev lite intresserad!
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har min på väggen.Bäst för lågt stående sol på vintern
På somaren blåser den så jäkligt med värme så det är ingen ide att ha den på.
Det blir bastu i stugan :)
Sant. Det blir nog väggalternativet, inte minst för den mycket enklare monteringen. Man kan ju alltid vinkla upp solfångaren men det komme rå andra sidan inte se klokt ut eftersom taket ligger relativt sett lågt i förhållande till kuperad omgivning.
 
JohanKson skrev:
Har du några länkar till dessa siter, blev lite intresserad!
Här kommer några länkar:
http://www.kommun-energirad.vilhelmina.com/luftsol.pdf
Luftsolvärme.info - En sida om och för luftsolvärme!
TA-TEKNIK & Fritid - Försäljning av hopfällbara produkter (Klicka på knappen Luftsolfångare)
Velkommen til Solar Venti
ASI - Arctic Sunlight Innovation AB - Luftburna solfångare

Amerikanska sidor:
The Solar Sponge - Solar Air Heater
Mobile Home Repair- Building an inexpensive solar heating panel
Solar space heating -- active and passive solar projects for space heating
atlanticenergy.ca > projects > Wayne Langille - Solar Air Collectors

Min "fångare" kommer att bestå av träram 140x22 mm med en lådbotten av formmasonite alt. plåt. Ytterst en glasskiva (gammal bordskiva), därefter en svart, slät plåt som tätas med silikon mot träramen för att inte dra tjuvluft. Under mellan bottenskivan och plåten kommer det finnas trälister på tvären som lämnar några cm till ramkanten, omväxlande till vänster och höger. Detta för att tvinga luften att färdas så lång väg som möjligt innan den blåses in i huset. Längst ner till höger på ramen tar jag upp inlufthål. Längst upp till vänster placerar jag en solcellsdriven 12 v-fläkt på 5 watt (61 kbm/tim vid full effekt) och en rörgenomföring in genom väggen. Solcellen placerar jag utanför luftsolfångaren. Fläkten drar igång automatiskt när solen skiner. Ev. placerar jag en rumstermostat till fläkten så den slår av automatiskt (för att slippa bastuvärme sommartid). Lådan under plåten isolerar jag med ett gammalt liggunderlag, ev. med folio som värmereflektor.

Storleken är endast 1300*800 mm och min gissning är att den ger drygt 500 W under goda förhållanden.

Förslag till förbättringar eller kritik tas tacksamt emot (men snarast eftersom jag just håller på att skruva :).
 
Använd korrugerad svart takplåt i stället för slät plåt. Då får du en större yta som värms upp trots att du inte behöver göra själva lådan större. Isolera bakom plåten med rockwool samt även på sidorna för att minska värmeläckaget. Med tanke på värmeläckaget så är det också bättre att använda tvåglas i stället för enkelglas.
 
Tack för tips! Tyvärr har jag redan en slät, svart plåt för ändamålet. Får kanske bli en v. 2 så småningom. Ang. glas kör jag även här med det jag har. Det är dock ganska tjockt och jag hoppas att det stoppar en del av värmereflektionen. Mineralull vete sjutton om jag har plats för i lådan, i alla fall inte för att skapa bättre isolering än med cellplast ála liggunderlag (som iofs inte är optimalt).
 
Jag ska också bygga mig en luftsolfångare för att blåsa in varmluft i källaren. Har en södervägg som blir perfekt att ha luftsolfångaren mot. Ska kolla på beg. fönster i morgon, som jag har möjlighet att få helt utan kostnad. Solfångaren skall utrustas med elektronisk termostat som ska styra fläkten. Är temperaturen lägre i solfångaren än i källaren så startar inte fläkten och tvärtom. Detta för att inte blåsa in kall luft i källaren. Hur stor solfångaren blir avgörs av de fönster som jag får tag på. Intressant att fler är inne på samma idé. Det kan ju aldrig vara fel med "gratis" värme...
 
Kul! Hitta gärna tillbaka till denna tråd med konstruktionsbeskrivning och bilder. Ska försöka ta några själv under bygget (ramen är målad och klar - ska fixa formplyfa idag).
 
Jo jag har kollat på Görans sida tidigare. De kör visst en kvällskurs i solfångarbyggeri. Annars så är det en mycket bra hemsida som bara kan rekommenderas.

Har idag hämtat tre tvåglasfönster med måtten 139x60cm som jag avser att använda till mitt solfångarbygge.
 
tompas11 skrev:
Är temperaturen lägre i solfångaren än i källaren så startar inte fläkten och tvärtom. Detta för att inte blåsa in kall luft i källaren.
Ahh..en differenstermostat...meddela mig gärna om du hittar någon billig( under 1500:)
/Kalle
 
Den blir garanterat billig (under 100:) eftersom jag bygger den själv.
 
KalleT skrev:
Ahh..en differenstermostat...meddela mig gärna om du hittar någon billig( under 1500:)
/Kalle

Conrad.se har en differenstermostat i byggsats för 185:- Art.nr: 194360
Jag har precis beställt en till min luftsolfångare pga att solcellsdrivningen inte fungerat så bra.

Återstår att se om jag lyckas löda ihop den utan att sabba något :)
 
Jag är smickrad! Tack! :)

De vi byggde var den där "Vilhelmina-modellen" som någon länkat till. De flesta körde med 4 mm kanalplast, några med fönsterglas.

Själv håller jag på att bygga en liten verkstad (ska bygga vindkraftverk i den) och vissa delar av väggarna kommer att bestå av solfångare. Håll ögonen öppna om ni är nyfikna på hur det kommer att funka och se ut. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.