B
En laddomat sitter i normala fall i underkant eller vid sidan av pannan. Det borde ju finnas en högpunkt i närheten av pannan eller längre bort där luften släpps ut.
 
Krilleman
Laddomaten ska ju sitta på returröret in i pannan. Dessutom så nära som möjligt.

Jag håller med föregående talare, lägg upp en bild och visa hur din installation ser ut!

Har du öppnat samtliga ventiler på dom tre anslutningarna runt laddomaten?

Installationsprincipen ser ut såhär, givetvis kan man ha flera ack-tankar.

Lägger upp både nya laddomat 21-60 och gamla bilden från Laddomat 21.

Schematisk illustration av en Laddomat 21-60 kopplad till en panna och ackumulatortank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schematisk illustration av en Laddomat 21-installation för värmesystem med panna, tank och radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min anläggning motsvarar andra bilden enda skillnaden är att expansionskärlets stigare avgår från pannans stigare på bilden, de tjocka svarta rören,inte från acctanken.Har funkat i 17 år med en Wamsler så lär funka nu också men bubblar nu efter byte till annan panna.Har ju fyllts upp med nytt vatten i samband med pannbytet med mycket gas att koka ur.Nu fyra nya automat avluftare på primär och retur till tanken på högsta punkt och på primär och retur till radiatorkrets på högsta punkt.Efter 4 tim eldande med 85 i tank och nära 90 i laddomat termometrarna började det tystna.Stängde radiorcirkpump ett tag och lite till luft kom ur avluftarna kanske börjar stabiliseras.Undrar ändå om man kan öppna någon skruv på laddomaten för att påskynda utluftning,ska se om jag får till foto sitter lite trångt till.Fyrkantspluggen till vänster,kan jag lätta på den för avluftning?Är det smutsfilter där?I övrigt är det väl bara termostathuset som kan skruvas upp?
 
  • Värmesystem med Laddomat, cirkulationspump och termometrar i en pannanläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Pluggen är till för att ansluta kv för fyllning av systemet.
 
Ok tack kan det vara så att jag får en bättre fyllning i pannan om jag kopplar in en slang där och fylller/efterfyller än att göra det med ordinarie påfyllning via ssk kran på acctanken?
 
Krilleman
Nja, det skulle nog inte hjälpa så vidare väst mycket gissar jag.

Här har genomskärningen på din laddomat.


Schematisk genomskärning av en laddomat med numrerade delar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Allt löst nu:Rökrörstemperatur på nya kökspannan avsevärt lägre än på Wamslern termostaten stod på 80 grader som med Wamslern men då kokade och gasade det lokalt i panna och laddkrets.Vred ner till 50-60 grader så startade laddomaten och oljudet upphörde.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
S sagan1 skrev:
Allt löst nu:Rökrörstemperatur på nya kökspannan avsevärt lägre än på Wamslern termostaten stod på 80 grader som med Wamslern men då kokade och gasade det lokalt i panna och laddkrets.Vred ner till 50-60 grader så startade laddomaten och oljudet upphörde.
Byte från Wamsler till vad som helst är ett lyft!
 
Vete tusan..tror kvalitén är högre på Wamsler och Lohberger än på min nya Juhnberg som är tillverkad i östra Tyskland och MYCKET billigare.. hoppas jag har fel..kanske var basic öststats teknologi bra..bilarna var det iallafall inte..
 
Problemet med åtminstone Wamsler är att det är kokspannor och INTE vedpannor!
 
L lat skrev:
Problemet med åtminstone Wamsler är att det är kokspannor och INTE vedpannor!
Vet inte det.. är ju instruktion både för kol och ved för dessa och även för min Juhnberg..jag kan ev komma över prima stenkol från gammalt lager och ska verkligen testa så fort jag kan.Såklart ett ändligt lager men kan bli en rolig erfarenhet...miljoner tyskar och östeuropeer kan inte ha fel: kol is da shit.
 

Bästa svaret

Det gäller att få snurr på panncirken, laddpumpen ska starta vid ca 60 C och se till att flödet över pannan startar, för att jämna ut tempen i den... Startar den för sent så kokar pannan i överkant med bubblor och kanske ångsmällar som följd.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Och som extra, detta gäller allt som laddas med någon form av laddomat, av kökspannam eller vedpanna till actank.
 
J jonaserik skrev:
Det gäller att få snurr på panncirken, laddpumpen ska starta vid ca 60 C och se till att flödet över pannan startar, för att jämna ut tempen i den... Startar den för sent så kokar pannan i överkant med bubblor och kanske ångsmällar som följd.
Ja det var vad som hände hos mig...Wamslern hade rökrör direkt bakom eldstaden i den nya passeras häll och ugn och utgången ligger nere åt höger med avsevärt lägre temp varför det blev kok lokalt i pannan utan cirkulation.Även ugnen funkar bra avsevärt varmare inne i ugnen än vad termometern i luckan visar..det bådar gott för mer än bara långkok kanske bakning och lasagne.Denna efter 30 min och i ökande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.