Angående uppvärmningstiden så kommer ju det bli ett större problem ju kallare det blir. Det kanske är läge att koppla till en sms modul så att du kan ställa upp pumpen från underhållsvärme till fullt flås redan på torsdagen de helger ni vill åka ut.

Jag har en luftflyttare med en pax kanalfläkt (360 m3/h) och spirorör som går från kaminen till vardagsrummet, den hjälper till med cirkulationen men ger inte extremt mycket värme och då är det ändå ca 35 grader i taket ovanför kaminen där luften tas. Så ha inga jätteförhoppningar....
 
  • Gilla
SBTJohansson och 1 till
  • Laddar…
En SMS-modul är en del av lösningen, men cirkulationen måste lösas på nåt sätt.

Lite OT men vilken sms-modul funkar bäst?

Om man ska dra rören på vinden i samband med isolering, ska de isoleras separat och dras över isoleringen på vinden eller kan man lägga dem under den nya isoleringen?
Ska lyfta på den lilla isolering som ligger där och städa ur ordentligt (matta om ca 50mm). kommer sen lägga in skivor om ca 300 mm.
 
SBTJohansson skrev:
Hittade denna principskiss:

[länk]

Fast en sak tycker jag är konstig, borde man inte blåsa åt andra hållet, alltså den svalare luften borde passera på vinden?
Det är beroende på vilken variant man vill använda. Båda har sina för och nackdelar. Tror ändå att fläkten i detta exempel ger för dålig effekt.
 
SBTJohansson skrev:
Fast en sak tycker jag är konstig, borde man inte blåsa åt andra hållet, alltså den svalare luften borde passera på vinden?
Det finns fördelar med att ha det som på bilden:
-Man tar vara på den varmaste luften uppe vid taket och får en effektivare lösning. Gör man tvärtom så har man ingen kontroll över luftströmmen från det varma rummet - i bästa fall så sker en omblandning i rummet, i värsta fall så rasar den kalla luften till golvet, ger ett dragigt golv och transporterar sig tillbaka till rummet den kom ifrån utan att bli särskilt uppvärmd.
-Genom injustering kan man styra hur stor del av värmen som ska flyttas till resp. rum. Gör man tvärtom och huset ser ut som på bilden så kommer den luft som kommer till rummet längst till vänster att först passera rummet i mitten där den kyls av något. Man tillför alltså den varmaste luften till rummet i mitten, men det rummet längst till vänster har ett större effektbehov (mera ytterväggar).
-Risken för dragkänsla minskar när utblåsluften är varmare.

Den enda nackdelen jag ser är en viss risk för att den varma inblåsluften lägger sig vid taket istället för att cirkulera i rummet om man har ett olämpligt tilluftsdon.
Skillnaden i effektförlust på vinden är obetydlig om man har en normalt isolerad kanal.
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Tack för svaren, kommer att gå vidare med nån slags fläktkonstruktion för att flytta runt luften. Hur ska den dimensioneras? räcker det med 100-rör, och hur stark fläkt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.