Hej!
Beställde tre böker på www.svenskventilation.se:

"Luften inne dödar"
"Andnöd - en handbok om luften i våra bostäder"
"Bäst i klassen - en bok om lönsamt inneklimat"

Har ni läst dem? Har min husleverantör läst dem? Och frågan är, hur kan jag påverka luftkvaliten i ett prefab-hus. Jag kan ju alltid uppgradera från "Nibe Fighter 360" (standard som ingår) till en "Nibe Fighter 410" som har kontrollerad ventilation om jag förtår det hela rätt. Enligt Nibe själva behöver jag inte uppgradera eftersom huset är så "effektivt". Undra om han tänkte på luftkvallitén och inte bara uppvärmningskostnaden...?
Annat som jag kan påverka innan det är för sent?

Johan
 
Du behöver inte oroa dig för ventilationen om du inte har ett hus på över 250 m2 eller så.
Min Nibe360 klarar av att ventilera 208 m2 utan problem. Däremot kanske du ska oroa dig för uppvärmningskostnaden om du inte har energisnålt hus.
 
Har inte läst böckerna, men jag upplever att om man lever man upp till ventilationsnormerna så får man ett bra luftombyte inomhus som snabbt för bort "dålig" luft (fukt, os, emmitering från material/målarfärg i nybyggda hus etc.) och borgar för en god luftkvalitee

Det är snarast som BAS skriver - det finns risk för kalldrag pga stora flöden, störande sus i frånluftsdon, väldigt torr luft inomhus vintertid.

Dessutom om du har FTX, så måste du se till att underhålla filter och kanaler, för att behålla en god inomhus miljö!

Mvh
/Abbe
 
detta med bara frånluft eller FTX är olika vad man tycker.

har du FTX så är det troligen filter i anläggningen du ska byta - å andra sidan gör filtren att till-luften filtreras från t ex pollen.

du måste rengöra kanalerna - men som jag förstått så är det främst frånluftskanalen som sätts igen - och skiljer det sig ifrån ett frånluftsaggregat?

det finns andra för och nackdelar - det viktigaste är nog att ha bra ventilation och med värmeåtervinning.
 
JanneSjo skrev:
detta med bara frånluft eller FTX är olika vad man tycker.

har du FTX så är det troligen filter i anläggningen du ska byta - å andra sidan gör filtren att till-luften filtreras från t ex pollen.

du måste rengöra kanalerna - men som jag förstått så är det främst frånluftskanalen som sätts igen - och skiljer det sig ifrån ett frånluftsaggregat?
.

Jag lägger ingen värdering i om FTX eller ren frånluft är bättre, bara att det är viktigare att hålla rent i ett FTX system för hälsans skull, även om filtrena vid tilluften via ventiler i ytterväggar och fönster vid frånluftventilerade hus också måste rengöras.

Frånluftskanalerna måste också rengöras i båda fallen för att bibehålla funktion och effektivitet.

Mvh/Abbe
 
Jag har inte läst böckerna. Problemet nu för tiden är ju att uteluften är så dålig och den får du in i huset om du har ventilation.

Nämns det i någon av böckerna?
och finns det något tips på hur det åtgärdas?

//MVH
 
Bästa är väl att flytta från stan och vara ute mycket i friska luften. Hornsgatan är väl sveriges smutsigaste vill jag minnas. Skulle inte förvåna mig om man lever 5 år kortare om man bor hela livet där.

Antagligen kunde man bo mycket sämre förr genom att man oftast hade arbete utomhus, numera är ju många hemma hela tiden.
 
Snailman
jag har ftx, med tre olika filter, två som är nån sorts fiberaktigt, och ett elfi elektrofilter,

de blir ganska så svarta efter ett tag...
 
Mich skrev:
Jag har inte läst böckerna. Problemet nu för tiden är ju att uteluften är så dålig och den får du in i huset om du har ventilation.
Har ingen bra referens, men vad jag vet är det alltid sämre luft inomhus, även om du så jämför med de mest "smutsiga" utomhusmiljöer.

