L micke880 skrev:
Vi har också suteräng från 70-talet. Ni kommer antagligen ha det ganska fuktigt på nedre plan samt svårt att få tvätt att torka under sensommaren.

Vi köpte en avfuktare (Woods mrd20) som vi har inställd på 60% luftfuktighet. Den torkar tvätten fort året runt, och går automatiskt igång då och då under sensommaren för att sänka ner till 60%. Drog 432 kWh 2023 och då håller den luftfuktigheten nere samt torkar all vår tvätt förutom lakan och handdukar som vi istället torktumlar.

Gissar på att det är den billigaste lösningen för er i dagsläget.
Nyfiken, hur gör ni med tilluftventilerna i sutterängplan när ni kör avfuktaren?
 
M Mapet890 skrev:
Nyfiken, hur gör ni med tilluftventilerna i sutterängplan när ni kör avfuktaren?
Ingenting. Det behövs ju ventilation.
 
L micke880 skrev:
Ingenting. Det behövs ju ventilation.
Ja precis. Det var det jag tänkte. Funderar på om det kan vara något för mig också. Har ju ”boyta” i källaren
 
L micke880 skrev:
Ingenting. Det behövs ju ventilation.
Att köra en avfuktare med öppna väggventiler gör att du avfuktar all luft som kommer in och avfuktaren får jobba 24/7. Normalt stänger man ventilerna när man avfuktar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Att köra en avfuktare med öppna väggventiler gör att du avfuktar all luft som kommer in och avfuktaren får jobba 24/7. Normalt stänger man ventilerna när man avfuktar.
Men det funkar ju inte att stänga om man har vardagsrum eller sovrum i källaren
 
M Mapet890 skrev:
Men det funkar ju inte att stänga om man har vardagsrum eller sovrum i källaren
Du behöver förhoppningsvis inte avfukta när du sover. Då har du stora fuktproblem i grunden och behöver dränera.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver förhoppningsvis inte avfukta när du sover. Då har du stora fuktproblem i grunden och behöver dränera.
Tänker just sånna dagar när luftfuktigheten i källaren är hög och man hänger massa tvätt, att kanske avfukta i tvättstugan framför allt.
Det blir hög luftfuktighet i källaren när det är 30 grader varmt ute, och särskilt om det duggar lite då och då samtidigt
 
M Mapet890 skrev:
Tänker just sånna dagar när luftfuktigheten i källaren är hög och man hänger massa tvätt, att kanske avfukta i tvättstugan framför allt.
Det blir hög luftfuktighet i källaren när det är 30 grader varmt ute, och särskilt om det duggar lite då och då samtidigt
Om du ska torka tvätt ska du absolut stänga ventilen till tvättstugan. Stiger luftfuktigheten när det är 30 grader på sommaren? Vad har du för luftfuktighet i sovrummet sommartid ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du ska torka tvätt ska du absolut stänga ventilen till tvättstugan. Stiger luftfuktigheten när det är 30 grader på sommaren?
Jag upplever att luftfuktighete
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du ska torka tvätt ska du absolut stänga ventilen till tvättstugan. Stiger luftfuktigheten när det är 30 grader på sommaren? Vad har du för luftfuktighet i sovrummet sommartid
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du ska torka tvätt ska du absolut stänga ventilen till tvättstugan. Stiger luftfuktigheten när det är 30 grader på sommaren? Vad har du för luftfuktighet i sovrummet sommartid ?
Jag upplever att det blir hög luftfuktighet i källaren när det är varmt och tropiskt ute. Då kan jag ha cirka 70 RH i källlaren
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du ska torka tvätt ska du absolut stänga ventilen till tvättstugan. Stiger luftfuktigheten när det är 30 grader på sommaren? Vad har du för luftfuktighet i sovrummet sommartid ?
Nu har vi haft svalt och regnigt några dagar, då är det mycket torrare i källaren, 50-55 RH
 
M Mapet890 skrev:
Nu har vi haft svalt och regnigt några dagar, då är det mycket torrare i källaren, 50-55 RH
Testa att avfukta tvätten med stängd ventil så ska du se att det går något snabbare och kostar mindre...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Testa att avfukta tvätten med stängd ventil så ska du se att det går något snabbare och kostar mindre...
Jag avfuktar inte alls i nuläget. Bara tvättar och hänger, men tänkte att det kunde hjälpa på traven att avfukta lite ibland
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Myranen skrev:
Ventilationen är självdrag, men vi har satt in friskluftsventiler i sovrummen och ska installera pax-fläkt i badrummet på första plan
Du bör nog ha frånluftsfläktar på båda planen, man bör ventilera varje plan för sig. Är det flera rum typ sov- och vardagsrum på ett plan kan det vara nödvändigt med två frånluftsfläktar per plan. Normalt har man frånluftsfläktar i badrum, gästtoalett, tvättstuga och kök.
 
  • Gilla
Myranen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.