S sagan1 skrev:
Vet inte det.. är ju instruktion både för kol och ved för dessa ...
Skillnaden mellan en koks & vedpanna är att i en kokspanna vil du ha stora eldstadsytor som tar upp strålningsvärmen från glödhärden, i en vedpanna vill du ha långa rökgasvägar som tar åt sig värmen ifrån rökgaserna.
Wamsler åtminstone är optimerad för kol/koks.
 
L lat skrev:
Skillnaden mellan en koks & vedpanna är att i en kokspanna vil du ha stora eldstadsytor som tar upp strålningsvärmen från glödhärden, i en vedpanna vill du ha långa rökgasvägar som tar åt sig värmen ifrån rökgaserna.
Wamsler åtminstone är optimerad för kol/koks.
Verkar rimligt men kol användes ju i ångpannor där vatten resp eldrörs princip tidigt ersatte undereldning vilket något motsäger detta.
 
Ugnen funkar bra men termometern i luckan visar för lite bådar gott för mer än tjälknöl.En extern termometer med givare mitt inne i ugnen visar 160 grader och den i luckan bara strax under 100..då antar jag att de 150 jag fick upp den i igår lätt motsvarar + 200 grader.
 
Redigerat:
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Jag säger inte emot Du verkar kunna detta!Jag böjer huvudet i skam som försökte vara duktig!
 
S sagan1 skrev:
Jag säger inte emot Du verkar kunna detta!Jag böjer huvudet i skam som försökte vara duktig!
Inte ska du göra det, alla kan inte ha kunskap om allt.
Förbränningsteknik råkar vara ett av mina favoritämnen.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Laddomat i all ära, framställs som något enkelt att installera. Det med laddomat som är en 3-vägsventil med inbyggd pump, skulle den bråka efter sommarens uppehåll ( är en klassiker i eldningssammanhang ) är det kört, går inte att elda då pannan inte får cirkulation. Jag skulle aldrig sätta in en laddomat, spelar ingen roll vilket fabrikat det är. Det bästa som finns för laddning är att ha en 4-vägsventil och motor som styrs med 0 -10 volt, den kan ställas in i laddtemperatur som är allt mellan 20 - 90 C beroende på vad som behövs för att pannan inte ska komma i nästan kokpunkt och skulle den bråka i styrningen går det manuellt ställa om och elda vidare så länge laddpumpen snurrar. Kostar inte mycket mer och är säkrare än en laddomat. Som en ytterligare parantes så ska man elda efter rökgastempen, aldrig mer än 240 C allt över är att elda för kråkorna, en panna kan inte ta åt sig mer värme än vad den är tillverkad för, så att sprängelda en panna ger inte mer effekt ( kanske lite ). Så blir gaserna högre så blir det att strypa på luften en del.
 
Min erfarenhet av Laddomat (10år) är bara bra, men det finns 2 saker att tänka på:
- välj rätt termostat. En panna är normalt konstruerad för att höja temp 10-15⁰.
- Kör inte pumpen på högre kapacitet än nödvändigt, oftast räcker minsta hastigheten.

Sen är det som du säger, elda efter rökgastemp.
200-250⁰ är en lämplig temp.
 
L lat skrev:
Min erfarenhet av Laddomat (10år) är bara bra, men det finns 2 saker att tänka på:
- välj rätt termostat. En panna är normalt konstruerad för att höja temp 10-15⁰.
- Kör inte pumpen på högre kapacitet än nödvändigt, oftast räcker minsta hastigheten.

Sen är det som du säger, elda efter rökgastemp.
200-250⁰ är en lämplig temp.
Enl spec har min Juhnberg bara 121 grader i rökgastemp..tur inte så hög skorsten kanske risk kondens..nu blev jag orolig.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Inte så hög, i en skorsten av tegel bör tempen ligga på ca 160 - 180 C en meter ner. En stål med isolering runt kan gå ner till ca 80 C. är den då kort så hinner gaserna inte att kallna av så det blir kondens, den är nog tunnare än en i tegel , kanske bara 125 - 150 mm, det blir bra fart på gaserna ut då.
 
Låter knepigt att min spis skulle ha så låg rökgastemp som 122 grader kanske skrivfel och avser utgående stos i mm?
 
Mätning rökgas görs i stosröret före skorstenen, har du gjort det, kan skilja rätt många grader på 3 - 4 dm.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Ja, rökgastemp på 120C ifrån en vedeldad panna låter väldigt lågt.
Min pelletseldad vattenmantlad kamin har den rökgastemperaturen när den är nysotad.

Rökgastemp mäts i rökröret så nära pannan som möjligt.
 
Laddomaten ska gå hela tiden när det brinner. Den bör inte styras med panntermostat.
Jag håller inte med om att de skulle var orsak till problem. Visst kan man ha elektrisk reglering, men jag är inte så säker på att det strular mindre.
 
Jo jag tror det var orsaken då den ju faktiskt INTE gick under uppeldning utan först efter rätt lång tid beroende på att den var ställd att starta vid +80 grader på rökrörets utsida men den nya pannan hade lägre temp på rökröret varför kokning i panna och laddomat uppstod..försvann ju promt när jag sänkte start tempen till 50-60 grader på rökröret .Jag är nöjd iaf,den matar 6kW mot tanken samma som elpatronen i botten.8 kW till häll,ugn och omgivning.Wamslern gav 12 kW till vatten och 3kW till häll och omgivning och saknade ugn.Om man lagade mat en tid gick tank och panna gärna i kok.Nu inbillar jag mig att man kan laga mat och baka lite längre tid utan problem,Huset såpass litet att jag nog inte kommer behöva mer än 6 kW ens vid -30 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.