Jag köpte nyligen en fläkt från Woods SW38FW. Den avfuktar hela min källare, den står i drift hela tiden och kör igång när fukten blir lite över 60 RF. Den har både uppsamlare o möjlighet koppla slang.
Sommartid torkar jag tvätt ute, har även dragit ett par linor under altantaket vid entrén, där får tex lakan mm hänga även vintertid. Torkar bra. Är jag lat hänger jag tvätten i tvättstugan där en avfuktare från Jula gör ett bra jobb (ca 6.5m2)
I tvättstugan lät jag installera en pax calima som går kontinuerligt!
Denna lösning känns stabil
 
O [old rusty] skrev:
Så på sommaren med varm fuktig luft ute kör du fläkten?

Jag gör tvärt om. Ingen fläkt på sommaren, bara avfuktare.
På vintern kör jag fläkt..
Antar jag kör på sommaren för jag tänker fuktig luft ut, på vintern är det mindre fukt å så blir man ju av med värmen
 
Fast luften du blåser ut måste ju ersättas, så någon stans i källaren sugs det in fuktig(are?) utomhusluft.
Sensommaren så är det garanterat lurigt.
Men generellt torkar vi på andra ställen på sommaren som är snällare för huset och snabbare..

På vintern:
Värma luft är ganska billigt, och det verkar rimligt att ha undertryck i ett torkrum när det är fuktigt där.
 
Köpte en Woods SW42FW och har haft den i drygt en vecka nu. Tvätten torkar på nolltid i tvättstugan så målet är med råge uppnått. Resten av källaren är det inga upplevda problem med fukt i men den kommer säkert att göra nytta även där om det skulle behövas.
 
  • Gilla
Etho1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.