Krilleman
Vid andra spolningen så rinner det ju undan mycket bättre vilket talar emot teorin för stopp i avloppet, men däremot skvallrar det om problem med luftningen.

Prova att släppa på vattenlåset under handfatet och spola igen. Upplever du någon skillnad?
 
krilleman_215 skrev:
Vid andra spolningen så rinner det ju undan mycket bättre vilket talar emot teorin för stopp i avloppet, men däremot skvallrar det om problem med luftningen.

Prova att släppa på vattenlåset under handfatet och spola igen. Upplever du någon skillnad?
Gjorde ett test, tog loss handfatets avlopp från vattenlåset. Då rann det undan i toaletten och blåste samtidigt ur handfatets avloppsrör.

Tyder detta på problem med huvudavluftningen eller skulle det räcka med en separat avluftningsventil till denna delen?

Vidare, har rörfirman gjort en felaktig rördragning enligt de bilder jag postade?
 
Krilleman
hmmm... En separat luftningsventil (vaccumventil) tillåter bara luft att flöda in i avloppet men motverkar luftflöde ut för att undvika mindre förnämlig doft som följd. Men det kan ju fortfarande vara stopp längre ner i systemet som byggs på för då måste luften ta bakvägen i detta förfarande för att ge plats åt vattnet.

Vidare, fel som jag tycker på avloppet enligt bild:

¤ Väldigt dåligt med upphängning. Vill det sig illa lossar 88,5º böjen för den är inte upphgänd i sig. Bara raksträckan på väggen under fönstret.

¤ Man ska aldrig använda 88,5º böj från ståendes till liggandes ledning! Samma princip som dom gjort på den liggandes ledningen till vänster under fönstret, dubbla 45º ska det vara!

¤ Varför har man dragit 50 avloppet mitt i fönstret? Detta hade kunna undvikas om man satte ett helt 110x45º gren längre ner. Då kommer förminskningen lägre och man kan svänga undan upp till köket tidigare för att maximera ljuset/åtkommligheten i fönstret maximalt!

¤ Varför dra 50mm till köket? Det verkar vara möjligt att få upp 75mm genom att borra ett större hål i bjälklaget (om det inte är betong ovan takpanelen)?!

Och vad är det för tätning mellan befintligt gjutjärn och rensröret? Det ser ut som fogskum?!
 
  • Gilla
Hemnes och 1 till
  • Laddar…
Enklaste lösningen är antagligen att sätta en vacuumventil på 110röret där det är sånt brant fall ner mot 90gradersvinkeln. Samtidigt byta 90gradersböjen mot två 45-graders. Detta gör du enkelt på egen hand om du inte orkar jaga dina hantverkare.
Har du en bågfil och en vass kniv så har du allt som behövs i länkarna nedan:
http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-vacuumventil-inkl-adapter-40-50-75-110/
http://www.rinkabyror.se/artikel/boj-110x45/
http://www.rinkabyror.se/artikel/grenror-110x50x45/?select=true
http://www.rinkabyror.se/artikel/glidex-plastflaska-250-g/

Grejerna finns på närmsta Byggvaruhus om du har bråttom:)
 
krilleman_215 skrev:
hmmm... En separat luftningsventil (vaccumventil) tillåter bara luft att flöda in i avloppet men motverkar luftflöde ut för att undvika mindre förnämlig doft som följd. Men det kan ju fortfarande vara stopp längre ner i systemet som byggs på för då måste luften ta bakvägen i detta förfarande för att ge plats åt vattnet.

Vidare, fel som jag tycker på avloppet enligt bild:

¤ Väldigt dåligt med upphängning. Vill det sig illa lossar 88,5º böjen för den är inte upphgänd i sig. Bara raksträckan på väggen under fönstret.

¤ Man ska aldrig använda 88,5º böj från ståendes till liggandes ledning! Samma princip som dom gjort på den liggandes ledningen till vänster under fönstret, dubbla 45º ska det vara!

¤ Varför har man dragit 50 avloppet mitt i fönstret? Detta hade kunna undvikas om man satte ett helt 110x45º gren längre ner. Då kommer förminskningen lägre och man kan svänga undan upp till köket tidigare för att maximera ljuset/åtkommligheten i fönstret maximalt!

¤ Varför dra 50mm till köket? Det verkar vara möjligt att få upp 75mm genom att borra ett större hål i bjälklaget (om det inte är betong ovan takpanelen)?!

Och vad är det för tätning mellan befintligt gjutjärn och rensröret? Det ser ut som fogskum?!
Detta är inte från köket utan från en liten gästtoalett. 50-avloppet är således handfatet på toan. Själva toaletten är liten, så både toa-avloppet och handfatsavloppet är satta så nära vägg som möjligt.

Tätningen mellan gjutjärn och rensrör är betong/cement av nåt slag. Jag minns inte varför de var tvungna att göra så.

