N noone70 skrev:
Ska man mäta fukten i trät på vinden eller ska man mäta i luften med stiftmätaren?
I trät
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
D Dub361 skrev:
I trät
Hur korrelerar det mot relativa luftfuktigheten?
 
Det kommer bero på. Under lång tid med samma rf kommer det vara rätt lika, vid snabbare svängningar kommer det skilja rejält.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Har varit uppe och mätt på vinden med min fuktmätare och den visar på 10-12% fukt i trät
Har även en fibaro multimeter som visar på 66% luftfuktighet.
Får inte riktigt ihop värdena om man säger så
 
Det tar ju tid för träet att bli blött. Tänk att du doppar en träbit i vatten så blir den ju inte blöt inuti direkt....
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Det tar ju tid för träet att bli blött. Tänk att du doppar en träbit i vatten så blir den ju inte blöt inuti direkt....
Bambu...
 
N noone70 skrev:
Har varit uppe och mätt på vinden med min fuktmätare och den visar på 10-12% fukt i trät
Har även en fibaro multimeter som visar på 66% luftfuktighet.
Får inte riktigt ihop värdena om man säger så
Vad jag har förstått efter att ha läst besikningsmäns förklaringar, så är gränsen för mögeltillväxt på trä om fukthalten i trät är 17% eller mer.
Det borde väl då motsvara ett RH på ca 75% i luften.

(Vi har nu RH 58% och 9,5°C i vår oventilerade "klimatvind" :) )
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Här kan ni se de olika riskzonerna för mögelpåväxt.

 
Bra info, där ser man också att även en marginell ökning i temperatur kraftigt minskar risken för angrepp.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bra info, där ser man också att även en marginell ökning i temperatur kraftigt minskar risken för angrepp.
? Jag utläser diagrammet precis tvärtom (vid samma RH)
 
R
M MagHam skrev:
? Jag utläser diagrammet precis tvärtom (vid samma RH)
Varmare luft kan bära mer fukt, men då gäller det att man vädrar ut den eller avfuktar den. Kallt är bra om man inte vädrar eller avfuktar.
 
M MagHam skrev:
? Jag utläser diagrammet precis tvärtom (vid samma RH)
Jag läste faktiskt lite för snabbt. Tyckte att risk var på y-axeln. Man kan inte läsa det jag sa ur diagrammet eftersom förhållandet mellan rf och temperatur inte visas där. Men, iprincip är det ju rätt ändå? .....eftersom rf inte är konstant vid tempförändring. Man luras lite av att diagrammet inte visar rf som funktion av temp utan just risk som funktion av rh OCH temp.

Kan man tex sänka rf från 90% till 75% (vilket inte är många grader) så går man från hög till ingen risk.

Eller?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Jag läste faktiskt lite för snabbt. Tyckte att risk var på y-axeln. Man kan inte läsa det jag sa ur diagrammet eftersom förhållandet mellan rf och temperatur inte visas där. Men, iprincip är det ju rätt ändå? .....eftersom rf inte är konstant vid tempförändring. Man luras lite av att diagrammet inte visar rf som funktion av temp utan just risk som funktion av rh OCH temp.

Kan man tex sänka rf från 90% till 75% (vilket inte är många grader) så går man från hög till ingen risk.

Eller?
https://www.lfs-web.se/fukt.htm
 
ja jag hamnade just där när jag försökte hitta tabellen jag trodde jag tittade på förut....:)

Tabell visar minskning av relativ fuktighet vid ökning av temperatur från +1°C till +20°C, med beskrivande text om hur fukt absorberas i byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
.....Eller?
Ja, tillför man inte mer fukt, utan bara höjer temperaturen så sjunker ju RH (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.