/Abbe
 
Hur visste ni att jag ska bygga hus på Hornsgatan...?! Men det är klart, det har väl inte kunnat undgå någon det som visas i media att en snubbe från södra sverige (jag) har köpt ett kvarter på Hornsgatan, rivit det och tänker bygga en liten villa på tomten... mitt i huvudstaden, och nu oroar sig för kvalitén på utomhusluften... haha :D
Just kiddi´n...
Nä, jag ska bygga utanför Borås, vid en sjö ute i skogen, så uteluften är nog "rätt ok". (Boyta på 140 m2, ett plan, platta på mark, vattenburen golvvärme)
Det är helt riktigt, fokus i böckerna ligger INTE på den allt smutsigare miljön och inkommande luft som vi förutsätter vara ren och frisk. Men i det här fallet känns det lite som att fiska på fel ställe. Självklart havererar allt i hop om inte uteluften går att använda.
Jag är bara orolig för att mitt blivande hus är "för tätt" och ökar riskerna för att allergier och annat elände ska uppstå. Jag förutsätter att maskinen som värmer huset gör sitt jobb, men inte på bekostnad av luftkvalitén tack.
Det pratas mycket om FTX överallt. Större investeringskostnader för denna funktion kanske det är värt för optimal luftkvalitét? Men det är klart, ventilationsfolket som skrivit böckerna driver ju ingen välgörenhet, de vill troligtvis kränga sin utrustning precis som alla andra.
Jag vill inte bara få ett bra hus, jag vill även få igång en liten diskussion kring det här med FTX-begreppet. Synpunkter?

med vänliga hälsningar
Johan
 
Vad ja har läst så är det vanligare med svampsporer osv i hus med mekanisk tilluft med långa kanaler typ kontorshus, hur det är med små hus 150m2 villa vet jag inget om, men det är väl inte lika mycket rör att bo i för svamparna förståss...

men strävar man inte efter ett visst undertryck även om tilluften är mekanisk?
isf är det ju bara att glänta på vädringsluckan/fönstret om man lokalt vill vädra ut lite, sovrummet på morgonen, allrummet under släktmiddagen etc...

I stort är det väl samma sak om man suger in och filtrerar genom yttervägg eller om man suger in och filtrerar centralt med några meter rör. så långa blir dom ju likosm inte i ett så litet hus, det är ju inte slottet vi pratar om.

Värmekostnaden borde då sjunka rejält, och den minskar mer ju dyrare värmen blir, och billigare framöver lär den ju inte bli, så jag skulle nog välja ftx framför mek till.
 
Snailman
jag tänker som så, att om man skulle komma på att man vill ha ett frånluftssystem nån gång, så kan man enkelt göra om sin ftx.

så är inte fallet om man kommer på att man vill göra om sitt frånluft till ftx (då måste nya rör in i kåken...)
 
Ja, precis, det är lättare att ha rören i från början än tvärt om.
I ett ganska tidigt skede så undersökte jag detta och eftersom mittendelen i huset, kök och v-rum har öppet upp i nock så kanske man får dra rör i väggarna istället och då finns det kanske risk att luften kyls av på väg till andra sidan huset. Så fick jag beskrivet för mig. Rimligt antagande?
15 000 för att uppgradera till Nibe Fighter 410p + rördragningar. Inga jättepengar men ändå...
(Jag mister dessutom funktionen att styra maskinen via sms när man är på semester. :rolleyes: )

Johan
 
Är det inte så att när man talar om att "luften inne dödar" så talar man om Radon.! Där en åtgärd kan vara ventilation. Många bor ju i hus utan att veta om de har radon eller inte. Har man då dessutom självdrag, så kan det ju döda.. Jag har för mig att jag har läst att ca 500 pers / år dör pga radon.

Hård vinklar man det så är det ju så att 500 pers dör pga dålig ventilation. Men det är ju inte det man dör av, utan radonet.

Jag tvivlar på att det står att det är uteluften som man tar in som är farlig (i normal fallet).
 
Vet inte om Fighter 410p är så mycket bättre än fighter 360p. Skillnaden verkar vara att 410 värmer tilluften också. Kruxet är att den både ska värma tilluft och varmvatten med frånluften, vilket riskerar att ge kass verkningsgrad på värmepumpen. Även om värmepumpen gör ett jättebra jobb finns det bara en begränsad mängd värme att ta ur frånluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.