Lutningen på rör och annat är ju lite märkligt att det blir fel när man anlitar en seriös(?) firma med väldigt lång erfarenhet. Är det något jag borde reklamera?
 
krilleman_215 skrev:
Vidare, fel som jag tycker på avloppet enligt bild:

¤ Man ska aldrig använda 88,5º böj från ståendes till liggandes ledning! Samma princip som dom gjort på den liggandes ledningen till vänster under fönstret, dubbla 45º ska det vara!
Det syns inte riktigt på bilden, men det stående röret viker först 90 grader längs med väggen det kommer ner vid, sedan 90 grader mot fönsterväggen. Jag tror inte man hade fått plats med 45-gradare utan att få gå in i fönsterväggen eller få röret framför fönstret.
 
Krilleman
BiFuel skrev:
Det syns inte riktigt på bilden, men det stående röret viker först 90 grader längs med väggen det kommer ner vid, sedan 90 grader mot fönsterväggen. Jag tror inte man hade fått plats med 45-gradare utan att få gå in i fönsterväggen eller få röret framför fönstret.
Då ta man dubbla 45º och viker upp dom lite för att montera antingen 30º eller 15º för att komma 90º rakt upp!

Och ja, detta ska du inte acceptera. Hänvisa till säkervatten! Men påvisa felen och ge dom en chans att göra rätt. Även ner mot befintliga ledningen!
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Då ta man dubbla 45º och viker upp dom lite för att montera antingen 30º eller 15º för att komma 90º rakt upp!

Och ja, detta ska du inte acceptera. Hänvisa till säkervatten! Men påvisa felen och ge dom en chans att göra rätt. Även ner mot befintliga ledningen!
Suck, att man aldrig bara kan få anlita en yrkesman och lita på att de vet vad de gör... Undra på att man försöker göra mer och mer själv.

Var det fel även ner mot befintligt rör? Hur borde man gjort? Jag tror att det befintliga är i keramik.

Vi hade inte avtalat om Säker vatten eller annat, bara "kan ni komma och koppla in en toalett". Ska man ändå kunna förvänta sig att branschregler följs?
 
Krilleman
Visst är det så att man ska följa god sed och utföra arbetet så långt det går efter gällande normer!

Vad har du för ytterdiameter på ditt befintliga avlopp upp ur golv?
 
BiFuel skrev:
Här kan ni se hur det beter sig nu, särskilt om man spolar vatten i handfatet samtidigt: först sjunker det jättesakta, sedan när det sjunkit undan i handfatet (andra spolningen) sjunker det undan bättre men bubblar och sörplar i handfatet och sjunker sedan till under nollnivån i toaletten. Någon ledtråd av detta?

[länk]
Det är väldigt troligt att du har stopp i avloppet. När vattnet har så där svårt att rinna undan tar sig inte skiten ut, så snart är det antagligen totalstopp. Dags att spola ur rören.

Förmodligen fyller du upp rören med vatten, vilket ger en vattenpelare som trycker ut vattnet något snabbare efter ett tag och sedan suger med sig vattnet ur vattenlåsen när det sakta letar sig ut. Eftersom vattennivån blir hög täpps ev. befintlig avluftning igen, så det kan hända att avluftningen räcker till när rören rensats.
 
  • Gilla
Norrland2 och 1 till
  • Laddar…
mulpac skrev:
Det är väldigt troligt att du har stopp i avloppet. När vattnet har så där svårt att rinna undan tar sig inte skiten ut, så snart är det antagligen totalstopp. Dags att spola ur rören.

Förmodligen fyller du upp rören med vatten, vilket ger en vattenpelare som trycker ut vattnet något snabbare efter ett tag och sedan suger med sig vattnet ur vattenlåsen när det sakta letar sig ut. Eftersom vattennivån blir hög täpps ev. befintlig avluftning igen, så det kan hända att avluftningen räcker till när rören rensats.
Suck igen. Då har jag väl sommarens nöje fixat. Bila upp källargolv och byta avlopp. Tror inte de går att spola, är nog för gamla. På nåt ställe i pannrummet blir det ibland våta fläckar i betongen just där avlopp går vilket tyder på läckor.
 
krilleman_215 skrev:
Visst är det så att man ska följa god sed och utföra arbetet så långt det går efter gällande normer!

Vad har du för ytterdiameter på ditt befintliga avlopp upp ur golv?
Svårt att säga exakt (har inget skjutmått). Får det till ca 125 mm. Verkar också vara gjutjärn. Här är förresten ett par bilder till på deras lösningar.

IMG_9180.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_9181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Jag misstänker att det satt ett rensrör i gjutjärn där tidigare!? (vart det nya sitter idag) Rätt eller fel?
 
krilleman_215 skrev:
Jag misstänker att det satt ett rensrör i gjutjärn där tidigare!? (vart det nya sitter idag) Rätt eller fel?
Nej, det satt faktiskt ett smalare gjutjärnsrör i ett grövre som gick ner i befintligt. Tidigare fanns bara ett handfat, vars avlopp gick ner i det grova i golvet. Tror inte det satt nån renslucka där.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.