Värmesystemets kopplingar och rör med märkningar A, B, C, en cirkulationspump, termostater och en manometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En termostat för golvvärme inställd på över 25 grader med inställningsmöjligheter och indikatorlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har golvvärme med Danfoss/Roth. Fastän vi ställer in dosan i rummet på 25+ är golvet på hela våningen kallt. Vi har dock dryga 40 grader i vattnet in, och pumpen verkar funka, och i de två första supply-slangarna längst till höger verkar det rinna varmvatten. Måste man lufta systemet med skruven vid C på bilden? Eller kan man justera genom att skruva med insexnyckel vid B eller på en liten vit plastratt vid A?
 
Det ser ut som att alla motorerna till regleringen är stängda. Reagerar dessa på signalen ifrån termostaten?
 
  • Gilla
hakaninorr
  • Laddar…
Hur ser man att motorerna (A?) är stängda? Termostaten, då menar du de vita dosorna på väggen? De är inställda på +25 grader så då borde ju motorerna öppna sig när vi har typ 17 grader inomhus?
 
Dom grå motorerna indikerar med en blå del på toppen om dom är öppna/stängda. När det blåa delen kommer upp så öppnar motorn. Det är vanligt att motorerna och givarna går sönder efter ett par år. Så först vill man veta om rumstermostaten skickar någon signal till styrboxen, och sedan om styrmotorn reagerar på detta. Detta mäter du fram med en spänningsprovare
 
Stort tack! Återkommer möjligen med följdfrågor...
 
Allt verkar fungera, men bara halvbra, och jag tror det är termostaten som felar. Fastän vi har 17 grader här hemma och termostaten är inställda på 25 så är det bara temporärt, någon gång ibland och då kortvarigt, som de ger ström på kablarna blå N och brun ->, och då kommer ström till motorerna som öppnar sig. Det är hela tiden ström på termostatens kablar blå N och orange L. De gröna ljusdioderna på termostaten lyser konstant, men jag tror de lyser svagare än förr då ljuset syntes genom den vita plasten. Det verkar dessutom bara vara en termostat som signalerar i taget och därmed bara en motor som öppnar sig i taget, men det kanske bara beror på att termostaten fungerar temporärt och kortvarigt.
 
L
So dom säger fungerar termodonen som dom ska , men otroligt att alla skulle ha sagt upp sig
Termodonen kan du ta bort , blir det varmt på den slingan då , prova med nästa , om samma resultat så är det något med styrningen
Börja där och kom tillbaka , ingen ide att gå händelserna i förväg
 
Termodonen är alltså de grå motorerna som ska öppna värmeslingorna, och om man plockar bort de så öppnas slingorna helt? Det skulle nog inte hjälpa mig i felsökningen, för när en termostat öppnar en motor blir det varmt i den slangen.
Jag tror det kan vara så att termostaten slutat funka ett i taget med några månaders intervall, det har nog exempelvis varit kallt i tvättstugan länge, men det är först nu när det blir vinter och den sista termostaten gett upp som det blir uppenbart att golvvärmen inte funkar.
 
Redigerat:
L
Nej det går att lyfta bort termodonen svårt att se på fotot , men ser ut som en mutter under
donet , den går att snurra på , muttern är gängad på donet och då kommer det loss , hela den svarta delen med kabeln på , lika ner man sätter tillbaka , trycka ner donet och muttra fast det
Under där sitter en pinne som ska vara uppe , och när den lyfter så blir det helt öppet i ventilen mot slingan , full fart på flödet . ser lite lustigt ut där verkar som att det pumpas ut till slingorna
sker på den övre fördelaren , inte riktigt normalt , man brukar pumpa ut på samma som donen sitter på , men fungerar
Den vita som syns är en maxtermostat för slingorna , det är samma där , går att ta bort den vita delen , under en pinne som ska kunna gå in och ut , i bland kan dom fastna i något läge , då blir det dålig värma , men termometern visar ca 40C så den är nog OK
Om du trycker ner pinnen ska den fjädra upp själv , börja lämpligt till vänster eller höger och fortsätt med alla så vet du att flödet finns på slingorna
Prova och återkom
 
  • Gilla
Lugnviksbyggarn
  • Laddar…
Du termostaten på nattsäkning? Ser ut som det på bilden. Kolla det.
Har det det fungera tidigare?
 
Just den termostaten stod av någon märklig anledning på nattläge, alltså 4 grader kallare, men jag har ställt tillbaka i vanligt läge.
Det är inga problem med ventilerna under termodonen, och termodonen fungerar ju när det kommer ström till dem, men jag har ju mätt att termostaten inte signalerar med ström även om de lyser grönt och är inställda på 25-30 grader, så det måste väl vara där felet ligger?
Funkar de lite nyare termostaten:
https://www.hornbach.se/shop/ROTH-R...MIkpGXuN742AIVR4myCh0rHwVlEAQYASABEgJcTPD_BwE
till min Roth Cable kopplingslåda:
http://www.roth-nordic.se/se/files/005 - Roth-Nordic-SE/Golvvarme_Cable.pdf
?
 
Termostat får man väl byta själv, även om man inte råkar vara elektriker?
 
L
Går hur bra som helst att byta , men kolla upp , en del termostater har 4 ledare till sig andra 2 st
viss skillnad
 
L Liteavvarje skrev:
Går hur bra som helst att byta , men kolla upp , en del termostater har 4 ledare till sig andra 2 st
viss skillnad
... eller 3, som mina har! :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.